Motivation in the practice of physical education, in adolescents who attend the upper middle level

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/srkja846

Keywords:

Physical activity, motivation, education

Abstract

The research aims to find the motivations that move the students in the physical education class, as well as the perspective that they have of their teachers, this collection of information was carried out in a high school in the north of the state of Campeche, Mexico. The research included 162 students who were between the ages of 14 and 18, students who attend physical education classes normally and perform physical activity regularly when their class corresponds to them and in some cases outside of class as an occasional sport or sport. directed and controlled training in few of the participants. In gender, no significant difference was found, the ratings of the respondents were mostly approving, the percentage of failures is very low, the age studied gave us similar percentages between the range of 14 to 18 years, the survey shows that There is a collaborative and team work to achieve the goals that are worked in class and outside of them, and that their teachers favor this work in addition to promoting it, supervising and evaluating it, young people perceive that they are an important part of the class and each of the actions that are manifested in them, a low percentage manifest do not feel integrated into the activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baena Extremera, A. & Granero Gallegos, A. (2015). Educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 132-144.

Baena Extremera, A., Granero Gallegos, A., Ponce de León Elizondo, A., Sanz Arazuri, E., Valdemoros San Emeterio, M. Á. & Martínez Molina, M. (2016). Factores psicológicos relacionados con las clases de educación física como predictores de la intención de la práctica de actividad física en el tiempo libre en estudiantes. Ciência & Saude Coletiva, 21(4), 1105-1112.

Balaguer, I., Castillo, I. & Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: Un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17(1).

Calahorro Cañada, F., Torres Luque, G., López Fernández, I., & Carnero, E. A. (2015). Análisis fraccionado de la actividad física desarrollada en escolares. Revista De Psicología Del Deporte, 24(2), 373-379.

De la Torre Cruz, M. J., Ruiz Ariza, A., Ocaña Expósito, S., & Martínez López, E. J. (2017). Perfiles de orientación hacia la meta y su relación con indicadores de actividad física-deportiva. Universitas Psychologica, 16(3), 1-111.

Escartí, A., & García, A. (2007). Factores de los iguales relacionados con la práctica y la motivación deportiva en la adolescencia. Revista de Psicología del Deporte, 3(2).

Espada Mateos, M., & Galán, S. (2017). Evaluación de las barreras para la práctica de actividad física y deportiva en los adolescentes españoles. Revista de Salud Pública (Bogotá, Colombia), 19(6), 739-743.

Franco, E., Coterón, J., Martínez, H. A., & Brito, J. (2017). Perfiles motivacionales en estudiantes de educación física de tres países y su relación con la actividad física. Suma Psicológica, 24(1), 1-8.

Gómez López, M., Ruiz Juan, F., García Montes, M. E., Granero Gallegos, A., & Pieron, M. (2009). Motivaciones aludidas por los universitarios que practican actividades fisico-deportivas. Revista Latinoamericana De Psicología, 41(3), 519-532.

Gutiérrez Caballero, J. M., Blázquez Manzano, A., & Feu, S. (2020). Motivos de práctica como predictor de la actividad física en maestros y la satisfacción con la vida. Universitas Psychologica, 18(4), 1-14.

Martínez Ruiz, M. A., & Hernández Amorós, M. J. (2018). Motivación de acceso a la función directiva en centros de educación obligatoria: Una cual cualitativa. Revista Complutense de Educación, 29(2).

Molano Tobar, N. J., Vélez Tobar, R. A., & Rojas Galvis, E. A. (2019). actividad física y su relación con la carga académica de estudiantes universitarios. Hacia La promoción de la salud, 24(1), 112-120.

Pieron, M., & Ruiz Juan, F. (2013). Orientaciones de meta en educación física y nivel de actividad físico-deportiva en estudiantes mexicanos. Universitas Psychologica, 12(1), 235-247.

Quiñones Quiñones, E., Sterling Londoño, G., & Ramírez Vélez, R. (2011). Condición física, actividad física y dificultades para su realización en estudiantes de medicina. Médicas UIS, 24(1).

Sánchez Oliva, D., Leo Marcos, F.M., Amado Alonso, D., Pulido González, J. J., & García Calvo, T. (2015). Análisis de los perfiles motivacionales y su relación con los servicios adaptativos en las clases de educación física. Revista Latinoamericana de Psicología, 47(3), 156-166.

Solari Montenegro, G.C., Rivera Iratchet, M. E., Solari Vega, B. A., Wall Pacheco, A.M., & Peralta Peña, M.B. (2019). Actividad física, estado física, estado nutricional y consumo habitual de alimentos en escolares del norte de chile. Perspectivas en nutrición humana, 21(1), 27-40.

Varela, M. T., Duarte, C., Salazar, I. C., Lema, L. F., & Tamayo, J. A. (2011). Actividad física y sedentarismo en jóvenes universitarios de Colombia: Prácticas, motivos y recursos para realizarlas. Colombia Médica, 42(3), 269-277.

Downloads

Published

2021-05-01

How to Cite

Llergo Young, M., Ambris Sandoval, J. C. ., Mato Medina, O. E. ., & Matos Ceballos, J. J. . (2021). Motivation in the practice of physical education, in adolescents who attend the upper middle level. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 4(2), 260-267. https://doi.org/10.62452/srkja846