The social function of the psychopedagogue and his current theoretical conceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/s9a2a215

Keywords:

Social problems, education, socialization, psychopedagogical intervention, orientation, counseling

Abstract

This article aims to support the theoretical and methodological conceptions of the social function of the educational psychologist. Theoretical methods were applied, which facilitated position taking and arrived at significant generalizations from the deductive and inductive unit. It revealed psychopedagogical intervention in social problems in the educational field as a particularity of the function under study. This is based on prevention, from the fulfillment of professional functions. The essence of the social role is revealed, supported by a system of holistic actions and from a procedure consistent with the demands of educational contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Yexenia Martí-Chavez, Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”. Cuba.

     

     

References

Amar-Amar, J. (2000). La función social de la educación. Investigación & Desarrollo, 11, 74-85. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26801104

Bisquerra, R. (2009). La orientación como proceso educativo. Morata.

Blanco, A. (2002). Introducción a la Sociología de la Educación. Pueblo y Educación.

Capocasale-Bruno, A. (2008). Función social de la educación. Quehacer educativo, 88, 89-93. https://repositorio.cfe.edu.uy/bitstream/handle/123456789/1122/Capocasale

Chávez, J., Suárez, A. & Permuy, L. D. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía. Pueblo y Educación.

Cobas, M., Fernández, A., Blanco, A., Rosario, L., & Rodríguez, Y. (2014). Acercamiento a la educación desde la perspectiva sociológica. Pueblo y Educación.

Díaz-Garriz, D., Cárdenas-Martínez, J. R. & Vazquez- Quintana, L. C. (2020). Rol del licenciado en Pedagogía-Psicología en el cumplimiento de sus funciones. Aportes a la Didáctica General. Universidad & Ciencia, 9(1), 84-95. https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/download/1436/2307/7636

Haimi -Adnan, A. & Smith E. (2001). The social functions of education in a developing country: the case of Malaysian schools and the role of Malaysian teachers. Intercultural Education, 12(3), 325-337. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14675980120087516

Lorente-Muñoz, E. (2017).Perfil y funciones del psicopedagogo en el contexto de una escuela inclusiva. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 117-132. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/266

Martí-Chavez, Y., & Contrera-Betarte M. (2018). El trabajo comunitario del licenciado en Pedagogía- Psicología. Propuestas de acciones. Conrado, 14(64), 114-120. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000400114

Martínez, M., Castellanos, B., Miranda, T., Blanco, A. & Livina, M. (2004). Presupuestos teóricos generales acerca de la educación. En, N. Cruz (ed.). Reflexiones teóricos-prácticas desde las ciencias de la educación. Pueblo y Educación.

Muñoz, T., Fleitas, R., Hernández, A., & Basail, A. (2008). Historia y Crítica de la Teorías Sociológicas II. Félix Varela.

Rojas, A. (2018). La orientación psicopedagógica en el contexto educativo. Universo Sur.

Sáez, L. (2016). La educación social como instrumento para la equidad social y la calidad del sistema educativo. Estudio centrado en la etapa de la E.S.O. (Tesis de Doctorado). Universidad Complutense de Madrid .

Tello, J. (2009). El prácticum en la Licenciatura de Psicopedagogía de la Universidad de Huelva: implicaciones en la formación del psicopedagogo y su incidencia en la apertura de yacimientos de empleo. (Tesis de Doctorado). Universidad de Huelva.

Downloads

Published

2025-04-01

How to Cite

Martí-Chavez, Y. ., & Montero-Padrón, B. . (2025). The social function of the psychopedagogue and his current theoretical conceptions. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(2), 235-244. https://doi.org/10.62452/s9a2a215