Inclusion in ecuadorian basic teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/0kxz1j30

Keywords:

Inclusive education, basic education, teacher profile

Abstract

Despite the efforts of the Ecuadorian State and Government to guarantee all its citizens a quality education, there are still shortcomings and insufficiencies in the implementation of inclusive education; situation that motivated this descriptive investigation of type bibliographic revision with the objective of analyzing the importance of the inclusive education in the Basic Education. The methodological strategy was based on scientific, hermeneutical and analytical-synthetic research methods, which allowed us to arrive at the following results: the purpose of inclusive education is to improve the quality of education and end all types of exclusion that are they live frequently in schools. In our country there is a legal body that guarantees this right; However, there are still manifestations in the educational practice that imply exclusion, which needs to continue improving the actions to comply with national and international policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alejandro, K., Erraéz, J., Vargas, M., & Espinoza, E. (2018). Consideraciones sobre la educación inclusiva. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 1(3), 18-24. Recuperado de http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/48

Azorín, C. (2017). Una mirada desde los organismos internacionales a la educación para todos. Opción, 33(83), 203-229. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/310/31053772007.pdf

Booth, T., Simón, C., Sandoval, M., Echeita, G., & Muñoz, Y. (2015). Guía para la educación inclusiva. Promoviendo el aprendizaje y la participación en las escuelas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 5-19. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/551/55141402001.pdf

Cabo, G. (2017). Educación inclusiva: síndrome de Down, uno más en el aula de educación primaria. (Tesis de Licencuatura). La Rioja: Universidad Internacional de La Rioja.

Ecuador. Asamblea Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación. Intercultural. Registro Oficial No 417. Quito: Asamblea Nacional.

Ecuador. Asamblea Nacional.(2016). Constitución de la República del Ecuador. (Modificaciones). Recuperado de: http://www.asambleanacional.gob.ec/sites/default/files/documents/old/constitucion_de_bolsillo.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2016). El Buen Vivir. Recuperado de http://educacion.gob.ec/que-es-elbuen-vivir/

Espinoza, E. (2018). La planeación interdisciplinar en la formación en educación. Maestro y Sociedad, 15(1). Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3311

Espinoza, E., & Tinoco, W. (2016). Retos para la construcción de la sociedad del aprendizaje en la universidad ecuatoriana. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 4(2), 60-67. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/318003463_RETOS_PARA_LA_CONSTRUCCION_DE_LA_SOCIEDAD_DEL_APRENDIZAJE_EN_LA_UNIVERSIDAD_ECUATORIANA

González, Á., & Blanco, M. (2015). Formación del profesorado de educación inclusiva: reto docente de la educación especial. Opción, 31(3), 582-604. Recuperado de www.redalyc.org/service/redalyc/downloadPdf/310/31045567030/6

Juárez, J., & Comboni, S. (2016). Educación Inclusiva: retos y perspectiva. Eje Central. Recuperado de http://www.inee.edu.mx/images/stories/2016/blog-red/articulos /06Eje.pdf

Parra, E., & Peñas, O. (2015). El niño con discapacidad: elementos orientadores para su inclusión social. Salud Uninorte, 31(2), 329-346. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81742138012

Pérez, S., & Luis, J. (2015). Creciente importancia de la formación del docente de la educación superior en un mundo de cambio. Reflexiones del padre Félix Varela. Revista Universidad y Sociedad, 7(1), 97-101. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n1/rus13115.pdf

Pöllmann, A. (2018). La formación intercultural de los futuros maestros mexicanos de secundaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 83-92. Recuperado de: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1461

Tello, S. (2014). La inclusión educativa en escuelas regulares avanza. La inclusión educativa en escuelas regulares avanza.

UNESCO. (2016). Educación Inclusiva. Santiago de Chile: UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/santiago/education/inclusive-education/

Downloads

Published

2019-05-01

How to Cite

Serrano Polo, . O. R. ., Espinoza Freire, E. E., & Espinoza Guamán, E. E. . (2019). Inclusion in ecuadorian basic teaching. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(2), 69-74. https://doi.org/10.62452/0kxz1j30