Pedagogy: a comprehensive training tool for life
DOI:
https://doi.org/10.62452/cktkrb85Keywords:
Pedagogy, branches of pedagogy, comprehensive trainingAbstract
The main objective of this work is to analyze the contributions of Pedagogy to comprehensive training for life in the context of a new reality. A descriptive study of the bibliographic review type was developed with the help of historical-logical, analytical-synthetic and hermeneutical methods. Among the main findings is the proposal of a pedagogy aimed at forming new generations of integral citizens, increasingly competitive, with abilities, knowledge and skills useful for life; But, above all humans, this alternative contemplates the unification of the different branches of pedagogy that, from a holistic perspective, globalizes the different fields of knowledge, training spaces, substantive processes of the educational system and the active and committed participation of all students members of the educational community; that is to say, a Pedagogy that brings together the different dimensions of life all based on the integral development of the individual.
Downloads
References
Colectivo de autores. (1999). Tendencias mundiales de la educación superior. Ministerio de Educación. Pueblo y Educación.
Cruz Ramírez, E. (2019). Las pequeñas cosas: Infancia. Ruiz Healy Times, https://ruizhealytimes.com/elizabeth/las-pequenas-cosas-infancia/
De Zubiría Samper, M. (2008). Los fines y el método de pedagogía conceptual, ABC de pedagogía Conceptual. Fondo de publicaciones Bernardo Herrera Merino Fundación Alberto Merani.
Espinoza Freire, E., Granda Ayabaca, D. M., & Ramírez López, J. A. (2020). Competencias profesionales de los docentes de educación básica. Machala. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 11(3), 132-148.
Fullat, O. (1992). Conceptos básicos de la pedagogía. Ediciones CEAC.
Gallardo Martínez, J. A., & Espinoza, E. (2018). Principio de la vinculación de la educación con la vida social y el trabajo. Maestro y Sociedad, 15(3), 481-487.
García González, E. (2014). Edgar Morín. La nueva realidad de la enseñanza. Biblioteca grandes educadores. Trillas.
Gualda Chambo, A. (2018). ¿Qué es la pedagogía Waldorf? Alternativas a la educación convencional. España. Revista digital Inesem, Educación y Sociedad. https://revistadigital.inesem.es/educacion-sociedad/pedagogia-waldorf/
Guamán Gómez, V. J., Espinoza Freire, E. E., & Herrera Martínez, L. (2020). Fundamentos psicológicos de la actividad pedagógica. Conrado, 16(73), 303-311.
Herrera Martínez, L., & Espinoza, E. E. (2020). La relación familia-escuela y el rendimiento escolar. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 5(3), 16-20.
Labañino Pérez, L., Gell Labañino, A. & Vinent Mendo, M. B. (2019). Las representaciones sociales de la profesión docente en estudiantes del primer año de carreras pedagógicas. Sociedad & Tecnología, 2(1), 9-17.
Maturana, H. (2007). Transformación de la convivencia. Ediciones Noreste LTDA.
Mosquera, I. (2018), Las nuevas pedagogías se imponen al aprendizaje compartimentado. Revista Digital Unir. https://www.unir.net/educacion/revista/las-nuevas-pedagogias-se-imponen-al-aprendizaje-compartimentado/
Ojalvo Mitrany, V., & Curiel Peón, L. (2015). La formación integral del estudiante y la formación continua de los profesores en la Educación Superior cubana: el papel de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en su consecución. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal), 1(12), 257-282.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014). Education Strategy 2014-2021. UNESCO.
Pérez, B., Montaño, M., González, C., & Torres, J. (2016). La formación integral, constructora de relaciones humanas. En, L. Castillo Pulido y R. Arias Campos (Editores) Formación integral: hallazgos de investigación y reflexiones para la docencia. Universidad de la Salle. (pp 33-43). Kimpres S.A.S.
Quintana Cabana, J. M. (1986). La profesionalización de la Pedagogía Social. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, (1), 39-48.
Rivera Alvarado. M. (2020). ¿El fin de la escuela? La escuela ha muerto, viva la escuela. Tecnológico de Monterrey México D. F. Observatorio de Innovación Educativa. https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/la-escuela-ha-muerto-viva-la-escuela
Sigüenza Coronel, A. B., Calle Vélez, L. M., & Iza Sarmiento, Y. L. (2021). Vinculación de la enseñanza con la vida. Sociedad & Tecnología, 4(S1), 91–105.
Solórzano Benítez, M. R., & de Armas Urquiza, R. (2019). La educación social y la pedagogía social en la educación de adultos: su contribución al desarrollo social/Social Education and Social Pedagogy in Adult Education: its Contribution to Social Development. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(3), 231-244.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.