Generation of innovative learning environments: Perceptions of teachers and students in Azogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/0e9bm995

Keywords:

Educational innovation, learning environments, pedagogical innovation, Information and Communication Technologies, teacher training

Abstract

Education in Ecuador faces the challenge of forming competent citizens for the 21st century in a global and technological context. In this framework, educational innovation is presented as a response to the scientific, technological, and sociocultural needs of society. The general objective of this research was to analyze the perceptions of teachers and students in Azogues regarding innovation in learning environments and its impact on the teaching-learning process. The methodology used was mixed, with a sample of students and teachers, using validated Likert scale surveys and Spearman correlation analysis. The results highlighted that the categories of pedagogical and spatial innovation have a significant impact on motivation, creativity, and skill development. The proposal "Learn by Doing" was presented as a practice-based teacher training model that seeks to develop competencies to generate innovative learning environments. In conclusion, innovation in learning environments is necessary to improve educational quality and prepare students for future challenges by effectively integrating pedagogical, technological, and spatial elements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguinda-Alvarado, G. R., Alvarado-Shigaungo, Y. G., Chumape Malaber, F. M., Shiguango-Tapuy, L. G., & Shiguango-Salazar, I. L. (2023). Innovación Educativa: importancia de las estrategias metodológicas para fortalecer las formas de enseñanza. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 10560–10571. https://doi.org/Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar

Álvarez-Guamán, C. F., & Erazo-Álvarez, J. C. (2021). Gamificación en el proceso de enseñanza de algebra: una experiencia con Educaplay. Cienciamatria, 7(3), 225–248. https://doi.org/10.35381/cm.v7i3.578

Arroba Arroba, M. F., & Acurio Maldonado, S. A. (2021). Laboratorios virtuales en entorno de aprendizaje de química orgánica, para el bachillerato ecuatoriano. Revista Científica UISRAEL, 8(3), 73–93. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n3.2021.456

Banco interamericano de Desarrollo. (2019). El desarrollo de las habilidades socioemocionales en los sistemas educativos de América Latina. https://publications.iadb.org/es/publications/spanish/viewer/Educar-para-la-vida-El-desarrollo-de-las-habilidades-socioemocionales-y-el-rol-de-los-docentes.pdf

Barros-Barros, S. F., & Aldas-Arcos, H. G. (2021). Estrategias innovadoras para el proceso de enseñanza - aprendizaje de la Educación Física en Bachillerato. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 6(2), 25–50. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1223 Estrategias

Cabrero, J., Leiva, J., Moreno, N., Barroso, J., & López, E. (2016). Realidad aumentada y educación. Innovación en contextos formativos. Octaedro.

Camacho-Marín, R., Rivas Vallejo, C., Gaspar Castro, M., & Quiñonez Mnedoza, C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26, 460–471. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146030/28064146030.pdf

Camarena-Gallardo, P., & Hernández Gonzáles, C. (2012). La innovación en el ambiente de aprendizaje: una concepción. Revista Electrónica Praxis Investigativa ReDIE, 4(7), 6–21. https://praxisinvestigativa.mx/assets/7_1-_la_innovacion_en_el_ambiente.pdf

Carbonell-Sebarroja, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa. Ediciones Octaedro.

Castro, M. (2019). Ambientes de aprendizaje. Sophia, 15(2), 40–54. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.2i.827

Castro-Pérez, M., & Morales Ramírez, M. E. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Educare, 19(3), 138–170. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582015000300132&script=sci_abstract&tlng=es

Cebrián de la Serna, M. (2007). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Ed. Narcea.

Cedeño-Escobar, M. R., & Vigueras-Moreno, J. A. (2020). Aula invertida una estrategia motivadora de enseñanza para estudiantes de educación general básica. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 6(3), 878–897. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7539749.pdf

Colomer, J., Serra, T., Cañabate, D., & Bubnys, R. (2020). Reflective learning in higher education: Active methodologies for transformative practices. Sustainability (Switzerland), 12(9), 1–8. https://doi.org/10.3390/su12093827

Creswell, J. W., & Creswell, D. J. (2018). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications Ltd.

Damián-Ponte, I. F., Camizán Grcía, H., & Benites Seguín, L. A. (2021). El Aprendizaje colaborativo como estrategia didáctica en América Latina. Tecno Humanismo, 1(8), 31–52. https://doi.org/10.53673/th.v1i8.41

De La Torre Burgos, H. A., Tumbaco Muñoz, M. Y., Vera Panchana, I. E., & Mogrovejo Pincay, R. D. (2024). Implicaciones de las nuevas tecnologías en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE, 6(12), 41–59. https://doi.org/10.56124/sapientiae.v6i12.0003

Duarte-Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje una aproximación conceptual. Estudios Pedagógicos Valdivia, 29, 97–113. https://doi.org/10.4067/S0718-07052003000100007

