The practice of evaluation of learning as a generator of Academic Burnout Syndrome in the students of the Bachelor of Education Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/d3vpyw96

Keywords:

Burnout syndrome, university students, evaluation practices

Abstract

This article addresses the possible existence of Burnout Syndrome in university students of the Bachelor of Education Sciences of the Autonomous University of the State of Hidalgo. Among the results it was found that this phenomenon has been studied mainly from the quantitative approach, therefore, only quantifications / measurements of the phenomenon have been made, that is, many have been concerned to make the problem evident; however, few have dealt with the development of strategies for intervention and / or prevention of said syndrome.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahued, A. (2018). 75% de los mexicanos padece estrés, escasa funcionalidad laboral y académica. Excelsior. Recuperado de https://www.excelsior.com.mx/opinion/armando-ahued/75-de-los-mexicanos-padece-estres-escasa-funcionalidad-laboral-y-academica

Balsera, M., Chavasco, G., López, R., Pérez, A., Sánchez, M., & Villena, C. (2016). Estudio del Burnout en estudiantes de la Universidad de Granada. Influencia moduladora de variables de inteligencia emocional y clasificación por cursos. ReiDoCrea, 5(2), 27-32. Recuperado de https://www.ugr.es/~reidocrea/5-2-5.pdf

Barradas Alarcón, M., Trujillo Castro, P., Sánchez Barradas, A., & López González, J. (2017). Burnout estudiantil en universitarios veracruzanos. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7 (14). Recuperado de https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/267

Caballero D., C., Breso, É., & González Gutiérrez, O. (2015). Burnout en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32 (3), 424-441. Recuperado de https://psycnet.apa.org/record/2016-11927-006

Domínguez, R., Guerrero, G., & Domínguez, J. (2015). Influencia del estrés en el rendimiento académico de un grupo de estudiantes universitarios. Revista educación y ciencia, 4(43). Recuperado dehttp://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/download/313/pdf_12

Domínguez, S. (2016). Agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios: ¿cuánto influyen las estrategias cognitivas de regulación emocional? Educación Médica, 19 (2), 96-103. Recuperado de https://medes.com/publication/135464

Herrera, L., Mohamed, L., & Cepero, S. (2016). Cansancio emocional en estudiantes universitarios. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 9, 173-191. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5429381.pdf

Loayza, J., et al. (2016). Síndrome de burnout en estudiantes universitarios: Tendencias actuales. Rev. Fac. Med. Hum, 16(1). Recuperado de http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/download/333/332/

México. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2015). Encuesta intercensal. Recuperado de http://cuentame.inegi.org.mx/monografias/informacion/hgo/poblacion/educacion.aspx?tema

México. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2015). Anuario estadístico 2014. México: UAEH.

México. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2017). Anuario estadístico 2016. México: UAEH.

México. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2018). Anuario estadístico 2017. México: UAEH.

Moreno Olivos, T. (2010) La evaluación de los alumnos en la universidad. Un estudio etnográfico. Pachuca: Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

Picasso, M., Huilca, N., Ávalos, J., Omori, E., Gallardo, A., & Salas, M. (2012). Síndrome de burnout en estudiantes de Odontología de una universidad peruana. Revista Kiru, 9 (1), 51- 58. Recuperado de http://www.usmp.edu.pe/odonto/servicio/2012/Kiruv.9/Kiru_v.9_Art8.pdf

Reynaga, P., Mena, D., Valadez, A., Rodríguez, A., & González, J. (2017). Síndrome de burnout en deportistas universitarios mexicanos. Revista de Psicología del Deporte, 26 (2), 209-214. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/2351/235152045028/

Downloads

Published

2019-01-01

How to Cite

Montiel Pavana, A. ., & Chong Barreiro, M. C. . (2019). The practice of evaluation of learning as a generator of Academic Burnout Syndrome in the students of the Bachelor of Education Sciences. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(1), 71-77. https://doi.org/10.62452/d3vpyw96