Educational inclusion. Theoretical and methodological precisions for attention to the diversity of students in the Primary Education curriculum
DOI:
https://doi.org/10.62452/6h9fje91Keywords:
Curriculum, inclusive education, teacher limiting factorsAbstract
This article gives you a brief approach to the background and conception of Inclusive Education as a training area of the curriculum of the New Mexican School, highlighting the influence of the teaching role in the commitment to direct the term towards harmonious learning environments and pedagogical practices. inclusive, by ensuring through its practice, the participation of all children and/or adolescents and in demand to cover the attention required of those students who present barriers to learning. Recognizing in it, some limiting factors that hinder the implementation of inclusive education in the classroom with respect to the treatment required by students with different educational needs of a special or extraordinary nature, these factors in teachers of an attitudinal nature, initial training, experiences and updating, will determine their position regarding the level of support provided towards the integration of students who have Special Educational Needs and which will be reflected in the student's academic performance.
Downloads
References
Ainscow, M. (2001). Desarrollo de Sistemas Educativos Inclusivos. Ponencia a presentar en San Sebastián. https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/FDO6565/mel_ainscow.pdf
Alcaraz, S., & Arnaiz, P. (2020). La escolarización del alumnado con necesidades educativas especiales en España: un estudio longitudinal. Revista Colombiana de Educación, 78, 299-320. http://doi.org/10.17227/rce.num78-10357
Barón, R., & Byrne, D. (2002). Psicología social. Prentice-Hall.
Calvo, G. (2015). La formación de docentes para la inclusión educativa. Teacher training for inclusive education. Páginas De Educación, 6(1), 19–35. https://doi.org/10.22235/pe.v6i1.525
Campoy, I (2007). La educación de los niños en el discurso de los derechos humanos. En, I. Campoy (Ed). Los derechos de los niños: perspectivas, jurídicas y ilosóicas, (pp.149-201). Dykinson.
Cárdenas Aguilar, T, J,. & Barraza Macías, A. (2014). Marco Conceptual y Experiencias de la Educación Especial en México. Instituto Universitario Anglo Español http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/MarcoConceptual.pdf
Casanova Rodríguez, M.A. (2011). De la educación especial a la inclusión educativa. Estado de la cuestión y retos pendientes. Participación Educativa, 18. https://autismomadrid.es/wp-content/uploads/2011/11/revista_casanova-1.pdf
Echeita Sarrionandia, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46(2), 17–24. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.17-24
Echeita Sarrionandia, G. (2022). Gerardo Echeita: «Educación inclusiva es hablar de todo el alumnado y no únicamente de un determinado grupo de estudiantes». Tekman, https://www.tekmaneducation.com/echeita-educacion-inclusiva/
Flores Barrera, V. J., García Cedillo, I., & Romero Contreras, S, (2017). Prácticas inclusivas en la formación docente en México. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 23(1), 39-56. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.03
Lema, C. (2009). El impacto en la educación de la Convención de la ONU sobre los derechos de las personas con discapacidad. En, M.A. Casanova y M.A. Cabra de Luna (Coords). Educación y personas con discapacidad. Presente y futuro. (pp. 31-65). Fundación ONCE
López González, M. (2015). La formación del maestro y la atención de las necesidades educativas especiales en una escuela para todos. Tendencias Pedagógicas, 3, 85–98. Recuperado a partir de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp1997.3.ART05
López, M. (2014). La formación de los profesores y las dificultades de aprendizaje. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 7(2), 98-112. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/226302/L%C3%B3pez%20%282%29.pdf?sequence=1
México. Secretaría de Educación Pública. (2022). Plan de Estudios (2022). Plan de Estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2023/07/Plan_de_Estudios_para_la_Educacion_Preescolar_Primaria_y_Secundaria.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2017). Programa para la Inclusión y la Equidad Educativa. Consistencia y Resultados. https://www.gob.mx/sep/documentos/programa-para-la-inclusion-y-la-equidad-educativa-2017-2018?state=published
Milicic, N., & López de Lérida, S. (2003). La Inclusión del niño con Necesidades Educativas Especiales: Algo más que un desafío pedagógico. Rev. Psicopedagogía, 20(62), 143-53 https://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v20n62/v20n62a07.pdf
Mula Franco, A., Alaminos, A., Navas L., Torregosa Gironés, G., Sabroso Cetina, A., López-Cano Navarro, D., Mora Cañada, C., Sánchez Ezcurra, J.L., Panera García, I., & Santacreu, O. (2002). Incidencias de las actitudes y expectativas de alumnos y profesores sobre el desarrollo del programa de integración. Universidad de Alicante
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1990). Declaración Mundial sobre Educación para todos "Satisfacción de las Necesidades Básicas de Aprendizaje". UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262438_spa
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre Necesidades Educativas Especiales. Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1997). Declaración en el día mundial de la discapacidad. UNESCO. https://www.unesco.cl/necesidades-educativas-especiales/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2016). Educación 2030. Declaración de Incheon. Hacia una educación inclusiva, equitativa y de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2008). Conferencia Internacional de Educación. La Educación Inclusiva: El camino hacia el Futuro. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000162787_spa
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sayda Nayvid Gayosso-Lozano, Maritza Librada Cáceres-Mesa (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.