Microlearning tools to improve English learning in upper secondary education from a teacher's perspective
DOI:
https://doi.org/10.62452/8shr4f80Keywords:
Microlearning, English teaching, educational innovation, student motivation, teacher trainingAbstract
The achievement of comprehensive English learning at the upper secondary level, as assumed by the Ministry of Public Education, has not been fully effective to date. Teachers are still among the lowest levels of English proficiency in the world in 2024. However, teachers have implemented innovative tools and teaching and learning methodologies, such as microlearning tools, to improve student learning in the subject. By microlearning tools, we refer to tools that, through microcontent, are easy to access, understand, and digest. They do not require a high degree of technical complexity for their use. They cover a short period of time and attention span, and they teach students how to acquire new knowledge. For example, infographics, short videos, and applications, they serve educational purposes. This article examines how microlearning tools influence English learning in upper secondary education from a teacher perspective. Using a qualitative methodology based on interviews and focus groups, the perceptions of eight teachers from an industrial and service technology research center regarding the use of digital resources such as videos, infographics, and educational apps in their classes were investigated. The results revealed that, although teachers do not have a clear definition of "microlearning," they do use these tools, especially in classroom activities. Despite some challenges, such as students' lack of motivation and interest, the low level of proficiency at which students enter high school, even in Spanish reading and writing skills, and technological limitations, teachers report an increase in student motivation and improvements in skills such as pronunciation and listening comprehension.
Downloads
References
Álvarez Álvarez, D. H. (2023). Micro aprendizaje como estrategia de refuerzo de inglés en estudiantes de sexto grado en un colegio privado en Bucaramanga. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Bucaramanga.
Argüelles Silva, J. H. (2016). Incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza y el aprendizaje del inglés en educación media superior. (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma de Aguascaliente.
Betancur Chicué, V., & García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2023). Características del diseño de estrategias de microaprendizaje en escenarios educativos: revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 201–222. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34056
George Reyes, C. E. (2020). Autorregulación del aprendizaje mediado por los principios de microlearning para la educación media superior. (Tesis de maestría). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.
Giannini, S. (2024). La educación multilingüe es la clave de un aprendizaje inclusivo y de calidad. https://www.un.org/es/cr%C3%B3nica-onu/la-educaci%C3%B3n-multiling%C3%BCe-es-la-clave-de-un-aprendizaje-inclusivo-y-de-calidad
Gómez Abril, D. A. (2024). Exploración fenomenológica del uso de Instagram y TikTok como herramientas complementarias para la enseñanza de Python desde cero: Un enfoque basado en el micro-aprendizaje. (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma de Bucaramanga.
Guerschberg, L., & Gutiérrez, Y. E. (2024). Revolución en la Educación a través de la Inteligencia artificial y los microaprendizajes: Nuevas Fronteras del Aprendizaje Personalizado. Sapiens International Multidisciplinary Journal, 1(3), 51-64. https://doi.org/10.71068/j4bnna33
Guerschberg, L., & Gutiérrez, Y. E. (2025). Microaprendizaje en Educación Superior: Impacto en el Desarrollo del Proceso de Aprendizaje. Sapiens in Higher Education, 2(1),1-20. https://revistasapiensec.com/index.php/Sapiens_in_Higher_Education/article/view/85
Kharkevych, H., Kruhlij, O., Pechko, N., Sobol, N., & Shyba, A. (2024). Features of using innovative technologies in teaching English language in higher education institutions. Revista Eduweb,18(1),93-108. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2024.18.01.7
México. Secretaría de Educación Pública. (2024). Propuesta del Marco Curricular Común de la Educación Media Superior. Subsecretaría de Educación Media Superior. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/propuestaMCCEMS
Oña Santana, M. A. (2024). TikTok y su storytelling como herramienta de comunicación para el autoaprendizaje de un idioma extranjero. (Tesis de grado). Universidad Politécnica Salesiana.
Pimienta, J., & De la Orden, A. (2017). Metodología de la investigación. Pearson.
Pineda Castillo, K. A. (2022). English learning experience with video clips and online quizzes during the confinement: Experiencia de aprendizaje del inglés con video cápsulas y cuestionarios en línea durante el confinamiento social. Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en Lengua y Literatura. , 7(2), 22–48. https://doi.org/10.36799/el.v7i2.121
Salinas Ibáñez, J. M., & Marín Juarros, V. I. (2014). Pasado, presente y futuro del microlearning como estrategia para el desarrollo profesional. Campus Virtuales : Revista Científica Iberoamericana de Tecnología Educativa, 3(2), 46-61. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5166883.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aimee Cervantes-Gutiérrez, Maritza Librada Cáceres-Mesa, María Guadalupe González-Esquivel (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright, granting the Journal the right to first publication of the work. The authors assign the Journal the rights to exploit the work, authorizing its distribution and public communication for non-commercial purposes. The authors retain the moral rights to the published work. The economic rights belong to the Journal.