The intersectoral approach to university management for the social inclusion of people with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.62452/49mnm665Keywords:
Intersectoral approach, university management, social inclusion, people with disabilitiesAbstract
This article describes some elements linked to the intersectoral approach to university management for the social inclusion of people with disabilities. It begins with analyses of social inclusion in universities and its current conceptions, based on references to inclusion as a phenomenon that responds to the specific processes in different spheres of social life. The systematization of definitions on inclusion allows us to identify its historical-social nature, in which its connotation in the face of exclusion is described, an issue that today acquires greater relevance. Emphasis is then placed on the intersectoral approach to university management for the social inclusion of people with disabilities, based on reflections that justify the need to explore a way to transform the current situation of university management for that social inclusion.
Downloads
References
Arellano Cruz, C. (2020). Reflexiones sobre la accesibilidad y la inclusión educativa y cultural de las personas con discapacidad en Los Altos de Jalisco. En G. A. Enríquez Gutiérrez, I. T. Lay Arellano & L. Pérez Álvarez (Coords.), Tiempos, espacios y lugares sobre la discapacidad: ensayos, testimonios e investigaciones (pp. 181–198). Universidad Autónoma del Estado de Morelos; Ediciones de la Noche.
Borges, S. A., & Orosco, M. (2014). Inclusión educativa y Educación Especial: Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. Educación cubana.
Cabrera, A., Núñez, M. R., & Alpízar, R. (2018). La formación permanente de los directores de escuelas primarias en la planificación del proyecto educativo institucional. Revista Conrado, 14(65), 154–160. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/829
Cuba. Asamblea Nacional. (2022). Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ley No. 156 “Código de las Familias”. Capítulo II de las personas en situación de discapacidad en el entorno sociofamiliar. https://www.minjus.gob.cu/sites/default/files/archivos/publicacion/2022-09/goc-2022-o99.pdf
De Toro, M. (1968). Pequeño Larousse ilustrado. Instituto del Libro.
Gálvez-Palomeque, P. A., Chalco-Torres, L. E., & Galarza-Mora, W. G. (2023). Optimizando la enseñanza en educación superior: una revisión de estrategias para la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. MQRInvestigar, 7(3), 4300–4316. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.4300-4316
Hernández Fernández, A, & De Barros Camargo, C. D. (2021). Inclusión, atención a la diversidad y neuroeducación en Educación Física. Retos, 41, 555–561. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86070
Hernández, N. L., Ramírez, J., & Rodríguez, Á. (2022). Lineamientos de educación inclusiva en la Escuela de Inteligencia del Ejército. Perspectivas en Inteligencia, 14(23), 283–300. https://ideas.repec.org/a/col/000555/020590.html
Márquez, N. G., & Ramos, B. N. (2023). Camino hacia la inclusión en educación superior: Voces del profesorado. Revista Panamericana de Pedagogía, 36, 100–111. https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2880
Meitani Murguía, M. D. (2023). Políticas públicas: educación inclusiva desde la atención a la diversidad. Tecnohumanismo, 2(4), 237–254. https://doi.org/10.53673/th.v2i4.193
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592
Pérez Pérez, E., & Gil Álvarez, J. L. (2024). La gestión universitaria y su responsabilidad social en la inclusión de personas en situación de discapacidad. Revista Conrado, 20(96), 109–116. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3560
Ramos, A. T. (2022). Enfoque de género en el proceso de enseñanza-aprendizaje, disciplina principal integradora, Licenciatura en Educación Primaria [Tesis doctoral, Universidad Carlos Rafael Rodríguez].
Rodríguez, Y. (2021). La superación profesional de los docentes universitarios en la atención educativa a estudiantes con discapacidad [Tesis doctoral, Universidad Carlos Rafael Rodríguez].
Rossetti, A., & Monasterolo, N. (2018). Salud mental y derecho: Derechos sociales e intersectorialidad (1.ª ed.). Editorial Espartaco.
Simari, M. V. (2021). El desafío de la inclusión educativa: Análisis de los factores que obstaculizan y/o facilitan la educación inclusiva: Una mirada desde los docentes y la familia [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica].
Talou, C. L., Borzi, S. L., Sanchez Vazquez, M. J., Iglesias, M. C., & Hernández Salazar, V. (2014). La educación de los niños y niñas con diversidad funcional desde la perspectiva de sus pares y docentes. Revista De Psicología, 10. https://revistas.unlp.edu.ar/revpsi/article/view/1075
Torres Montalvo, M. C., González Cárdenas, M. K. ., & Almachi Clavijo, C. S. . (2023). La Educación Inclusiva en el Aula. Revista Científica Hallazgos21, 8(1), 72–81. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v8i1.612
Torres, H. F., & Verdecia, M. (2021). La responsabilidad social universitaria y su visión estético-social y ambiental. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 318–330. https://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n6/2218-3620-rus-13-06-318.pdf
Torres, J. (2021). Las prácticas docentes inclusivas: Un camino sobre sus incidencias. Castalia - Revista de Psicología de la Academia, 36, 109–127. https://doi.org/10.25074/07198051.36.1922
Vélez-Miranda, M. J., San Andrés Laz, E. M., & Pazmiño-Campuzano, M. F. (2020). Inclusión y su importancia en las instituciones educativas desde los mecanismos de integración del alumnado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 5–27. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.554
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Enrique Pérez-Pérez, Hugo Freddy Torres-Maya (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.