Digital platforms and pandemic: proposal for a methodological guide

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/zsmtr606

Keywords:

Digital platform, education, pandemic, teacher, teacher's guide

Abstract

This article addresses the impact of digital platforms on education during the COVID-19 pandemic, highlighting the imperative need for solid preparation by teachers for the effective use of these technologies. A methodological guide is proposed based on a mixed epistemological approach and correlational analysis, which allowed identifying the challenges and experiences of teachers in implementing digital platforms. It underscores the importance of addressing socioeconomic inequalities to ensure equitable and quality education for all educational stakeholders. The study emphasizes the relevance of combining quantitative and qualitative techniques, as well as the use of statistical tools such as SPSS and JASP, to provide precise guidance to educators in the effective use of digital platforms in post-pandemic environments. Thanks to the application of the ADDIE model, the proposed guide was structured and its effectiveness ensured.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrios, P., Vargas, J., & Delgado, M. (2022). Las herramientas tecnológicas ventajas y desventajas en la educación virtual a causa del COVID-19. Código Científico Revista De Investigación, 2(2), 44–55. https://revistacodigocientifico.itslosandes.net/index.php/1/article/view/25

Blanco, A. V., & Amigo, J. C. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 86(2), 103–114. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/120644/1/07%20ElRolDelDocenteEnLaEraDigital.pdf

Cabero-Almenara, J. (2010). The challenges of the TICs integrating´s in education. Limits and possibilities. Revista Perspectiva Educacional, 49(1), 32–61. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3579891.pdf

Díaz-Roncero, H., Marín-Rodríguez, W. J., Meleán-Romero, R. A., & Ausejo-Sánchez, J. L. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 428–440. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28068740028

Ecuador. Ministerio de Educación. (2020). La Campaña Conectando al Futuro fortalecerá el proceso de enseñanza-aprendizaje. https://educacion.gob.ec/la-campana-conectando-al-futuro-fortalecera

Estévez-Méndez, J. L., & Moraleda-Ruano, Á. (2022). Análisis de la percepción docente sobre la gestión educativa del confinamiento por covid-19 en España. Revista Iberoamericana de Educación, 90(1), 119–131. https://doi.org/10.35362/rie9015276

Flores, N., & Martínez, D. (2021). Uso de nuevas tecnologías en tiempos de pandemia en la formación de los estudiantes de enfermería de la universidad técnica de Ambato. Revista Enfermería Investiga, 6(4), 19–29. https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/enfi/article/view/1200/1054

García-Mendoza, J., & Vera-García, V. (2022). Ciencias de la Educación. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 8(1), 970–979. https://doi.org/10.23857/dc.v8i1.2616

Jung, J., & Katz, R. (2023). Impacto del COVID-19 en la digitalización de América Latina. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cf05ce4b-b465-4740-86a1-6b707267e99b/content

Latorre, V. (2023). Impacto del covid-19 y desigualdad socioeconómica en la educación superior en Ecuador. Revista de La Facultad de Ciencias Económicas, 5(5), 98–117. https://revistas.ug.edu.ec/index.php/fce/article/view/2175/3078

López, M., Herrera, M., & Apolo, D. (2021). Educación de calidad y pandemia: retos, experiencias y propuestas desde estudiantes en formación docente de Ecuador. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 14(2), 1–12. https://doi.org/10.35699/1983

Maguiño, G., Amaru, M., Vela, R., Lidia, S., Lozano, R., Alberto, R., Mendocilla, G., & Fernando, G. (2020). Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1809–1819. https://www.redalyc.org/articulo.oa?

Malganova, I. G., Dokhkilgova, D. M., & Saralinova, D. S. (2021). The education system transformation during and post COVID-19. Revista on Line de Política e Gestão Educacional, 25(1), 589–599. https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.1.14999

Manjarrez-Yépez, M., Naylett-Cordero, Y., & Ecuador, G. (2023). Competencias digitales de los docentes para la enseñanza de las matemáticas a través de Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA). Revista Científica Ciencia y Tecnología, 23(37), 94–114. https://doi.org/10.47189/rcct.v23i37.560

Méndez Rendón, J. C. (2012). Guía metodológica para una enseñanza crítica en ambientes virtuales de aprendizaje: teoría, ejemplos y consideraciones. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(36), 7–32. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194224431002.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2024). Sistematización de respuesta de los sistemas educativos de América latina a la crisis del COVID 19. https://siteal.iiep.unesco.org/respuestas_educativas_covid_19

Ortega-Porras, J. R., & Oyanedel-Bernal, C. C. (2022). Docentes y las tecnologías de la información y la comunicación: el nuevo rol en tiempos de pandemia por COVID-19. Revista Educación, 46(1), 471–485. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.47614

Paredes-Suárez, E., & Ribadeneira-Zapata, C. N. (2022). virtualidad en la educación inicial en el contexto Covid-19. Killkana Social, 6(Especial), 151–164. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1125

Parreira, A., Pestana, H., Brandão, M., & Moutinho, L. (2023). Students’ adaptive behaviors to Covid-19 impacts: a multidimensional analysis. Ensaio, 31(120), 1–27. https://doi.org/10.1590/S0104-40362023003103943

Raffo-Babici, V., Blanc-Pihuave, G. del R., Ortega-Ponce, L. X., & Yerovi-Ricaurte, E. J. (2021). Salud y educación en ecuador una relación en tiempos de covid-19: una perspectiva multivariante. Más Vita, 3(1), 85–98. https://doi.org/10.47606/acven/mv0063

Romero, G., Guillén, E., Mosquera, M., & Muñoz, N. (2022). Desarrollo de actividades escolares y redes sociales en pandemia: una mirada desde la percepción de estudiantes. Revista de Ciencias Sociales, 28(4), 400–411. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28073811025

Serna-Martínez, R. E., & Alvites-Huamaní, C. G. (2021). Plataformas educativas: herramientas digitales de mediación de aprendizajes en educación. HAMUT’AY, 8(3), 66. https://doi.org/10.21503/hamu.v8i3.2347

Vallejos-Gómez, R. M., & Palma-Troncoso, M. (2023). Prácticas profesionales de futuros profesores en la crisis sanitaria COVID-19: aprendizajes y experiencias desde la perspectiva de estudiantes de pedagogía y de profesores mentores del sistema escolar. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(48), 345–357. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.020

Downloads

Published

2024-08-01

How to Cite

Malla-León, J. S. ., & Méndez-Vélez, F. S. . (2024). Digital platforms and pandemic: proposal for a methodological guide. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 7(S2), 303-314. https://doi.org/10.62452/zsmtr606