The practice of evaluation of learning as a generator of Academic Burnout Syndrome in the students of the Bachelor of Education Sciences
DOI:
https://doi.org/10.62452/d3vpyw96Keywords:
Burnout syndrome, university students, evaluation practicesAbstract
This article addresses the possible existence of Burnout Syndrome in university students of the Bachelor of Education Sciences of the Autonomous University of the State of Hidalgo. Among the results it was found that this phenomenon has been studied mainly from the quantitative approach, therefore, only quantifications / measurements of the phenomenon have been made, that is, many have been concerned to make the problem evident; however, few have dealt with the development of strategies for intervention and / or prevention of said syndrome.
Downloads
References
Ahued, A. (2018). 75% de los mexicanos padece estrés, escasa funcionalidad laboral y académica. Excelsior. Recuperado de https://www.excelsior.com.mx/opinion/armando-ahued/75-de-los-mexicanos-padece-estres-escasa-funcionalidad-laboral-y-academica
Balsera, M., Chavasco, G., López, R., Pérez, A., Sánchez, M., & Villena, C. (2016). Estudio del Burnout en estudiantes de la Universidad de Granada. Influencia moduladora de variables de inteligencia emocional y clasificación por cursos. ReiDoCrea, 5(2), 27-32. Recuperado de https://www.ugr.es/~reidocrea/5-2-5.pdf
Barradas Alarcón, M., Trujillo Castro, P., Sánchez Barradas, A., & López González, J. (2017). Burnout estudiantil en universitarios veracruzanos. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7 (14). Recuperado de https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/267
Caballero D., C., Breso, É., & González Gutiérrez, O. (2015). Burnout en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32 (3), 424-441. Recuperado de https://psycnet.apa.org/record/2016-11927-006
Domínguez, R., Guerrero, G., & Domínguez, J. (2015). Influencia del estrés en el rendimiento académico de un grupo de estudiantes universitarios. Revista educación y ciencia, 4(43). Recuperado dehttp://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/download/313/pdf_12
Domínguez, S. (2016). Agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios: ¿cuánto influyen las estrategias cognitivas de regulación emocional? Educación Médica, 19 (2), 96-103. Recuperado de https://medes.com/publication/135464
Herrera, L., Mohamed, L., & Cepero, S. (2016). Cansancio emocional en estudiantes universitarios. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 9, 173-191. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5429381.pdf
Loayza, J., et al. (2016). Síndrome de burnout en estudiantes universitarios: Tendencias actuales. Rev. Fac. Med. Hum, 16(1). Recuperado de http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/download/333/332/
México. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2015). Encuesta intercensal. Recuperado de http://cuentame.inegi.org.mx/monografias/informacion/hgo/poblacion/educacion.aspx?tema
México. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2015). Anuario estadístico 2014. México: UAEH.
México. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2017). Anuario estadístico 2016. México: UAEH.
México. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2018). Anuario estadístico 2017. México: UAEH.
Moreno Olivos, T. (2010) La evaluación de los alumnos en la universidad. Un estudio etnográfico. Pachuca: Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.
Picasso, M., Huilca, N., Ávalos, J., Omori, E., Gallardo, A., & Salas, M. (2012). Síndrome de burnout en estudiantes de Odontología de una universidad peruana. Revista Kiru, 9 (1), 51- 58. Recuperado de http://www.usmp.edu.pe/odonto/servicio/2012/Kiruv.9/Kiru_v.9_Art8.pdf
Reynaga, P., Mena, D., Valadez, A., Rodríguez, A., & González, J. (2017). Síndrome de burnout en deportistas universitarios mexicanos. Revista de Psicología del Deporte, 26 (2), 209-214. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/2351/235152045028/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.