Considerations on inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.62452/6snvn054Keywords:
Inclusive education, special educational needs, limitationsAbstract
The present study responds to a descriptive investigation of bibliographic review type with the objective of unveiling knowledge and considerations on educational inclusion of children and adolescents with special educational needs (SEN). The methodological strategy passed through the methods of documentary and hermeneutic review, through which 137 documentary materials dedicated to the subject were consulted and collated. Among the main findings are the limitations for inclusive educational practice: subjective sociocultural obstacles, curricula and teacher training, as well as the need to establish strategies to alleviate the school failure of these students.
Downloads
References
Ainscow, M. (2015). Comprendiendo el desarrollo de escuelas inclusivas. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/266574049
Antelm Lanzat, A. M., Cacheiro-González, M. L., & Gil-López, A. J. (2014). Análisis del fracaso escolar desde la perspectiva del alumnado. Educación y Educadores, 18(3), 471-489. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v18n3/v18n3a06.pdf
Avendaño-Castro, W., & Parada-Trujillo, A. (2013). El currículo en la sociedad del conocimiento. Educación y Educadores, 16(1), 159-174. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/834/83428614008.pdf
Azorín, C. (2017). Una mirada desde los organismos internacionales a la educación para todo. Opción, 33(83), 203-229. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/310/31053772007.pdf
Blanco, G. R. (2015). Hacia una escuela para todos y con todos. Boletín del Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe, 48, 55-72. Recuperado de http://benu.edu.mx/wp-content/uploads/2015/03/Hacia_una_escuela_para-todos.pdf
Chaucono, J., & Mellado, M. (2015). Percepciones sobre la educación inclusiva del profesorado de una escuela con programa de integración escolar. Revista Educación 41(1), 1-14. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/21597/html
Dabdub-Moreira, M., & Pineda-Cordero, A. (2015). La atención de las necesidades educativas especiales y la labor docente en la escuela primaria. Revista Costarricense de Psicología, 34(1), 41-55. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4767/476747239002.pdf
Ecuador. Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución Política del Ecuador. Recuperado de https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2017). Resolución del Consejo de Educación Superior. Registro Oficial Edición Especial 854. Quito: CES.
Ecuador. Presidencia de la República. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. (LOEI). Registro Oficial No 417. Quito: Presidencia de la República.
Espinoza, E. E., Rivera, A. R. & Tinoco Cuenca, N. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Revista Atenas, 1(33), 18-31. Recuperado de https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/183
Espinoza-Freire, E. E. (2017). La evaluación del aprendizaje en la Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 9(5), 90-96. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/716/817
García, B., & Pinto, T. (2016). Formación de formadores. Ética de la profesión y conocimiento del docente en formación. Multiciencias, 16(3), 314-329. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90453464011
García-Barrera, A. (2017). Las necesidades educativas especiales: un lastre conceptual para la inclusión educativa en España. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 25 (96), 721-742. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3995/399552161009.pdf
Gómez, O. (2015). La calidad en la educación y la salud. CES Medicina, 29(2), 5-6. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=261140733001
Loaiza, Y. (2017). Desempeño y saberes del maestro. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13 (2), 7-11. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1341/134154501001.pdf
Luque-Parra, D., Rodríguez-Infante, G., & Luque-Rojas, M. (2014). Adecuación del currículum al alumnado universitario con discapacidad: un estudio de caso. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(13), 101-116. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2991/299130713007.pdf
Manjón, G. (2013). Integración o inclusión: El dilema educativo en la atención a la diversidad. Revista Portuguesa de Educação, 28(2), 31-50. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/374/37443385003.pdf
Molina, O. Y. (2015). Necesidades educativas especiales, elementos para una propuesta de inclusión educativa a través de la investigación acción participativa: El caso de la Escuela México. Estudios pedagógicos, 41, 147-167. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1735/173544961010.pdf
Parra, E. E., & Peñas, F. O. (2015). El niño con discapacidad: elementos orientadores para su inclusión social. Salud Uninorte, 31(2), 329-346. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81742138012
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.