Interculturality in the basic education of Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/as41rz81

Keywords:

Intercultural education, basic education, public education policies

Abstract

The present work is the result of a descriptive investigation of type bibliographic revision with qualitative approach. Methods of theoretical cut were employed, such as analytical-synthetic and hermeneutic, as well as the technique of content analysis, which allowed to determine that Ecuador has a solid legal framework based on the Constitution of the Republic of 2008, which recognizes the multicultural character and plurinational of its population; Intercultural Education is a process of cognitive, procedural and attitudinal construction of relations between cultures; that can not be reduced to classroom and curricular contexts; it is also a set of political, social and cultural processes, which requires pedagogical models that are specified in policies, programs and projects to generate learning environments characterized by cultural interaction; where all the cultural features must be taken into account to educate the young generations in a coexistence of respect, solidarity, equity, flexibility and tolerance; to live in an increasingly complex society, which undergoes new sociocultural changes, generating the expansion of the links between diverse cultural groups; This is precisely the essence of the importance of intercultural education in Ecuadorian basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barabas, A. (2014). Multiculturalismo, pluralismo cultural y interculturalidad en el contexto de América Latina: la presencia de los pueblos originarios. Revista de sociologia. Configurações, 14. Recuperado de http://configuracoes.revues.org/2219

Concha, R. (2017). La convivencia escolar en positivo. Madrid: Pirámide.

Donoso, M. (2015). Educación intercultural en la primera infancia. Santiago de Chile: Universidad Nacional de Chile.

Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Asamblea Nacional Constituyente.

Ecuador. Asamblea Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación. Intercultural. Registro Oficial No 417. Quito: Asamblea Nacional.

Ecuador. Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). El Buen Vivir. Quito: Ministerio de Educación.

Espinoza, E., Guamán, G., & Serrano, O. (2017). Modelo didáctico para un salón intercultural. III Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas. Recuperado de http://www.pedagogia.edu.ec/documento/index/10

Espinoza, E., Guamán, V., & Gómez, M. (2016). El continuum cultura-identidad de la comunicación y la educación ecuatoriana. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 71-79. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n4/rus09416.pdf

Gil, J. (2014). Las Políticas Públicas de Educación en Ecuador, como una manifestación e instrumento del Plan Nacional para el Buen Vivir. (Tesis doctoral). Alicante: Universidad de Alicante.

Gluyas, R., Esparza, R., Romero, M., & Rubio, J. (2015). Modelo de Educación Holística: Una propuesta para la formación del ser humano. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-25. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44741347022.pdf

Gómez, J. (2015). Las competencias profesionales. Revista Mexicana de Anestexiología, 38(1), 49-55. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/rma/cma-2015/cma151g.pdf

Higuera, E. & Castillo, N. (2015). La interculturalidad como desafío para la educación ecuatoriana. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/318611037_La_interculturalidad_como_desafio_para_la_educacion_ecuatoriana

Marga, C. (2017). La importancia de la Educación Intercultural en un mundo globalizado. Recuperado de http://colegioedwardconcepcion.cl/la-importancia-de-la-educacion-intercultural-en-un-mundo-globalizado/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Educación e Interculturalidad. Oficina de la UNESCO en Quito. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/quito/education/education-and-interculturality/

Downloads

Published

2019-05-01

How to Cite

Espinoza Freire, E. E. . (2019). Interculturality in the basic education of Ecuador. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(2), 20-26. https://doi.org/10.62452/as41rz81