Incorporating the digital portfolio in basic education to reflect on and improve teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/tsdn3h63

Keywords:

Digital Portfolio, reflective teaching practice, teaching practice, educational technology

Abstract

This research work is based on the importance of the use of the digital portfolio as a resource to strengthen the reflective teaching practice in primary education, with the aim of improving the teaching-learning processes, three important aspects and their correlation are included: the reflective practice to strengthen the teaching task, the use of information and communication technologies to generate competencies and skills that are aimed at global educational development and the model of the New Mexican School, which is where the proposals aimed at meeting the objectives of national policies are based today. It is proposed from a paradigm with a quantitative approach in the context of the José Vasconcelos elementary school of the public sector in the city of Pachuca de Soto, state of Hidalgo, Mexico; where a diagnostic instrument is carried out, with a virtual questionnaire of closed questions, to analyze the panorama of the teachers who work there, and according to the results obtained an intervention proposal is presented with the approach of a workshop course called Encouraging teacher reflection through the digital teaching portfolio.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Guadalupe Veytia-Bucheli, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. México.

     

     

  • Maritza Librada Cáceres-Mesa, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. México.

     

     

     

References

Álvarez Risco, A. (2020). Clasificación de las investigaciones. Universidad de Lima. https://www.studocu.com/pe/document/universidad-de-lima/metodologias-de-investigacion/clasificacion-de-las-investigaciones/49775135

Anijovich, R., & Capelletti, G. (2018). La práctica reflexiva en los docentes en servicio. Posibilidades y limitaciones. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 28(1), 75-92. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1515-94852018000100005&lng=es&tlng=es

Barbera, E., & De Martín, E. (2009). Portafolio electrónico: aprender a evaluar el aprendizaje. Editorial UOC.

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-318264_recurso_tic.pdf

Díaz Barriga, F. (2015). Experiencias de aprendizaje mediadas por las tecnologías. Newton.

Domingo, A., (2021). La Práctica Reflexiva: un modelo transformador de la praxis docente. Zona Próxima, (34), 1-21. https://doi.org/10.14482/zp.34.370.71

Hernández-Sampieri, R., Fernández- Collado, C., & Baptista-Lucio, P.(2014). Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill.

Latorre, A. (2015). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa.(3ª ed.). Editorial Graó.

México. Secretariíaa de Educación Pública. (2023). La Nueva Escuela Mexicana. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/13634/1/images/030623_La%20Nueva%20Escuela%20Mexicana_orientaciones%20para%20padres%20y%20comunidad%20en%20general_COSFAC.pdf

Rey, E., & Escalera Gámiz, Á. M. (2018). El portafolio digital un nuevo instrumento de evaluación. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/2256/1/El%20portafolio%20digital%20un%20nuevo%20instrumento%20de%20evaluaci%c3%b3n.pdf

Rodrigues, R. (2013). El desarrollo de la práctica reflexiva sobre el quehacer docente, apoyada en el uso de un portafolio digital, en el marco de un programa de formación para académicos de la Universidad Centroamericana de Nicaragua.(Tesis de doctorado). Universitat de Barcelona.

Santamaría, J. S. (2013). Paradigmas de investigación educativa: de las leyes subyacentes a la modernidad reflexiva. Entelequia: revista interdisciplinar, 16, 91-102. https://revistaentelequia.wordpress.com/2013/10/12/1320/

Sartor-Harada, A., Ulloa-Guerra, O., Deroncele-Acosta, A., & Pérez-Ochoa, M. E. (2023). Aplicación del portafolio digital en una estrategia metodológica para el aprendizaje reflexivo en estudiantes de maestría. Perfiles educativos, 45(180), 106-121. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60520

Downloads

Published

2025-03-26

How to Cite

Huerta-Cruz, M. R. ., Veytia-Bucheli, M. G. ., & Cáceres-Mesa, M. L. . (2025). Incorporating the digital portfolio in basic education to reflect on and improve teaching practice. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(S1), 66-74. https://doi.org/10.62452/tsdn3h63