Social inclusion in the ecuadorian educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/as7c7g41

Keywords:

Social inclusion, educational institutions, educational policy

Abstract

This research is descriptive of type bibliographic review carried out with the objective of analyzing the process of social inclusion in the Ecuadorian educational institutions, it was based on the hermeneutic and analytic-synthetic methods, and on the technique of content analysis. Among the most significant findings we found that the inclusion index to measure the development of learning and inclusive participation in school institutions based on the dimensions: inclusive cultures, inclusive policies and inclusive practices, places Ecuador in an advantageous position among the countries of Latin America Its legal framework is one of the most advanced in terms of human rights in Latin America; However, discrimination is a fact that still manifests itself in multiple ways, so it is necessary to implement inclusive public policies to eliminate the injustices of exclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, A., & Navarrete, Z. (2014). Inclusión, equidad y cohesión social en las políticas de educación superior en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), 213-239. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1405-66662014000100010&lng=es&nrm=iso

Americas Quarterly. (2016). Índice de Inclusión Social. Revista Americas Quarterly, 10(4), 1-16. Recuperado de https://www.as-coa.org/sites/default/files/SIIndex2016_Spanish.pdf

Castillo, C. (2015). La educación inclusiva y lineamientos prospectivos de la formación docente: una visión de futuro. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 15(2), 1-33. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44738605002.pdf

Cornejo, C. (2017). Respuesta educativa en la atención a la diversidad desde la perspectiva de profesionales de apoyo. Revista Colombiana de Educación, 73, 75-94. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413651843005

Duk, C., & Murillo, J. (2018). El Mensaje de la Educación Inclusiva es Simple, pero su Puesta en Práctica es Compleja. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 11-13. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/rlei/v12n1/0718-7378-rlei-12-01-00011.pdf

Ecuador. Asamblea Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Recuperado de http://educaciondecalidad.ec/ley-educacion-intercultural-menu/ley-educacion-intercultural-texto-ley.html

Ecuador. Asamblea Nacional. (2012). Ley Orgánica de Discapacidades. Recuperado de de https://oig.cepal.org/sites/default/files/2012_leyorg.dediscapacidades_ecu.pdf

Ecuador. Asamblea Nacional. (2016). Constitución de la República del Ecuador. (Modificaciones). Recuperado de http://www.asambleanacional.gob.ec/sites/default/files/documents/old/constitucion_de_bolsillo.pdf

Ecuador. Congreso Nacional. (2014). Código de la Niñez y Adolescencia (Modificaciones). Recuperado de https://www.registrocivil.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/01/este-es-06-C%C3%93DIGO-DE-LA-NI%C3 %91EZ-Y-ADOLESCENCIA-Leyes-conexas.pdf

Ecuador. Consejo Nacional de Educación. (2016). Plan Decenal de Educación de Ecuador. (2016 - 2025). Recuperado de https://educacion.gob.ec/plan-decenal/

Ecuador. Ministerio de Inclusión Económica y Social. (2018). Política Social. Recuperado de https://www.inclusion.gob.ec/politica-social/

Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (2016). Plan Nacional del Buen Vivir. (2017-2021). Quito: SENPLADES.

Espinoza, E. (2018). La planeación interdisciplinar en la formación del profesional en educación. Maestro y Sociedad 15(1), 77-91. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/322701559_La_planeacion_interdisciplinar_en_la_formacion_del_profesional_en_educacion_Interdisciplinary_planning_in_the_education_of_professionals_in_education

Espinoza, E., & Tinoco, W. (2016). Retos para la construcción de la sociedad del aprendizaje en la universidad ecuatoriana. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 4(2), 60-67. Recuperado dehttps://www.researchgate.net/profile/Enrique_Espinoza_Freire/publication/318003463_RETOS_PARA_LA_CONSTRUCCION_DE_LA_SOCIEDAD_DEL_APRENDIZAJE_EN_LA_UNIVERSIDAD_ECUATORIANA/links/5a2ea5cd45851586af7680b8/RETOS-PARA-LA-CONSTRUCCION-DE-LA-SOCIEDAD-DEL-APRENDIZAJE-EN-LA-UNIVERSIDAD-ECUATORIANA.pdf

Fernández, J. (2007). La inclusión social a través del deporte. Revista Escuela Abierta, de investigación educativa, 16. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2520046.pdf

Fernández, J. (2017). Educación inclusiva. Construyendo caminos para avanzar. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 1-3. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v11n1/a01v11n1.pdf

Figueroa, M., Gutiérrez, C., Tibocha, A., & Velázquez, J. (2017). Estrategias de inclusión en contextos escolares. Revista Diversitas: Perspectivas en Psicología, 13(1), 13-26. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v13n1/1794-9998-dpp-13-01-00013.pdf

Fiorati, R., & Meirelles, V. (2015). Determinantes sociales de la salud, iniquidades e inclusión social entre personas con deficiencia. Revista Latinoamericana de Enfermagem, 23(2), 329-336. Recuperado de http://www.redalyc.org/toc.oa?id=2814&numero=39483

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad de la educación. Paris: UNESCO.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). Programas: Inclusión. Paris: UNESCO.

Plancarte, P. (2013). El índice de inclusión como herramienta para la mejora escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 54, 145-166. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie54a07.pdf

Downloads

Published

2019-05-01

How to Cite

Guamán Gómez, V. J. ., Erraéz Alvarado, J. L. ., & Alejandro Contento, K. J. . (2019). Social inclusion in the ecuadorian educational institutions. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(2), 84-91. https://doi.org/10.62452/as7c7g41