Design and use of teaching materials for students with down syndrome
DOI:
https://doi.org/10.62452/ryavzy77Keywords:
Didactic materials, meaningful learning, Down syndromeAbstract
The article aims to identify uses and guidelines for the use of teaching materials that are used in educational work with children with Down Syndrome. An analysis of the specialized literature was carried out, identifying those recommendations that carry out various reported investigations. Likewise, an interview was applied to 2 cases of teachers with more than 5 years of experience in the treatment and attention of this type of children in public schools in the State of Hidalgo. The results reflect that personalized materials should be made based on knowledge of the general and particular characteristics of children with Down Syndrome, seeking to explore all the senses to promote meaningful learning based on situated activities. Finally, some guidelines and recommendations are offered that may be useful for teachers in training or novices who are interested in working with this population.
Downloads
References
Bruno, A., & Noda, A. (2010). Necesidades Educativas Especiales En Matemáticas. El caso de personas con Síndrome De Down. http://funes.uniandes.edu.co/1686/1/335_2010Necesidades_SEIEM13.pdf
Campos-Campos, K., Cruces, G. M., Marcelo, M. P., Segura, K. A., Castelli, L. F., & Rocha, C. L. (2021). Importancia de la estimulación temprana para el desarrollo motor en niños con síndrome de Down: Una revisión sistemática. Revista Peruana de Ciencia de la Actividad Física y del Deporte, 8(3), 10-10. https://doi.org/10.53820/rpcafd.v8i3.152
Centers for Disease Control and Prevention. (2016). Información sobre el síndrome de Down. https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/birthdefects/downsyndrome.html
Clavijo López, M. A. (2014). Materiales didácticos para niños con Síndrome de Down. http://polux.unipiloto.edu.co:8080/00001803.pdf
Colomina, R., Onrubia, J., & Rochera, M.J. (2014). Interactividad, mecanismos de influencia educativa y construcción del conocimiento en el aula. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi. Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar. (pp. 437-460). Alianza Editorial.
Dordal Cuila, E., & Camuñas Clemares, S. (1990). Educación Física Y Sindrome De Down. La Identificación De Las Necesidades Educativas Especiales. Apuntes. Educación física y deportes, 4(22), 31-44. https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/381477
Gil Clemente, E. (2016). Didáctica de las matemáticas para niños con síndrome de down a partir de una visión integrada de la aritmética y de la geometría elementales. (Tesis doctoral). Universidad de Zaragoza.
Gómez Cambronero, T. (2012). La integración de alumnos con Síndrome de Down como método de normalización. (Trabajo de fin de grado). Univewrsidad Internacional de La Rioja.
Instituto Mexicano del Seguro Social. (2022). Fortalece IMSS atención médica a población con síndrome de down como parte de los esfuerzos de la cultura inclusiva. https://www.imss.gob.mx/prensa/archivo/202206/313#:~:text=En%20M%C3%A9xico%2C%20la%20Secretar%C3%ADa%20de,alteraci%C3%B3n%20gen%C3%A9tica%20humana%20m%C3%A1s%20com%C3%BAn
Lara, G. (2023). ¿Qué es el material didáctico? https://www.institutolaureanawg.com/post/que-es-el-material-didactico
Martínez, S. (2011). Bases neurobiológicas del desarrollo y maduración cerebral en personas con síndrome de down. X Jornadas Internacionales sobre el Síndrome de Down. Fundación Catalana Síndrome de Down.
Morales García, S. (2017). Lengua Extranjera Inglés al alumnado con Síndrome de Down. (Trabajo de fin de grado). Universidad de Valladolid.
Nafe Mohamed, H. (2014). El habla y el lenguaje en niños con síndrome de down. Propuesta de intervención. (Trabajo de fin de grado). Universidad de Valladolid.
Palacios Moreno, P. D., & Flores Sisalima, I. (2023). Estrategias de enseñanza-aprendizaje en destrezas para matemáticas y lenguaje en estudiantes con síndrome de Down .Mamakuna, (21), 66–81. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/839
Patro, J., Hernández, V., Fuentes, M., & Gamboa Suarez, A. A. (2018). Análisis de las técnicas de enseñanza-aprendizaje para la elaboración de un protocolo terapéutico en infantes escolarizados con síndrome de Down. Revista Perspectivas, 3(1). https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/1426/1654
Picos-Salas, M. G., Canon-Buitrago, E., Rios-Cruz, R. D., & Brun Lomado, M. (2023). Educación física y niños con síndrome de down: estrategias metodológicas para la labor docente. Revista De Instrumentos, Modelos E Políticas Em Avaliação Educacional, 4. https://doi.org/10.51281/impa.e023007
Pin-Burgos, E. J., & Villaprado-Loor, J. E. (2023). Estrategia didáctica en el proceso de enseñanza aprendizaje para los niños con Síndrome de Down. MQRInvestigar, 7(4), 2472-2492. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.4.2023.2472-2492
Rodríguez Calva, P. (2022) Falta inclusión para niños con Síndrome de Down; sólo 3% tiene acceso a educación. Excelsior. https://www.excelsior.com.mx/nacional/falta-inclusion-para-ninos-con-sindrome-de-down-solo-3-tiene-acceso-a-educacion/1505134
Rodríguez Hernández, M. (2016). Material didáctico para niños con Síndrome de Down. Universidad Iberoamericana Puebla.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.