Artificial intelligence with projects to promote teamwork.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/741dc162

Keywords:

Chatpdf, human skills, Gemini, artificial intelligence, project method, teamwork

Abstract

The main objective was to study, design and execute projects to promote teamwork competence with the use of Artificial Intelligence (AI), especially Gemini and Chat PDF, at the Minuto de Dios University Corporation-UNIMINUTO in the National Courses program. The mixed method with an exploratory scope was selected. Its development took about two months to collect the information, but in the previous and subsequent studies it exceeded fifteen months. Conclusions were obtained that contribute to knowledge, one of them is that students develop teamwork skills in an important way, as long as the teacher motivates them in the process, and guides them in the use of AI, based on the development of projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347–362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332v

Bolaño-García M., & Duarte-Acosta, N. (2024). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista colombiana de cirugía, 39(1), 51-63. http://www.scielo.org.co/pdf/rcci/v39n1/2619-6107-rcci-39-01-51.pdf

Carbonell-García, C., Burgos-Goicochea, S., Calderón-de-los-Ríos, D., & Paredes-Fernández, O. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa, Episteme Koinonía. 6(12), 152-166. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2547

Chávez-Cárdenas, M. d. C., Fernández-Marín, M. Á., & Lamí-Rodríguez del Rey, L. E. (2025). Web educativa e inteligencia artificial: Transformando el aprendizaje contemporáneo. Sophia Editions.

Gallego, S. J. (2021). Competencias digitales básicas: (1 ed.). Editorial ICB.

Gallent Torres, C., Zapata González, A., & Ortego Hernando, J. L. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134

García-Peñalvo, F., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2023). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Hernández-Sellés, N., Muñoz-Carril, P. C., & González-Sanmamed, M. (2024). Aprendizaje colaborativo en entornos digitales. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 27(2), 9–15. https://doi.org/10.5944/ried.27.2.40208

Herrera, R., Muñoz, F., & Salazar, L. (2017). Diagnóstico del Trabajo en Equipo en Estudiantes de Ingeniería en Chile. Form. Univ., 10(5). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000500006

Juca-Maldonado, F. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en los trabajos académicos y de investigación. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(S1), 289-296. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/556

Murga-Menoyo, M. A. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la Agenda global post-2015. Foro de Educación, 13(19), 55-83. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5153352.pdf

Numa-Sanjuán, N., Diaz-Guecha, L., & Peñaloza-Tarazona, M. (2024). Importancia de la Inteligencia Artificial en la educación del siglo XXI. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 12(2), 49-62. https://doi.org/10.15649/2346030X.3776

Osorio-Álzate, E., Aroca-Ramírez, D., Medina-Naranjo, E., Tovar-Torres, C., & Perico-Granados, N. (2024). Resolución de problemas matemáticos mediados por un videojuego educativo. Revista Digital Novasinergia. 7(2), 115-137. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rns/v7n2/2631-2654-rns-7-02-00115.pdf

Perico-Granados, N., Galarza, E., Díaz-Ochoa, M., Arévalo-Algarra, H., & Perico-Martínez, N., (2020). Guía práctica de investigación en ingeniería: apoyo a la formación de docentes y estudiantes. Corporación universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/6c55ce46-fcd5-4368-b15c-dd6d57ebf0de/content

Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes-Rodríguez, C., & Perico-Martínez, C. (2021). Formación de docentes y transformaciones desde la ingeniería. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/c87067c3-d13f-4cb6-8f5a-a52458123db7/content

Romero Carbonell, M., Romeu Fontanillas, T., Guitert Catasús, M., & Baztán Quemada, P. (2024). Validación del modelo ABPCL para el aprendizaje basado en proyectos colaborativos en línea. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 27(2), 159-181. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/39120/29294

Routhe, H., Holgaard, J., & Kolmos, A. (2024). Students’ learning of management and leadership in engineering education, a literature review. European Journal of Engineering Education, 49(3), 540-576. https://doi.org/10.1080/03043797.2023.2299279

Published

2025-12-21

How to Cite

Perico-Granados, N. ., Medina-Naranjo, E. C. ., Yepes-Muñoz, L. A. ., Beltrán-García, S. P. ., & Hernández-Villanueva, E. . (2025). Artificial intelligence with projects to promote teamwork. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 9(1), 265-273. https://doi.org/10.62452/741dc162