The social function of the psychopedagogue and his current theoretical conceptions
DOI:
https://doi.org/10.62452/s9a2a215Keywords:
Social problems, education, socialization, psychopedagogical intervention, orientation, counselingAbstract
This article aims to support the theoretical and methodological conceptions of the social function of the educational psychologist. Theoretical methods were applied, which facilitated position taking and arrived at significant generalizations from the deductive and inductive unit. It revealed psychopedagogical intervention in social problems in the educational field as a particularity of the function under study. This is based on prevention, from the fulfillment of professional functions. The essence of the social role is revealed, supported by a system of holistic actions and from a procedure consistent with the demands of educational contexts.
Downloads
References
Amar-Amar, J. (2000). La función social de la educación. Investigación & Desarrollo, 11, 74-85. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26801104
Bisquerra, R. (2009). La orientación como proceso educativo. Morata.
Blanco, A. (2002). Introducción a la Sociología de la Educación. Pueblo y Educación.
Capocasale-Bruno, A. (2008). Función social de la educación. Quehacer educativo, 88, 89-93. https://repositorio.cfe.edu.uy/bitstream/handle/123456789/1122/Capocasale
Chávez, J., Suárez, A. & Permuy, L. D. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía. Pueblo y Educación.
Cobas, M., Fernández, A., Blanco, A., Rosario, L., & Rodríguez, Y. (2014). Acercamiento a la educación desde la perspectiva sociológica. Pueblo y Educación.
Díaz-Garriz, D., Cárdenas-Martínez, J. R. & Vazquez- Quintana, L. C. (2020). Rol del licenciado en Pedagogía-Psicología en el cumplimiento de sus funciones. Aportes a la Didáctica General. Universidad & Ciencia, 9(1), 84-95. https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/download/1436/2307/7636
Haimi -Adnan, A. & Smith E. (2001). The social functions of education in a developing country: the case of Malaysian schools and the role of Malaysian teachers. Intercultural Education, 12(3), 325-337. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14675980120087516
Lorente-Muñoz, E. (2017).Perfil y funciones del psicopedagogo en el contexto de una escuela inclusiva. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 117-132. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/266
Martí-Chavez, Y., & Contrera-Betarte M. (2018). El trabajo comunitario del licenciado en Pedagogía- Psicología. Propuestas de acciones. Conrado, 14(64), 114-120. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000400114
Martínez, M., Castellanos, B., Miranda, T., Blanco, A. & Livina, M. (2004). Presupuestos teóricos generales acerca de la educación. En, N. Cruz (ed.). Reflexiones teóricos-prácticas desde las ciencias de la educación. Pueblo y Educación.
Muñoz, T., Fleitas, R., Hernández, A., & Basail, A. (2008). Historia y Crítica de la Teorías Sociológicas II. Félix Varela.
Rojas, A. (2018). La orientación psicopedagógica en el contexto educativo. Universo Sur.
Sáez, L. (2016). La educación social como instrumento para la equidad social y la calidad del sistema educativo. Estudio centrado en la etapa de la E.S.O. (Tesis de Doctorado). Universidad Complutense de Madrid .
Tello, J. (2009). El prácticum en la Licenciatura de Psicopedagogía de la Universidad de Huelva: implicaciones en la formación del psicopedagogo y su incidencia en la apertura de yacimientos de empleo. (Tesis de Doctorado). Universidad de Huelva.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yexenia Martí-Chavez, Barbarita Montero-Padrón (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright, granting the Journal the right to first publication of the work. The authors assign the Journal the rights to exploit the work, authorizing its distribution and public communication for non-commercial purposes. The authors retain the moral rights to the published work. The economic rights belong to the Journal.