Reading comprehension in the context of the New Mexican School
DOI:
https://doi.org/10.62452/11dwvv78Keywords:
Reading comprehension, New Mexican School, critical thinking, cognitive developmentAbstract
Reading is essential for the cognitive, social and emotional development of Mexican children. It should be promoted by the family from an early age to stimulate interest and understanding of the meaning of the text. Reading involves not only decoding graphic signs, but also understanding and interpreting what is read, using various strategies that activate prior knowledge and relate it to the context. The New Mexican School (NEM) considers reading comprehension as a challenge to develop critical and reflective thinking in students. Teachers must generate teaching strategies that recognize reading comprehension as a tool to promote the development of critical, analytical and reflective thinking, and a participatory attitude in students, which transcends social transformation and the responsible exercise of citizenship.
Downloads
References
Aguilar Valdez, B. (2020). Estrategias didácticas para favorecer la comprensión lectora en los estudiantes de nivel secundaria en los grados de 2° “c” y 2° “d”, turno matutino de la Escuela Secundaria Oficial No. 845 “Rafael Ramírez Castañeda”, Cuautitlán, Estado de México. Dilemas Contemporáneos, 7. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2206
Alvarado Ortega, M. P., & Balderas Domínguez, J. (2023). Comprensión lectora y experiencias de vida: percepciones de estudiantes de secundaria en contextos escolares y socioculturales de Ciudad Juárez. Papeles, 15(29). https://doi.org/10.54104/papeles.v15n29.1459
Amador González, A. A. (2022). Gamificación en la educación para mejorar la comprensión lectora. (Tesis de licenciatura). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Armijos Uzho, A., Paucar Guayara, C., & Quintero Barberi, J. (2023). Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. Revista Andina De Educación, 6(2), 000626. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.6
Barbosa Xochicale, J. (2023). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. . https://ecosistema.buap.mx/ecoBUAP/handle/ecobuap/3495
Bravo Laica, G. H. (2023). Estrategias de enseñanza para la comprensión lectora . Latacunga, Ecuador. (Tesis de maestría). Universidad Técnica de Cotopaxi.
Canul Pool, Á. M. (2021). El enfoque de la enseñanza directa y su impacto en la comprensión lectora de los alumnos de educación básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 6523-6543. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.782
Castillo Badillo, K. I. (2023). Curso MOOC para favorecer la comprensión lectora de los estudiantes de la Escuela Secundaria Técnica 69. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.
Duque Flórez, Z., & Cordero Barroso, V. (2023). Diseño de un recurso educativo digital para fortalecer las habilidades comunicativas y la comprensión lectora a través de retos como herramienta pedagógica con los estudiantes de undécimo grado de la Institución Educativa Rural Inocencia Chincá. (Tesis de maestría). Universidad de Cartagena.
Fernández Velázquez, A. M. (2021). El desarrollo de los niveles de comprensión lectora en un grupo de sexto grado de primaria . AMEXCO Revista Electrónica Educativa, 1(1), 62–76. https://www.revistaamexco.com.mx/index.php/ojs/article/view/13
Herrera Viana, M.C., & Gallego Betancur, T. M. (2023). Comprensión lectora de textos continuos y discontinuos mediante estrategias metacognitivas. Enunciación, 28(1), 69-82. 2023.https://doi.org/10.14483/22486798.20504
Maestre Rodríguez, L. C., & González Roys, G. A. (2023). Procesos cognitivos básicos orientados a la comprensión lectora de textos literarios. Revista UNIMAR, 41(1), 41–63. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art3
Maina, M., & Papalini, V. (2023). Potencialidades del uso de actividades lúdico-literarias en la comprensión lectora inicial. Pensamiento Educativo, 60(1). https://doi.org/10.7764/PEL.60.1.2023.2
Maldonado Alegre, F. C., Ulloa Córdova, V. D., Príncipe Concha, B., Trujillo-Solis, B. P. (2023). Comprensión lectora de textos argumentativos: una revisión sistemática desde el nivel básico hasta el universitario. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 8(1). https://www.redalyc.org/journal/6731/673174514012/673174514012.pdf
Martín-Ruiz, I., & González-Valenzuela, M.-J. (2022). Análisis de la comprensión lectora y sus dificultades en adolescentes. Anales de Psicología, 38(2), 251–258. https://doi.org/10.6018/analesps.419111
Sabido Abreu, N. J., & Mezquita Hoyos , Y. (2022). Autoregulación del aprendizaje para favorecer los procesos de comprensión lectora. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 1161-1179. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1945
Vásquez Sierra, A. J. (2022) Comprensión lectora: fundamentos teóricos y estrategias de acercamiento al texto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4) 618-633. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2607
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.