Inverted classroom to teach and learn the list concept in PROLOG
DOI:
https://doi.org/10.62452/74z57b33Palavras-chave:
Flipped classroom, teaching list, PROLOGResumo
Inverted classroom or flipped classroom is a pedagogical model that applies Information and Communication
Technologies and inverts the activities that are traditionally
carried out in classes, with the activities that students carry
out outside the classroom. The objective of this work was
to implement and evaluate this model by teaching complex contents of the declarative programming language
PROLOG, a theme of the Artificial Intelligence subject of
careers related to Computer Science. The list concept in
PROLOG was selected to teach, so that students in their
study time would analyze new content and then in the
classroom, with their teacher and the rest of the students,
they would face the solution of exercises. Two experiments
were carried out for this study. The first was carried out
with 27 students of the subject Introduction to Artificial
Intelligence of the 2nd Year of Computer Engineering at
the “Marta Abreu” Central University of Las Villas, Cuba,
in the 2020-2021 academic year. The second was held in
June 2019 with 9 students enrolled in Artificial Intelligence
from the 47th academic period of Systems Engineering,
at the Metropolitan University of Ecuador. In both cases, a
satisfaction survey was carried out on the students regarding the methodology used and its impact on the learning
results of the students was evaluated, verifying that they
accept the methodology and that the majority improve their
academic performance.
Downloads
Referências
Campillo Ferrer, J. M., & Miralles Martínez, P. (2021).
Effectiveness of the flipped classroom model on students’ self-reported motivation and learning during the
COVID-19 pandemic. Humanities and Social Sciences
Communications, 8(1).
Cantuña Ávila, A. A., & Cañar, C. E. (2021). Systematic
review of the flipped classroom in Ecuador: approach
to the state of the art. Estudios Pedagogicos, 46(3), 45-
Collado Valero, J., Rodríguez Infante, G., Romero González, M., Gamboa Ternero, S., Navarro Soria, I., &
Lavigne Cerván, R. (2021). Flipped classroom: Active
methodology for sustainable learning in higher education during social distancing due to COVID COVID-19.
Sustainability (Switzerland), 13(10).
Contreras, J. Á., Arias Masa, J., Melo Andrade, M. G., &
Martín Espada, R. (2017). Uso del modelo de aprendizaje inverso para mejorar materiales educativos universitarios. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información, (23), 17-32.
Domínguez Torres, L. C., Vega Pena, N. V., Sierra Barbosa, D. O., & Pepin Rubio, J. J. (2021). Distance flippled
classroom vs Traditional flipped classroom. A comparative study. Latreia, 34(3), 260–265.
García Hulauda, B., & Tello Ardemagni, A. M. (2016). Implementación Pedagogía Flipped Classroom adaptada para una modalidad semipresencial en una carrera
técnico profesional. (Ponencia). II Congreso nacional
de innovación educativa y docencia en red. Valencia,
España.
Griffiths, L., Villarroel, R., & Ibacache, D. (2016). Implementación del Modelo de Aula Invertida para el
aprendizaje activo de la programación en ingeniería.
(Ponencia). XXIX Congreso Chileno de Educación en
Ingeniería SOCHEDI. Pucón Chile.
López Collazo, Z. S. (2020). Implementación de la clase
invertida en la formación pedagógica de ingenieros
en Telecomunicaciones y Electrónica. Referencia Pedagógica, 8(1), 147-166.
Marqués, M. (2016). Qué hay detrás de la clase al revés
(flipped classroom). (Ponencia). XXII Jornadas sobre
la Enseñanza Universitaria de la Informática. Almería,
España.
Molina Correo, O. E., Fuentes Cancell, D. R., Simon Grass,
W., & Alvarez Morales, A. (2021). Implementación del
aula invertida en la carrera Ingeniería en Bioinformática: Estudio de caso. Revista Cubana de Informática
Médica, 13(1).
Opazo Faundez, A. R., Acuña Bastias, J. M., & Rojas Polanco, M. P. (2016). Evaluación de Metodología flipped
classroom: Primera experiencia. Infoeduca: international journal of technology and educational innovation,
(2), 90-99.
Polanco Garay, L. W., & Moré Soto, D. (2020). Aprendizaje
invertido en la asignatura Sistemas Operativos. Serie
Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(10), 36-48.
Ríos Rodríguez, L. R. (2018). Internet y mapas conceptuales como soporte al aula invertida. (Ponencia). XVII
Congreso Internacional de Informática en la Educación INFOREDU. La Habana, Cuba.
Sánchez Delgado, J. A. (2019). El Aula Invertida. Propuesta Metodológica. (Ponencia). VIII Jornada Científica de
la Sociedad Cubana de educadores de Ciencia en la
Salud de Holguín. Holguín, Cuba.
Sandobal Verón, V. C., Marín, M. B., & Barrios, T. (2021).
El aula invertida como estrategia didáctica para la generación de competencias: una revisión sistemática.
RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 285-308.
Santiago Campión, R., Díez, A., & Andía Celaya, L. A.
(2019). Flipped Classroom: 33 experiencias que ponen patas arriba el aprendizaje. Revista electrónica de
tecnología educativa, (64), 111-113.
Sola Martínez, T., Aznar Díaz, I., Romero Rodríguez, J. M.,
& Rodríguez-García, A.-M. (2018). Eficacia del Método
Flipped Classroom en la Universidad: Meta-Análisis de
la Producción Científica de Impacto. REICE. Revista
Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En
Educación, 17(1).
Torres Alfonso, A. M. (2020). Transformando la formación
pedagógica de los estudiantes universitarios mediante
la utilización del modelo de aula invertida. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas,
(3), 47-64.
Tourón Figueroa, J., & Campión, R. S. (2015). El modelo
Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela. Revista de Educación, (368), 196-231.
Vidal Ledo, M., Rivera Michelena, N., Nolla Cao, N., Morales Suárez, I. R., & Vialart Vidal, M. N. (2016). Aula invertida, nueva estrategia didáctica. Educación Médica
Superior, 30(3), 678-688
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.