Considerations on inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/6snvn054

Keywords:

Inclusive education, special educational needs, limitations

Abstract

The present study responds to a descriptive investigation of bibliographic review type with the objective of unveiling knowledge and considerations on educational inclusion of children and adolescents with special educational needs (SEN). The methodological strategy passed through the methods of documentary and hermeneutic review, through which 137 documentary materials dedicated to the subject were consulted and collated. Among the main findings are the limitations for inclusive educational practice: subjective sociocultural obstacles, curricula and teacher training, as well as the need to establish strategies to alleviate the school failure of these students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2015). Comprendiendo el desarrollo de escuelas inclusivas. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/266574049

Antelm Lanzat, A. M., Cacheiro-González, M. L., & Gil-López, A. J. (2014). Análisis del fracaso escolar desde la perspectiva del alumnado. Educación y Educadores, 18(3), 471-489. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v18n3/v18n3a06.pdf

Avendaño-Castro, W., & Parada-Trujillo, A. (2013). El currículo en la sociedad del conocimiento. Educación y Educadores, 16(1), 159-174. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/834/83428614008.pdf

Azorín, C. (2017). Una mirada desde los organismos internacionales a la educación para todo. Opción, 33(83), 203-229. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/310/31053772007.pdf

Blanco, G. R. (2015). Hacia una escuela para todos y con todos. Boletín del Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe, 48, 55-72. Recuperado de http://benu.edu.mx/wp-content/uploads/2015/03/Hacia_una_escuela_para-todos.pdf

Chaucono, J., & Mellado, M. (2015). Percepciones sobre la educación inclusiva del profesorado de una escuela con programa de integración escolar. Revista Educación 41(1), 1-14. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/21597/html

Dabdub-Moreira, M., & Pineda-Cordero, A. (2015). La atención de las necesidades educativas especiales y la labor docente en la escuela primaria. Revista Costarricense de Psicología, 34(1), 41-55. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4767/476747239002.pdf

Ecuador. Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución Política del Ecuador. Recuperado de https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2017). Resolución del Consejo de Educación Superior. Registro Oficial Edición Especial 854. Quito: CES.

Ecuador. Presidencia de la República. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. (LOEI). Registro Oficial No 417. Quito: Presidencia de la República.

Espinoza, E. E., Rivera, A. R. & Tinoco Cuenca, N. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Revista Atenas, 1(33), 18-31. Recuperado de https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/183

Espinoza-Freire, E. E. (2017). La evaluación del aprendizaje en la Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 9(5), 90-96. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/716/817

García, B., & Pinto, T. (2016). Formación de formadores. Ética de la profesión y conocimiento del docente en formación. Multiciencias, 16(3), 314-329. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90453464011

García-Barrera, A. (2017). Las necesidades educativas especiales: un lastre conceptual para la inclusión educativa en España. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 25 (96), 721-742. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3995/399552161009.pdf

Gómez, O. (2015). La calidad en la educación y la salud. CES Medicina, 29(2), 5-6. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=261140733001

Loaiza, Y. (2017). Desempeño y saberes del maestro. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13 (2), 7-11. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1341/134154501001.pdf

Luque-Parra, D., Rodríguez-Infante, G., & Luque-Rojas, M. (2014). Adecuación del currículum al alumnado universitario con discapacidad: un estudio de caso. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(13), 101-116. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2991/299130713007.pdf

Manjón, G. (2013). Integración o inclusión: El dilema educativo en la atención a la diversidad. Revista Portuguesa de Educação, 28(2), 31-50. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/374/37443385003.pdf

Molina, O. Y. (2015). Necesidades educativas especiales, elementos para una propuesta de inclusión educativa a través de la investigación acción participativa: El caso de la Escuela México. Estudios pedagógicos, 41, 147-167. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1735/173544961010.pdf

Parra, E. E., & Peñas, F. O. (2015). El niño con discapacidad: elementos orientadores para su inclusión social. Salud Uninorte, 31(2), 329-346. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81742138012

Downloads

Published

2018-09-01

How to Cite

Alejandro Contento, K. J., Erraéz Alvardo, J. L. ., Vargas Gaona, M. del C. ., & Espinoza Freire, E. E. (2018). Considerations on inclusive education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(3), 18-24. https://doi.org/10.62452/6snvn054