Considerations on the budgetary process from the administrative dimension in Cuban universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/jn98m978

Keywords:

Management, administration, higher education, budget process, university

Abstract

Although educational management has evolved over time according to the needs and demands of its environment, context and processes, there are still dimensions that have been little studied in university management. An insufficiently studied dimension is administrative management. The purpose of the work is to reflect theoretically on the interrelationships between the budget process and administrative management, which influence the improvement of the different economic and financial services of a university. The research was based on the materialist dialectical method, and fundamentally applied the historical-logical methods, analysis - synthesis and the structural systemic method. Among its main results are the identification of theoretical, practical and methodological gaps related to the trilogy of budgetary process-administrative management-university management in order to strengthen the substantive processes of a university, based on the definition of services that involve both to administrators, managers, teachers and students, as well as to society and the university environment. The relevance of research stands out from the national economic and social development plan itself until 2030, specifically with the strategic axis related to human potential, science, technology and innovation, which includes within the specific objectives aspects that constitute the bases for the improvement of Cuban higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Milagros de la Caridad Mata-Varela, Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafel Rodríguez”. Cuba.

     

     

References

Bazurto Macías, Y. V., Lucio Pinargote, W. P., Flores Urbáez, M. J., & Bravo Giler, M. A. (2021). Metodología cualitativa para evaluar la relación entre la gestión administrativa y la gestión académica en instituciones de educación superior. ECA Sinergia, 12(1), 14-26. https://www.redalyc.org/journal/5885/588566096002/html/

Capote Pérez, I. M. (2021). Evaluación del proceso presupuestario en las universidades cubanas: Caso de estudio Universidad de Cienfuegos período 2016-2020. Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”.

Centro de Estudios Contables, Financieros y de Seguros. (2004). Administración financiera del Estado cubano. UH.

Chiavenato, I. (2020). Gestión del talento humano. El nuevo papel de los recursos humanos en las organizaciones. McGraw Hill Interamericana de España S. L.

Cordero López, J. C., & Nuñez Rodena, R. (2020). Diseño de sistema de gestión de calidad según ISO 21001:2018 para mejora continua. (Tesis de Maestría). Universidad San Ignacio Loyola.

Cruz, J., & Jiménez, V. (2013). Proceso administrativo: Planeación, organización, dirección y control. Grandes Pymes. https://www.grandespymes.com.ar/2013/08/10/ proceso-administrativo-planeacion-organizaciondireccion-y-control

Del Toro Ríos, J. C. (2019). Implementación del sistema de contabilidad gubernamental en el sector gobierno en Cuba. (Tesis Doctoral). Universidad de La Habana.

Espi Lacomba, N., Díaz, L., & Tituaña, J. (2018). Gestión universitaria sostenible para la excelencia organizacional. Revista de ciencia, tecnología e innovación, 2(1), 57-73. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/holopraxis/article/view/3121

Junta de Acreditación Nacional de Cuba. (2018). Manual de implementación para los procesos de evaluación externa a las Instituciones de Educación Superior (SEA-IES). Ministerio de Educación Superior.

Lasval Nuñez, K. L. (2022). Evaluación del proceso presupuestario en las Universidades Cubanas. Estudio de caso: Universidad de Cienfuegos período 2016-2021. (Tesis de Maestría). Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”.

Lauchy Sañudo, A., & Acosta Chang, E. M. (2016). Indicadores de la eficiencia económico-financiera en la gestión del gasto público del MES de Cuba. (Ponencia). X Congreso Internacional de Educación Superior, La Habana, Cuba.

Lino, R. (2014). Diseño de un Modelo de Gestión Administrativa. La Libertad.

Medina Villegas, C. (2003). Indicadores de gestión administrativa requeridos por la Universidad Autónoma de Manizales. (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma de Bucaramanga – UNAB.

Mendoza Briones, A. (2017). Importancia de la gestión administrativa para la innovación de las medianas empresa comerciales en la ciudad de Manta. Dominio de la Ciencia, 3(2), 947-964. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6325898.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). Manual de Gestión para directores de Instituciones Educativas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219162

Pérez Fernández, D. R., Urquiola Sánchez, O., & Alpízar Fernández, R. (2021). Ponencia: Perfeccionamiento del Sistema de Gestión de la Universidad de Cienfuegos. (Ponencia). Conferencia Científica Internacional. X Seminario Internacional de Docencia Universitaria, Universidad de Cienfuegos, Cuba.

Ramírez Cardona, C. (2016). Fundamentos de Administración de Empresas. ECOE Ediciones.

Rodríguez Poo, M., Díaz Pérez, M., & Pulido Díaz, A. (2021). Gestión universitaria y de información en el diseño de servicios de información científico tecnológicos. Mendive, 19(3), 970-981. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2636

Saborido Loidi, J. R. (2020). Universidad y Desarrollo sostenible. Visión de Cuba. (Conferencia). 12do Congreso Internacional de Educación Superior, La Habana, Cuba.

Downloads

Published

2025-04-01

How to Cite

Chapis-Cabrera, E. ., Mata-Varela, M. de la C. ., & García-Lorenzo, D. . (2025). Considerations on the budgetary process from the administrative dimension in Cuban universities. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(2), 265-273. https://doi.org/10.62452/jn98m978