Web analytics and performance metrics: assessing the effectiveness of digital strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/axakf314

Keywords:

Communication strategies, marketing, behavior, social media, ecotourism

Abstract

Web analytics involves applying data analysis to the information collected by a website to understand traffic patterns and user behavior. The evaluation of web analytics in the tourism sector in Cuenca, Ecuador, sought to improve digital strategies through a mixed qualitative-quantitative approach. A correlation was observed between age and the frequency of consulting statistics on tourism websites, with greater participation of young people. In addition, a significant interest in receiving personalized recommendations was highlighted, with about 40 % expressing definite interest. The willingness to provide feedback and participate in the improvement of online services was widespread. The Internet was positioned as the main source of tourism information, with an emphasis on the use of social networks. These findings highlight the importance of digital marketing strategies and optimization for mobile devices in the tourism industry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carbajal, O., Osco-Mamani, E., Nieto, T., Peralta Ascue, M., & Aroni, J. (2023). El Uso de Estrategias de Marketing Digital Aplicado a la Promoción de Servicios de Turismo de Aventura. Memorias de la Décima Tercera Conferencia Iberoamericana de Complejidad, Informática y Cibernética. https://www.iiis.org/CDs2023/CD2023Spring/papers/CB635TK.pdf

Cordero, D., Erazo, J., & Bermeo, K. (2023). Calidad del servicio en organizaciones proveedoras de internet desde la perspectiva de estudiantes de los diferentes niveles educativos. Revista Conrado, 19(90), 83-91. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2870

Ecuador. Ministerio de Turismo. (2023). Panorama de Estadísticas Turísticas. https://servicios.turismo.gob.ec/turismo-en-cifras/publicaciones/

Erazo, J. (2021). Capital intelectual y gestión de innovación: Pequeñas y medianas empresas de cuero y calzado en Tungurahua–Ecuador. Revista De Ciencias Sociales, 27, 230-245. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view

Fondevila Gascón, J. F., Liberal Ormaechea, S., & Gutiérrez Aragón, Ó. L. (2019). Análisis semántico en medios sociales para la comunicación digital turística. Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 3681), 71-94. https://merit.url.edu/es/publications/an%C3%A0lisi-sem%C3%A0ntica-en-mitjans-socials-per-a-la-comunicaci%C3%B3-digital

Gellibert, W. G., Gellibert, L., Gellibert, W. A., Tenelema, J., & Cedeño, J. (2023). Estrategias digitales comunicacionales en el desarrollo del turismo rural en gobiernos desentralizados. RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, 140-151. https://www.proquest.com/openview/5e1f0d8093ca59e536a874faaacd8b53/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1006393

Grupo de Investigación en Economía Regional GIER. (2020). Estudio de la demanda y oferta turística de la ciudad de Cuenca. https://cuenca.com.ec/sites/default/files/Estudio%20de%20Demanda%20y%20Oferta%20Turi%CC%81stica%20en%20la%20Ciudad%20de%20Cuenca.%20Boleti%CC%81n%202.pdf

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2023). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Jansen, B. J., Aldous, K. K., Salminen, J., & Almerekhi, H. (2024). Understanding Audiences, Customers, and Users via Analytics. Springer.

Kaushik, A. (2010). Web Analytics 2.0. Wiley Publishing, Inc.

León Ramírez, F., Fajardo Chalén, S., & Polet Dick Zambrano, N. (2021). Análisis y Manejo del contenido de información turística en medios digitales del cantón General Villamil Playas en tiempos de Covid-19. Historia y Comunicación Social, 26(1), 95-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7800765&orden=0&info=link

Malhotra, N. K. (2020). Marketing Research: An Applied Orientation. Pearson Education Limited.

Organización Internacional del Trabajo. (2023). Panorama de la recuperación laboral postpandemia en el sector turismo de América Latina. https://www.ilo.org/americas/publicaciones/WCMS_886418/lang--es/index.htm

Pimienta, J., De la Orden, A., & Estrada, R. (2018). Metodología de la investigación. Pearson Educación de México, S.A. de C.V.

Solís, J., Cevallos, P., & Erazo, J. (2023). Factores asociados al perfil docente universitario innovador. Revista Conrado, 19(90), 8-14. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2862

Voronkova, L. P. (2021). El turismo latinoamericano frente a la crisis del coronavirus. Iberoamérica, 4, 146-164. https://www.iberoamericajournal.ru/sites/default/files/2021/4/7._voronkova.pdf

Zahay, D., Labrecque, L., Reavey, B., & Roberts, M. L. (2023). Digital Marketing: Foundations and Strategy. Cengage Learning.

Downloads

Published

2024-05-12

How to Cite

Chunir-Panjon, R. P. ., Vásquez-Erazo, E. J. ., & Álvarez-Gavilanes, J. E. . (2024). Web analytics and performance metrics: assessing the effectiveness of digital strategies. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 7(2), 155-164. https://doi.org/10.62452/axakf314