The influence of emotional intelligence on the learning of primary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/1dfsfx50

Keywords:

Learning, intelligence, emotions

Abstract

This article arises from the need to provide elementary school students with tools that allow them to successfully deal with everyday situations related to the management of their emotions. Therefore, the article examines the relationship between emotional intelligence and the learning process in elementary school students, since an emotionally competent student can overcome emotional and cognitive obstacles, favoring a more effective and enriching educational experience, since they improve concentration, problem solving and the ability to work in a team, which in turn significantly impacts their academic performance. Through a review of previous studies, it is demonstrated how emotional competencies, such as self-control, empathy, and emotional regulation, influence the academic performance and social adaptation of students. The study emphasizes the relevance of incorporating strategies that promote the development of students' emotional intelligence, in accordance with the principles of the New Mexican School. These approaches not only facilitate the adequate management of emotions in the school environment, but also promote greater motivation and contribute to the creation of a more favorable learning environment. In addition, the discussion discusses how emotional intelligence contributes to students' overall well-being and their ability to cope with academic and personal challenges. The results suggest that promoting emotional skills in primary education can have a significant impact on academic success and on building healthy interpersonal relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisquerra Alzina, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/download/99071/94661/397691

Bisquerra Alzina, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.

Cabrera Miquel, M. (2021). ¿Qué es una emoción?. Quaderns de Filosofia, 8(2), 145–191. https://doi.org/10.7203/qfia.8.2.21376

Casacuberta, D. (2000). ¿Qué es una emoción? Editorial Crítica.

Cedeño Sandoya, W. A., Ibarra Mustelier, L. M., Galarza Bravo, F. A., Verdesoto Galeas, J. R., & Gómez Villalba, D. A. (2022). Habilidades socioemocionales y su incidencia en las relaciones interpersonales entre estudiantes. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 466-474. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3068/3019

Crisóstomo Munayco, F. E. (2021). Desarrollo de la inteligencia emocional en los estudiantes escolares: una revisión de la literatura científica del 2015 al 2020. Revista Conrado, 17(82), 372-377. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n82/1990-8644-rc-17-82-372.pdf

Descartes, R. (1649). Tratado de las pasiones del alma. Tecnos, Biblioteca Nueva y Edaf.

García Cruz, R., Cáceres Mesa, M. L., & Bautista Díaz, M. L. (2019). Convivencia y bienestar: categorías necesarias para la educación positiva. Revista Universidad y Sociedad, 11(4), 177-183. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiple La Teoría en la Práctica. Paidós.

Gardner, H. (2000). Lo que todo estudiante debería aprender. Paidós.

Goleman, D. (2007). La inteligencia emocional. Editorial Kairós SA.

Lazarus Richard, S. (1991). Emotion and adaptation. Oxford University Press.

Macías, M. A. (2002). Las múltiples Inteligencias. Psicología desde el Caribe, 10, 27-38. https://www.redalyc.org/pdf/213/21301003.pdf

Muñoz García. J. (2024). Inteligencia emocional y rendimiento académico en una niña de 9 años de edad. (Tesis de maestría). Universidad Estatal Península de Santa Elena.

Rodríguez-Barboza, J. R. (2024). Inteligencia Emocional como Factor Determinante en el Rendimiento Académico en Estudiantes. Revista Docentes 2.0, 17(1), 400–411. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.496

Trueba Atienza, C. (2009). La teoría aristotélica de las emociones. Signos filosóficos, 11(22), 147-170. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S166513242009000200007&lng=es&tlng=es

Verastegui Chuquillanqui, G. G. (2023). Inteligencia Emocional y Aprendizaje Colaborativo de Estudiantes del Sexto Grado de la Institución Educativa Nº 3030. (Tesis de Maestría). Universidad Alas Peruanas.

Downloads

Published

2025-03-26

How to Cite

Cáceres-Mesa, M. L. ., Jiménez-Lozada, A. ., & García-Robelo, O. . (2025). The influence of emotional intelligence on the learning of primary school students. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(S1), 83-90. https://doi.org/10.62452/1dfsfx50