Teaching-learning strategies for children with visual impairments in primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/ha7x6q02

Keywords:

Visual impairment, strategies, teaching, learning, inclusion

Abstract

Students with visual impairments present diverse needs, making it important to investigate the teaching and learning methods used in this context. The purpose of this study was to analyze the teaching and learning strategies used by teachers with children with visual impairments in primary education. A qualitative approach, a type of phenomenological study, was used, where the sample was selected through judgment or discretionary criteria. Data collection was conducted through interviews with teachers who work with children with visual impairments. This allowed for an analysis of the teaching and learning strategies used by educators in their experience. It is concluded that students require additional support in their training, as they are currently not receiving adequate education, making it essential to seek new strategies for their inclusion in educational activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Javier Moreno-Tapia, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. México.

     

     

References

Álvarez Robles, T., Orozco, Y., & Álvarez, F. (2021). Evaluación UX para sitios web orientados a bibliotecas digitales con usuarios ciegos. Investigación bibliotecológica, 35(9), 170-194. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-358X2021000400009yscript=sci_arttext

Arratibel, A. J. (2022). De luz y oscuridad: el 70% de los casos de ceguera infantil en México son prevenibles. Ediciones EL PAÍS S.L. https://elpais.com/america-futura/2022-11-28/de-luz-y-oscuridad-el-70-de-los-casos-de-ceguera-infantil-en-mexico-son-prevenibles.html

Bastidas Baidal, I. I. (2021). Estrategia educativa braille para mejorar el aprendizaje en niños con discapacidad visual en la Escuela de Educación Mahatma Gandhi, Babahoyo. 2020-2021. (Tesis de Maestría). Universidad Técnica De Babahoyo.

Bustamante-Montoya, P., Zambrano-Giler , M. . ., & Prieto-López, Y. (2022). Modelo de gestión inclusivo para la atención a los alumnos con déficit visual de cuarto grado de la Institución Nicolás Infante Díaz. 593 Digital Publisher CEIT, 7(1-1), 58-74. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1-1.981

Camargo Tique, L. G., & Pardo Reina, P. D. (2023). Método Braille como estrategia de enseñanza para la lectoescritura en niños con discapacidad visual. (Tesis de Licenciatura). Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Figueroa Escudero, E., & Zúñiga Rodríguez, M. (2020). Las barreras actitudinales y estructurales en el proceso de aprendizaje en los estudiantes universitarios con discapacidad. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 6-15. https://doi.org/10.62452/g29ve455

Franco Llanos, S., Cobos Cruz, I. D., González Gómez, V. C., Montoya Gutiérrez, T. V., & Rojas Cruz, L. C. (2024). Educación inclusiva desde la discapacidad visual: Estrategias orientadoras para el profesorado en formación de la primera infancia. Revista Boletín Redipe, 13(4), 76-99. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/2112

García, I., Coronado, G., Rodríguez, B., & Romero, S. (2022). Prácticas inclusivas de formadores de docentes de una escuela normal del noroeste de México. Revista de Investigación Educativa, 34, 258-261. https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2797

Gobierno de México. (2020). Día Mundial de la Visión 2020. https://www.gob.mx/salud/es/articulos/dia-mundial-de-la-vision-2020?idiom=es

González Quezada, E., Armijos Robles, D. M., & Ríos Robles, C. (2023). Adaptaciones Curriculares para la Atención en las Necesidades Educativas Especiales de las Niñas y Niños con Discapacidad Intelectual, Física, Auditiva y Visual. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 14235-14250. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5845

Gutiérrez, D., Leyva, A., Marín, M., Reyes, N. (2018). Manual para la enseñanza del sistema Braille. Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos.

Inte Quimbita, G. P. (2021).Estrategias pedagógicas para la inclusión educativa de una estudiante con discapacidad visual en educación primaria: estudio de caso. (Tesis de Maestría). Universidad Politécnica Salesiana.

Jaramillo-Cerezo, A., Torres-Yepes, V., Franco-Sánchez, I., Llano-Naranjo, Y., Arias-Uribe, J., & Suárez-Escudero, J. C. (2022). Etiología y consideraciones en salud de la discapacidad visual en la primera infancia: revisión del tema. Revista mexicana de oftalmología, 96(1), 27-36. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2604-12272022000100027yscript=sci_arttext

Muñoz-Loor, M., Briones-Palacios, Y., (2024). Recursos que intervienen en el proceso de aprendizaje en estudiantes con discapacidad visual. 593 Digital Publisher CEIT, 9(4), 38-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9657206

Pedraza Escalante, M.F., & Méndez Palacios-Macedo, A. (2023). Diseño de material didáctico en sistema dual para la orientación alimentaria en niños y jóvenes con discapacidad visual: una reflexión teórica. Revista Electrónica de Psicología de la FES Zaragoza-UNAM, 13(25), 39-48. https://www.zaragoza.unam.mx/wp-content/2022/Publicaciones/revistas/Rev_Elec_Psico/Vol_13_No_25/REP13(25)-may08-Art4.pdf

Prada Nuñez, R., Villabona Vega, B. J., & Casallas, L. D. (2020). ¿ Están preparadas las instituciones educativas para el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales?. Revista Espacios, 41(35). https://www.revistaespacios.com/a20v41n35/20413519.html

Solis del Moral, S. S., & Tinajero Villavicencio, G. (2022). La reforma educativa inclusiva en México: Análisis de sus textos de política. Perfiles Educativos, 44(176). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.60534

Toala Monge , M. E., & Rodríguez Zambrano, A. D. (2024). Discapacidad visual e inclusión escolar: una revisión sistemática con PRISMA y VOSviewer. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 4(1), 23–30. https://doi.org/10.56183/iberoeds.v4i1.649

Velázque Wong, K., & Rodríguez Robles, D. (2024). Barreras que afronta el alumnado con discapacidad visual en los servicios de apoyo para la inclusión en educación superior en México. Revista SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.7967

Vera-Ucuntal, M. J., Velásquez-Delgado, A. P., & Yunga Cuntada, A. M. (2023). La discriminación en el ámbito educativo ecuatoriano. Revista Transdisciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 3(2), 13-21. https://revista.excedinter.com/index.php/rtest/article/view/71/68

Zambrano-Intriago, R., Bernal-Ãlava, Ã., Lucas-Vidal, M. M., & Pinargote-Ortega, L. A. (2022). El aprendizaje virtual de los estudiantes con discapacidad visual en educación básica elemental. Dominio De Las Ciencias, 8(2), 228–250. https://doi.org/10.23857/dc.v8i2.2642

Downloads

Published

2025-06-16

How to Cite

González-Reyes, N. ., & Moreno-Tapia, J. . (2025). Teaching-learning strategies for children with visual impairments in primary education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(3), 125-135. https://doi.org/10.62452/ha7x6q02