Psychopedagogical training of the teacher, a necessity in the current educational field

Autores

DOI:

https://doi.org/10.62452/7jttk131

Palavras-chave:

Psychopedagogical, teacher training, educational quality

Resumo

The psychopedagogical training of teachers is essential to improve educational quality, since it allows them to understand the learning and development processes of their students, adapting pedagogical strategies to individual needs. The purpose of this article is to examine the needs of psycho-pedagogical training of teachers who study in the bachelor’s degree in educational sciences at the Metropolitan University. An exploratory study is carried out to determine the psycho-pedagogical domains that contribute to more effective teaching performance and identify the areas of knowledge fundamental to their academic preparation. Although most teachers recognize the relevance of psychopedagogical training, many have only received short courses and workshops, which could limit their ability to implement profound changes in their educational practices. On the other hand, they value and apply psycho-pedagogical principles in their teaching, however, there is a tendency to focus more on solving existing problems, instead of adopting a preventive approach. The above indicates that comprehensive psychopedagogical training is essential so that teachers can respond to current educational demands, contributing to the academic success and personal development of their students.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Bailey, J. (2021). Aportaciones de los estudios de posgrado en la formación de profesores universitarios. EI Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12, 1-14. https://doi.org/https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1253

Bisquerra, R. (2009). La orientación como proceso educativo. Morata.

Campos , E. D., & Ribeiro, M. (2018). Formación de profesores, plan de estudios y práctica pedagógica: enseñanza interdisciplinaria. Educere, 22(72), 283-293. https://www.redalyc.org/journal/356/35656041002/html/

Castillo, M. R., & Núñez, A. F. (2023). La psicopedagogía y los ámbitos de acción de los psicopedagogos. Revista Científica Retos de la Ciencia, 7(6), 1-15. https://doi.org/https://doi.org/10.53877/rc.7.16e.20230915.1

Cumandá, L., Espín, A. L., Chamba, O. V., & Zambrano, O. W. (2023). Necesidades de formación psicopedagógicas de los docentes en atención al sistema educativo inclusivo, de los adolescentes que cursan el bachillerato. Ciencia Digital, 7(2), 119-136. https://doi.org/https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v7i2.2566

Dorrego, M., López, M., & Avila , E. R. (2019). La superación psicopedagógica del docente de la enseñanza media: una necesidad para el trabajo educativo. Opuntía Brava., 11(2). https://doi.org/https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.750

Mantuano, C. A., & Menéndez , E. P. (2020). Factores psicopedagógicos fundamentales para la docencia en educación superior. Polo del Conocimiento, 5(7), 772-790. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1550

Monduate Valderrama, A. (2016). Prevención y detección de dificultades de aprendizaje en Educación infantil. (Trabajo de fin de grado). Universidad Internacional de La Rioja.

Ortiz, E., & Mariño, M. (2014). Una comprensión epistemológica de la psicopedagogía. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, 49, 22-30. https://doi.org/http://doi.org/10.4067/S0717-554X2014000100003

Palomero, J. E. (2006). Formación inicial de los profesionales de la educación en pedagogía intercultural: una asignatura pendiente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 207-230. http://www.redalyc.org/pdf/274/2741

Reyes, J. L., Cano, Y., & Parra, J. F. (2021). La prevención como competencia de dirección en educación. Didáctica y Educación, 12(3), 165–180. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1201

Rodríguez, E. R., Vellejo, B. M., Yenchong, W. E., & Ponce, M. J. (2020). Importancia de la psicopedagogía y el aprendizaje creativo. Dominio de la Ciencia, 6(3), 564-581. https://doi.org/http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index

Rojas, A. L. (2018). Orientación psicopedagógica en el contexto educativo. Universo Sur.

Rojas, A. L., Estévez , M. A., & Domínguez, Y. (2018). La formación psicopedagógica del docente como ámbito profesional. Revista Conrado, 14(62), 266-271. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/716

Solórzano, Y. D. (2017). La psicopedagogía, una necesidad docente en la educación superior actual. Polo del Conocimiento, 2(11), 177-188. https://doi.org/DOI: 10.23857/pc.v2i11.401

Publicado

2024-09-08

Como Citar

Rojas-Valladares, A. L. ., Montano-Rodríguez, F. ., Luque-Espinoza de los Monteros, M. del P. ., Brito-Vallina, M. L., & Domínguez-Urdanivia, Y. . (2024). Psychopedagogical training of the teacher, a necessity in the current educational field. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 7(3), 269-277. https://doi.org/10.62452/7jttk131