Artificial intelligence with projects to promote teamwork.
DOI:
https://doi.org/10.62452/741dc162Keywords:
Chatpdf, human skills, Gemini, artificial intelligence, project method, teamworkAbstract
The main objective was to study, design and execute projects to promote teamwork competence with the use of Artificial Intelligence (AI), especially Gemini and Chat PDF, at the Minuto de Dios University Corporation-UNIMINUTO in the National Courses program. The mixed method with an exploratory scope was selected. Its development took about two months to collect the information, but in the previous and subsequent studies it exceeded fifteen months. Conclusions were obtained that contribute to knowledge, one of them is that students develop teamwork skills in an important way, as long as the teacher motivates them in the process, and guides them in the use of AI, based on the development of projects.
Downloads
References
Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347–362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332v
Bolaño-García M., & Duarte-Acosta, N. (2024). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista colombiana de cirugía, 39(1), 51-63. http://www.scielo.org.co/pdf/rcci/v39n1/2619-6107-rcci-39-01-51.pdf
Carbonell-García, C., Burgos-Goicochea, S., Calderón-de-los-Ríos, D., & Paredes-Fernández, O. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa, Episteme Koinonía. 6(12), 152-166. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2547
Chávez-Cárdenas, M. d. C., Fernández-Marín, M. Á., & Lamí-Rodríguez del Rey, L. E. (2025). Web educativa e inteligencia artificial: Transformando el aprendizaje contemporáneo. Sophia Editions.
Gallego, S. J. (2021). Competencias digitales básicas: (1 ed.). Editorial ICB.
Gallent Torres, C., Zapata González, A., & Ortego Hernando, J. L. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134
García-Peñalvo, F., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2023). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.
Hernández-Sellés, N., Muñoz-Carril, P. C., & González-Sanmamed, M. (2024). Aprendizaje colaborativo en entornos digitales. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 27(2), 9–15. https://doi.org/10.5944/ried.27.2.40208
Herrera, R., Muñoz, F., & Salazar, L. (2017). Diagnóstico del Trabajo en Equipo en Estudiantes de Ingeniería en Chile. Form. Univ., 10(5). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000500006
Juca-Maldonado, F. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en los trabajos académicos y de investigación. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(S1), 289-296. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/556
Murga-Menoyo, M. A. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la Agenda global post-2015. Foro de Educación, 13(19), 55-83. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5153352.pdf
Numa-Sanjuán, N., Diaz-Guecha, L., & Peñaloza-Tarazona, M. (2024). Importancia de la Inteligencia Artificial en la educación del siglo XXI. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 12(2), 49-62. https://doi.org/10.15649/2346030X.3776
Osorio-Álzate, E., Aroca-Ramírez, D., Medina-Naranjo, E., Tovar-Torres, C., & Perico-Granados, N. (2024). Resolución de problemas matemáticos mediados por un videojuego educativo. Revista Digital Novasinergia. 7(2), 115-137. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rns/v7n2/2631-2654-rns-7-02-00115.pdf
Perico-Granados, N., Galarza, E., Díaz-Ochoa, M., Arévalo-Algarra, H., & Perico-Martínez, N., (2020). Guía práctica de investigación en ingeniería: apoyo a la formación de docentes y estudiantes. Corporación universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/6c55ce46-fcd5-4368-b15c-dd6d57ebf0de/content
Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes-Rodríguez, C., & Perico-Martínez, C. (2021). Formación de docentes y transformaciones desde la ingeniería. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/c87067c3-d13f-4cb6-8f5a-a52458123db7/content
Romero Carbonell, M., Romeu Fontanillas, T., Guitert Catasús, M., & Baztán Quemada, P. (2024). Validación del modelo ABPCL para el aprendizaje basado en proyectos colaborativos en línea. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 27(2), 159-181. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/39120/29294
Routhe, H., Holgaard, J., & Kolmos, A. (2024). Students’ learning of management and leadership in engineering education, a literature review. European Journal of Engineering Education, 49(3), 540-576. https://doi.org/10.1080/03043797.2023.2299279
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Néstor Perico-Granados, Evelyn Carolina Medina-Naranjo, Luis Alfonso Yepes-Muñoz, Sara Patricia Beltrán-García, Emilce Hernández-Villanueva (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

