Digital platforms and pandemic: proposal for a methodological guide
DOI:
https://doi.org/10.62452/zsmtr606Keywords:
Digital platform, education, pandemic, teacher, teacher's guideAbstract
This article addresses the impact of digital platforms on education during the COVID-19 pandemic, highlighting the imperative need for solid preparation by teachers for the effective use of these technologies. A methodological guide is proposed based on a mixed epistemological approach and correlational analysis, which allowed identifying the challenges and experiences of teachers in implementing digital platforms. It underscores the importance of addressing socioeconomic inequalities to ensure equitable and quality education for all educational stakeholders. The study emphasizes the relevance of combining quantitative and qualitative techniques, as well as the use of statistical tools such as SPSS and JASP, to provide precise guidance to educators in the effective use of digital platforms in post-pandemic environments. Thanks to the application of the ADDIE model, the proposed guide was structured and its effectiveness ensured.
Downloads
References
Barrios, P., Vargas, J., & Delgado, M. (2022). Las herramientas tecnológicas ventajas y desventajas en la educación virtual a causa del COVID-19. Código Científico Revista De Investigación, 2(2), 44–55. https://revistacodigocientifico.itslosandes.net/index.php/1/article/view/25
Blanco, A. V., & Amigo, J. C. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 86(2), 103–114. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/120644/1/07%20ElRolDelDocenteEnLaEraDigital.pdf
Cabero-Almenara, J. (2010). The challenges of the TICs integrating´s in education. Limits and possibilities. Revista Perspectiva Educacional, 49(1), 32–61. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3579891.pdf
Díaz-Roncero, H., Marín-Rodríguez, W. J., Meleán-Romero, R. A., & Ausejo-Sánchez, J. L. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 428–440. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28068740028
Ecuador. Ministerio de Educación. (2020). La Campaña Conectando al Futuro fortalecerá el proceso de enseñanza-aprendizaje. https://educacion.gob.ec/la-campana-conectando-al-futuro-fortalecera
Estévez-Méndez, J. L., & Moraleda-Ruano, Á. (2022). Análisis de la percepción docente sobre la gestión educativa del confinamiento por covid-19 en España. Revista Iberoamericana de Educación, 90(1), 119–131. https://doi.org/10.35362/rie9015276
Flores, N., & Martínez, D. (2021). Uso de nuevas tecnologías en tiempos de pandemia en la formación de los estudiantes de enfermería de la universidad técnica de Ambato. Revista Enfermería Investiga, 6(4), 19–29. https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/enfi/article/view/1200/1054
García-Mendoza, J., & Vera-García, V. (2022). Ciencias de la Educación. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 8(1), 970–979. https://doi.org/10.23857/dc.v8i1.2616
Jung, J., & Katz, R. (2023). Impacto del COVID-19 en la digitalización de América Latina. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cf05ce4b-b465-4740-86a1-6b707267e99b/content
Latorre, V. (2023). Impacto del covid-19 y desigualdad socioeconómica en la educación superior en Ecuador. Revista de La Facultad de Ciencias Económicas, 5(5), 98–117. https://revistas.ug.edu.ec/index.php/fce/article/view/2175/3078
López, M., Herrera, M., & Apolo, D. (2021). Educación de calidad y pandemia: retos, experiencias y propuestas desde estudiantes en formación docente de Ecuador. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 14(2), 1–12. https://doi.org/10.35699/1983
Maguiño, G., Amaru, M., Vela, R., Lidia, S., Lozano, R., Alberto, R., Mendocilla, G., & Fernando, G. (2020). Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1809–1819. https://www.redalyc.org/articulo.oa?
Malganova, I. G., Dokhkilgova, D. M., & Saralinova, D. S. (2021). The education system transformation during and post COVID-19. Revista on Line de Política e Gestão Educacional, 25(1), 589–599. https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.1.14999
Manjarrez-Yépez, M., Naylett-Cordero, Y., & Ecuador, G. (2023). Competencias digitales de los docentes para la enseñanza de las matemáticas a través de Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA). Revista Científica Ciencia y Tecnología, 23(37), 94–114. https://doi.org/10.47189/rcct.v23i37.560
Méndez Rendón, J. C. (2012). Guía metodológica para una enseñanza crítica en ambientes virtuales de aprendizaje: teoría, ejemplos y consideraciones. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(36), 7–32. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194224431002.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2024). Sistematización de respuesta de los sistemas educativos de América latina a la crisis del COVID 19. https://siteal.iiep.unesco.org/respuestas_educativas_covid_19
Ortega-Porras, J. R., & Oyanedel-Bernal, C. C. (2022). Docentes y las tecnologías de la información y la comunicación: el nuevo rol en tiempos de pandemia por COVID-19. Revista Educación, 46(1), 471–485. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.47614
Paredes-Suárez, E., & Ribadeneira-Zapata, C. N. (2022). virtualidad en la educación inicial en el contexto Covid-19. Killkana Social, 6(Especial), 151–164. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1125
Parreira, A., Pestana, H., Brandão, M., & Moutinho, L. (2023). Students’ adaptive behaviors to Covid-19 impacts: a multidimensional analysis. Ensaio, 31(120), 1–27. https://doi.org/10.1590/S0104-40362023003103943
Raffo-Babici, V., Blanc-Pihuave, G. del R., Ortega-Ponce, L. X., & Yerovi-Ricaurte, E. J. (2021). Salud y educación en ecuador una relación en tiempos de covid-19: una perspectiva multivariante. Más Vita, 3(1), 85–98. https://doi.org/10.47606/acven/mv0063
Romero, G., Guillén, E., Mosquera, M., & Muñoz, N. (2022). Desarrollo de actividades escolares y redes sociales en pandemia: una mirada desde la percepción de estudiantes. Revista de Ciencias Sociales, 28(4), 400–411. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28073811025
Serna-Martínez, R. E., & Alvites-Huamaní, C. G. (2021). Plataformas educativas: herramientas digitales de mediación de aprendizajes en educación. HAMUT’AY, 8(3), 66. https://doi.org/10.21503/hamu.v8i3.2347
Vallejos-Gómez, R. M., & Palma-Troncoso, M. (2023). Prácticas profesionales de futuros profesores en la crisis sanitaria COVID-19: aprendizajes y experiencias desde la perspectiva de estudiantes de pedagogía y de profesores mentores del sistema escolar. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(48), 345–357. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.020
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.