Promote cultural identity to generate a sense of belonging in primary school students.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/y5vc4g46

Keywords:

Cultural identity, sense of belonging, primary education

Abstract

This article examines how to foster cultural identity in third-grade students at Reynaldo Gómez Aldana Primary School in Tizayuca, Hidalgo, in order to generate a deeper sense of belonging to their community. Through an analysis of the historical and social backgrounds of the students, it is identified that, due to the proximity to the State of Mexico and the work interactions of their families, many students show greater identification with the neighboring state. This phenomenon has posed challenges in the educational context as students do not feel fully connected to their local culture. Therefore, various pedagogical strategies are proposed, such as storytelling of local legends, projects on family history, integration of regional festivities in school activities, and the use of the New Mexican School to incorporate educational content that reflects the cultural diversity of the region. These actions aim to strengthen students' sense of belonging, promote social integration, enhance self-esteem, and, in the long term, contribute to better academic performance and greater community involvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cachupud Morocho, M. R. (2018). La identidad cultural y su incidencia en la inclusión educativa en niños de sexto año básica de la escuela particular "Julio Jaramillo". Espirales: Revista multidisciplinaria de investigación, 2(20), 69-87. https://revistaespirales.com/index.php/es/article/download/343/256

Cuyo, V. C. (2021). La importancia de la identidad cultural para los estudiantes del nivel primario. (Trabajo de titulación). Universidad de San Martín de Porres.

Gimeno Sacristán, J. (2010). El currículo: Una reflexión sobre la práctica. Editorial Morata.

México. Secretaría de Educación Pública. (2021). La Nueva Escuela Mexicana: principios y ejes articuladores. SEP. https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacio%C3%ADn%20pedago%C3%ADgica.pdf

México. Secretaría de Educación Pública. (2022). La Nueva Escuela Mexicana: Principios y aplicación. SEP.

México. Secretaría de Educación Pública. (SEP). (2023). Ejes articuladores del currículo en la Nueva Escuela Mexicana. SEP.

Molano, O. L. (2007). Identidad cultural: un concepto que evoluciona. Revista Opera, 7, 69-84. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67500705

Pedrero García, E., Moreno Fernández, O., & Moreno Crespo, P. (2017). Educación para la diversidad cultural y la interculturalidad en el contexto escolar español. Revista de Ciencias Sociales, 23(2), 11-26. https://www.redalyc.org/pdf/280/28056733002.pdf

Ramos Hernández, A., Auccahuallpa Fernández, R., & Erazo Álvarez, J. C. (2022). Rescate de tradiciones culturales mediante proyectos escolares en estudiantes de educación básica subnivel medio. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 7(1), 270-286. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1789

Rodríguez Solera, C. R., & Raesfeld, L. (2019). Hidalgo: educación, cultura y sociedad. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

Sulluchuco, Y. L. (2022). Estudio comparativo del fortalecimiento de la identidad cultural en estudiantes de quinto grado a través de estrategias didácticas en Lima. (Tesis de maestría). Universidad César Vallejo.

Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo.

Downloads

Published

2025-06-16

How to Cite

Cáceres-Mesa, M. L., Acosta-Escamilla, M. Y. ., & González-Esquivel, M. G. . (2025). Promote cultural identity to generate a sense of belonging in primary school students. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(3), 116-124. https://doi.org/10.62452/y5vc4g46