Luis Fortunato Iglesias: Educator through art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/yyf0nw97

Keywords:

Humanistic pedagogy, New School, education through art

Abstract

This article presents some of the characteristics of the work of Luis Fortunato Iglesias, a Latin American art educator renowned for his work in the 20th and 21st centuries. His work is considered one of the pioneers in the field of innovative pedagogy within the New School movement, which represented a reaction against the speculative attitude of idealism and pedagogical positivism, as well as a rejection of formalism, memorization, competitiveness, authoritarianism, and rigid discipline, characteristic features of traditional education. Iglesias advocated more horizontal educational ties, opposing school bureaucracy through a humanistic pedagogy. Based on these key points, we recognize this personality, in particular, his work and legacy, which should be taken into account for active, cooperative, and personalized learning, as we commemorate the 110th anniversary of his birth in 2025.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bally, C. (1947). El lenguaje y la vida. Ed. Losada.

Buitron, V., Sokolowicz, D., Spindiak, J., & Terigi, F. (2021). La escuela rural pequeña. Enseñar y aprender en plurigrados y salas multiedad. Cuadernos del IICE, 7. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras.

Dalcroze, E. (1921). Rhythm, Music and Education. Ed. Londres.

Deldivedro, V. (2024). “A la mexicana”. Tras las huellas de la trayectoria de Luis F. Iglesias en la formación de maestros rurales en México. Archivos de Ciencias de la Educación, 18(25). https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.18396/pr.18396.pdf

Dewey, J. (1949). El arte como experiencia. Fondo de Cultura Económica.

Escat, J. (2023). Luis F. Iglesias, el docente argentino que propugnó vínculos educativos más horizontales y se opuso a la burocracia escolar. https://billiken.lat/author/jescat/

Freinet, C. (1994ª). La escuela moderna francesa. Guía práctica para la organización material, técnica y pedagógica de la escuela popular. Ediciones Morata.

Freinet, C. (1994b). Una pedagogía moderna de sentido común. Los dichos de Mateo. Ediciones Morata.

Iglesias, L. F. (1959). La escuela rural unitaria. Ediciones Pedagógicas.

Montessori, M. (1918). The Advanced Montessori Method. Ed. Londres.

Nassif, R. (1965). Pedagogía de Nuestro Tiempo. Editorial Kapeluz.

Nervi, J. R. (2005). Premio Aníbal Ponce 1985: Luis F. Iglesias. Revista Praxis Educativa (Arg), 9(9), 94-102. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1531200512011

Piaget, J. (1929). El juicio y el razonamiento en el niño. Ed. La Lectura.

Read, H. (1955). Educación por el arte. Ed. Paidós.

Rockwell, E., & Garay, C. (2014). Las escuelas unitarias de México en perspectiva histórica: un reto aún vigente. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 2(3), 1-24. https://www.rmhe.somehide.org/index.php/revista/article/view/33

Rouma, G. (1947). El lenguaje gráfico del niño. Ed. “El Ateneo”.

Tarrío, L. (2013). Las pedagogías de la expresión creadora en América Latina. Los aportes y concepciones de los maestros autores: Jesualdo y Luis F. Iglesias [Tesis de Maestría, Universidad de Buenos Aires].

Downloads

Published

2025-09-20

How to Cite

Torres-Maya, H. F. . (2025). Luis Fortunato Iglesias: Educator through art. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(4), 310-323. https://doi.org/10.62452/yyf0nw97