Teaching-learning strategies for children with visual impairments in primary education
DOI:
https://doi.org/10.62452/ha7x6q02Keywords:
Visual impairment, strategies, teaching, learning, inclusionAbstract
Students with visual impairments present diverse needs, making it important to investigate the teaching and learning methods used in this context. The purpose of this study was to analyze the teaching and learning strategies used by teachers with children with visual impairments in primary education. A qualitative approach, a type of phenomenological study, was used, where the sample was selected through judgment or discretionary criteria. Data collection was conducted through interviews with teachers who work with children with visual impairments. This allowed for an analysis of the teaching and learning strategies used by educators in their experience. It is concluded that students require additional support in their training, as they are currently not receiving adequate education, making it essential to seek new strategies for their inclusion in educational activities.
Downloads
References
Álvarez Robles, T., Orozco, Y., & Álvarez, F. (2021). Evaluación UX para sitios web orientados a bibliotecas digitales con usuarios ciegos. Investigación bibliotecológica, 35(9), 170-194. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-358X2021000400009yscript=sci_arttext
Arratibel, A. J. (2022). De luz y oscuridad: el 70% de los casos de ceguera infantil en México son prevenibles. Ediciones EL PAÍS S.L. https://elpais.com/america-futura/2022-11-28/de-luz-y-oscuridad-el-70-de-los-casos-de-ceguera-infantil-en-mexico-son-prevenibles.html
Bastidas Baidal, I. I. (2021). Estrategia educativa braille para mejorar el aprendizaje en niños con discapacidad visual en la Escuela de Educación Mahatma Gandhi, Babahoyo. 2020-2021. (Tesis de Maestría). Universidad Técnica De Babahoyo.
Bustamante-Montoya, P., Zambrano-Giler , M. . ., & Prieto-López, Y. (2022). Modelo de gestión inclusivo para la atención a los alumnos con déficit visual de cuarto grado de la Institución Nicolás Infante Díaz. 593 Digital Publisher CEIT, 7(1-1), 58-74. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1-1.981
Camargo Tique, L. G., & Pardo Reina, P. D. (2023). Método Braille como estrategia de enseñanza para la lectoescritura en niños con discapacidad visual. (Tesis de Licenciatura). Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Figueroa Escudero, E., & Zúñiga Rodríguez, M. (2020). Las barreras actitudinales y estructurales en el proceso de aprendizaje en los estudiantes universitarios con discapacidad. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 6-15. https://doi.org/10.62452/g29ve455
Franco Llanos, S., Cobos Cruz, I. D., González Gómez, V. C., Montoya Gutiérrez, T. V., & Rojas Cruz, L. C. (2024). Educación inclusiva desde la discapacidad visual: Estrategias orientadoras para el profesorado en formación de la primera infancia. Revista Boletín Redipe, 13(4), 76-99. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/2112
García, I., Coronado, G., Rodríguez, B., & Romero, S. (2022). Prácticas inclusivas de formadores de docentes de una escuela normal del noroeste de México. Revista de Investigación Educativa, 34, 258-261. https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2797
Gobierno de México. (2020). Día Mundial de la Visión 2020. https://www.gob.mx/salud/es/articulos/dia-mundial-de-la-vision-2020?idiom=es
González Quezada, E., Armijos Robles, D. M., & Ríos Robles, C. (2023). Adaptaciones Curriculares para la Atención en las Necesidades Educativas Especiales de las Niñas y Niños con Discapacidad Intelectual, Física, Auditiva y Visual. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 14235-14250. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5845
Gutiérrez, D., Leyva, A., Marín, M., Reyes, N. (2018). Manual para la enseñanza del sistema Braille. Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos.
Inte Quimbita, G. P. (2021).Estrategias pedagógicas para la inclusión educativa de una estudiante con discapacidad visual en educación primaria: estudio de caso. (Tesis de Maestría). Universidad Politécnica Salesiana.
Jaramillo-Cerezo, A., Torres-Yepes, V., Franco-Sánchez, I., Llano-Naranjo, Y., Arias-Uribe, J., & Suárez-Escudero, J. C. (2022). Etiología y consideraciones en salud de la discapacidad visual en la primera infancia: revisión del tema. Revista mexicana de oftalmología, 96(1), 27-36. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2604-12272022000100027yscript=sci_arttext
Muñoz-Loor, M., Briones-Palacios, Y., (2024). Recursos que intervienen en el proceso de aprendizaje en estudiantes con discapacidad visual. 593 Digital Publisher CEIT, 9(4), 38-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9657206
Pedraza Escalante, M.F., & Méndez Palacios-Macedo, A. (2023). Diseño de material didáctico en sistema dual para la orientación alimentaria en niños y jóvenes con discapacidad visual: una reflexión teórica. Revista Electrónica de Psicología de la FES Zaragoza-UNAM, 13(25), 39-48. https://www.zaragoza.unam.mx/wp-content/2022/Publicaciones/revistas/Rev_Elec_Psico/Vol_13_No_25/REP13(25)-may08-Art4.pdf
Prada Nuñez, R., Villabona Vega, B. J., & Casallas, L. D. (2020). ¿ Están preparadas las instituciones educativas para el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales?. Revista Espacios, 41(35). https://www.revistaespacios.com/a20v41n35/20413519.html
Solis del Moral, S. S., & Tinajero Villavicencio, G. (2022). La reforma educativa inclusiva en México: Análisis de sus textos de política. Perfiles Educativos, 44(176). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.60534
Toala Monge , M. E., & Rodríguez Zambrano, A. D. (2024). Discapacidad visual e inclusión escolar: una revisión sistemática con PRISMA y VOSviewer. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 4(1), 23–30. https://doi.org/10.56183/iberoeds.v4i1.649
Velázque Wong, K., & Rodríguez Robles, D. (2024). Barreras que afronta el alumnado con discapacidad visual en los servicios de apoyo para la inclusión en educación superior en México. Revista SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.7967
Vera-Ucuntal, M. J., Velásquez-Delgado, A. P., & Yunga Cuntada, A. M. (2023). La discriminación en el ámbito educativo ecuatoriano. Revista Transdisciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 3(2), 13-21. https://revista.excedinter.com/index.php/rtest/article/view/71/68
Zambrano-Intriago, R., Bernal-Ãlava, Ã., Lucas-Vidal, M. M., & Pinargote-Ortega, L. A. (2022). El aprendizaje virtual de los estudiantes con discapacidad visual en educación básica elemental. Dominio De Las Ciencias, 8(2), 228–250. https://doi.org/10.23857/dc.v8i2.2642
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Natalia González-Reyes, Javier Moreno-Tapia (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.