Teaching practices for access to written culture in multi-grade groups

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/352gza65

Keywords:

Teaching practices, written culture, teaching resources, educational projects, multi-grade school

Abstract

This research analyzes the importance of teaching practices  for access to written in multi-grade primary education groups at the elementary level. In this context, the conditions and practices carried out by the teachers who serve these groups are decisive for the development of basic skills such as written lenguaje. The study was conducted in two groups of multi-grade primary schools in Villa Hidalgo, San Luis Potosí, México. Its purpose is to present the results of a methodological proposal that leads to strengthening teaching practices related to written culture. To this end, action research was used, employing qualitative tools such as observación, interviews, and teacher narratives. In the first phase, a diagnosis of teaching practices in multi-grade contexts was conducted, which served as the basis for implementing the second phase: a pedagogical intervention. This intervention consisted of a course-workshop for teachers to design and implement five writing projects in the selected groups, thus strengthening the approach to written culture in multi-grade groups. The results of the intervention phase show that it is possible to improve teaching practices in multi-grade settings through ongoing training and support. It is concluded that it is important to use teaching practices that integrate reading and writing, with diverse and contextualized resources, as well as active teacher intervention through support and mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arteaga Martínez, P. (2009). Los saberes docentes de maestros en primaria con grupos multigrado. [Tesis de maestría, Departamento de Investigaciones Educativas del Cinvestav].

Arteaga Martínez, P., Popoca Ochoa, C., & Juárez Bolaños, D. (Eds.). (2021). La educación rural en México: Propuestas para una política educativa integral. Universidad Iberoamericana.

Barragán Vicaria, C., & Sánchez Rodríguez, S. (2012). Prácticas docentes, conocimiento de la lengua escrita y currículo. Investigación En La Escuela, (78), 81–93. https://doi.org/10.12795/IE.2012.i78.07

Boix Tomás, R. (1995). Estrategias didácticas de intervención en el aula rural. Graó.

Boix Tomás, R., & Buscà, F. (2020). Competencias del profesorado de la escuela rural catalana para abordar la dimensión territorial en el aula multigrado. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 18(2), 115-133. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.006

Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Paidós.

Cassany, D., & Luna, M. (2007). Enseñar lengua (7.ª ed.). Graó.

Castedo, M., Broitman, C., & Siede, I. (Comps.). (2021). Enseñar en la diversidad: Una investigación en escuelas plurigrado primaria (Estudios/Investigaciones 74). Universidad Nacional de La Plata.

Druker Ibáñez, S. D. (2021). Prácticas letradas y práctica docente: El lugar de la “escritura libre” en la producción de literacidad escolar con niñas y niños quechua. Perfiles Educativos, 43(171), 46–64. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.171.59584

Gallardo-Fernández, I. M., & Sánchez Rodríguez, S. (2022). Práctica docente y aprendizaje inicial de la lengua escrita. Enunciación, 27(1), 97–115. https://doi.org/10.14483/22486798.18795

Glaser, B., & Strauss, A. (1999). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research (1st ed.). Routledge.

Juárez Bolaños, D. (Coord.). (2016). Educación rural: Experiencias y propuestas de mejora. Colofón; Universidad Autónoma de Sinaloa.

Kalman, J. (2003). El acceso a la cultura escrita: La participación social y la apropiación de conocimientos en eventos cotidianos de lectura y escritura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(17), 37–66. https://www.redalyc.org/pdf/140/14001704.pdf

Kalman, J. (2018). Leer y escribir en el mundo social: Obras escogidas de Judith Kalman. Paideia Latinoamericana.

Kauffman, A. M., & Wuthenau, C., & Marguery, M., Zaidenband, A., & Maidana, J. (2010). Leer y escribir: El día a día en las aulas. Aique.

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: Lo real, lo posible y lo necesario. Fondo de Cultura Económica.

México. Secretaría de Educación Pública. (2022). La Nueva Escuela Mexicana: Principios y orientaciones pedagógicas. SEP. https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacio%C3%ADn%20pedago%C3%ADgica.pdf

Red Latinoamericana de Alfabetización. (2024). Alfabetizacao em Rede: Percursos trilhados na América Latina (Alfabetización en red. Caminos recorridos en América Latina) [Video]. YouTube. https://youtu.be/nAOYuMEG6NI

Rojas-Valladares, A. L., & Pire-Rojas, A. (2024). La relación escuela-familia. Nociones epistemológicas, sociológicas y pedagógicas sobre un desafío educativo. Editorial UMET.

Schmelkes, S., & Águila, G. (2019). La educación multigrado en México. Instituto Nacional para la Evaluación en la Educación (INEE).

Tolchinsky, L., Alba, C., & Rodríguez, M. (2007). Las prácticas docentes para enseñar a leer y escribir. Universitat de Barcelona – Ministerio de Educación y Ciencia.

Vygotsky, L. S. (2010). Pensamiento y lenguaje. Paidós.

Zhigue Luna, R. (Comp.). (2025). La educación en contextos rurales ecuatorianos. Algunas experiencias. Editorial Exced.

Downloads

Published

2025-09-20

How to Cite

Noyola-Hernández, M. J. . (2025). Teaching practices for access to written culture in multi-grade groups. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(4), 6-16. https://doi.org/10.62452/352gza65