Ecuador. Ministerio de Educación. (2016a). Lineamientos para Organizar los Ambientes de Aprendizaje para Educación Iniciañ. https://educarecuador.gob.ec/anexos/MARZO_PASA_LA_VOZ.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2016b). Plan Decenal de Educación 2016-2025. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/PLAN-DECENAL-PROPUESTA.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2020). Lineamientos Generales Para El Uso De Plataformas Digitales Y Otros Medios De Apoyo Educativo. In Ministerio de Educación del Ecuador. https://www.gestionderiesgos.gob.ec/wp-content/uploads/2020/05/LINEAM_1.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2022). Memorias de las mesas de dialogo para la construcción del laboratorio de innovación Educativa del Ecuador. https://recursos.educacion.gob.ec/wp-content/uploads/2022/07/MEMORIAS_MESAS-DIALOGO_BAJA.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2023). Lineamientos para la organización de los ambientes de aprendizaje en educación inicial. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/02/LINEAMIENTOS-AMBIENTES-DE-APRENDIZAJE.pdf

Ecuador. Presidencia del la República. (2011). Ley Organica de Educación Intercultural. Registro Oficial Suplemento 417. https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/06/LOEI1.pdf

Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Plan Nacional de Desarrollo. In Cinco ejes de trabajo 20 lineas de acción. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/PLAN-NACIONAL-DE-DESARROLLO-2017-2021.compressed.pdf

Enriquez, J. G., & Casas, S. I. (2014). Usabilidad en aplicaciones móviles. Informes Científicos Técnicos UNPA, 5(2), 25–47. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v5i2.71

Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of Convenience Sampling and Purposive Sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1–4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11

Gocen, A., & Aydemir, F. (2020). Artificial Intelligence in Education and Schools. Research on Education and Media, 12(1), 13–21. https://doi.org/10.2478/rem-2020-0003

González-Sanmartín, V. A., & Yanacallo-Pilco, W. V. (2020). Aprender haciendo: Aplicación de la metodología por ambientes de aprendizaje. Polo Del Conocimiento, 5(07), 188–208. https://doi.org/10.23857/pc.v5i7.1503

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. Mcgraw-Hill / Interamericana Editores. S.A. De C.V.

Iglesias-Forneiro, M. L. (2008). Observación y evaluación del ambiente de aprendizaje en Educación Infantil: dimensiones y variables a considerar. Ibero Amaricana, 47. https://rieoei.org/historico/documentos/rie47a03.pdf

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2019). Cooperative Learning: The Foundation for Active Learning. IntechOpen, 1–13. https://doi.org/10.5772/intechopen.81086

Juárez-Ibarra, G. (2018). El rol del docente ante un ambiente innovador de aprendizaje en escuelas y facultades de negocios. El caso de la: Facultad de Administración y Contaduría. VinculaTégica EFAN, 3(3), 335–347.

Kerlinger, F. N., & Lee, H. B. (2000). Foundations of Behavioral Research. Harcourt College Publisher.

Levin, K. A. (2006). Study design III : Cross-sectional studies. Evid Based Dent., 7(1), 24–25. https://doi.org/10.1038/sj.ebd.6400375

Loor-Sánchez, J. K., Chóez Calle, J. E., & Maldonado Zuñiga, K. (2021). Plataformas Virtuales Y Su Impacto En El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(3), 213–220. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n3.2021.454

Machanchí-Pico, M. L., Bélgica Marlene, O. C., & Campoverde Encalada, M. A. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. concepciones para la práctica en la educación superior. Universidad y Sociedad, 12(1), 396–403. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1465

Macías, V. G., & Intriago, E. (2022). La robótica en el ámbito educativo de Ecuador. Serie Científica de La Universidad de Las Ciencias Informáticas, 15(8), 84–93. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1136

Marzano, R., Arredondo, D., Blacburn, G., Brandt, R., Moffett, C., Paynter, D., Pollock, J., & Whisler, J. (2005). Dimensiones del aprendizaje. Manual para el maestro. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

Mena-Hernández, E. L., Vera Moreira, L. A., & Mora Macías, A. F. (2021). Integración de la tecnología educativa en el aula de educación básica en Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 693–701. https://doi.org/10.1016/j.suc.2021.05.014

Moraguez-Iglesias, A., Espinosa-Torres, M. D. P., & Morales-Peralta, L. (2017). La prueba de hipótesis Kolmogorov-Smirnov para dos muestras grandes con una cola. Luz, 16(3), 77–89. https://www.redalyc.org/pdf/5891/589166504009.pdf

Morales, P. (2010). Investigación e Inovación Educativa. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 8(2), 47–73. https://revistas.uam.es/reice/article/view/5360

Morales, P., & Landa, V. (2004). Aprendizaje Basado en Problemas. THEORIA Ciencia, Arte y Humanidades, 13(1), 145–157. https://doi.org/10.1136/emj.2003.012435

Nguyen, A., Ngo, H. N., Hong, Y., Dang, B., & Nguyen, B. P. T. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information Technologies, 28(4), 4221–4241. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11316-w

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. (2016). Innovación educativa. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247005

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. (2021). Inteligencia artificial y educación: Guía para las personas a cargo de formular políticas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379376

Organización de las Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2020). Aprovechar al máximo la tecnología para el aprendizaje y la formación en América Latina. https://doi.org/https://doi.org/10.1787/ce2b1a62-en

Pinzón Aparicio, L. A., Cerrud Álvarez, F., Aparicio Mendoza, Z., & Jaramillo Agrazal, L. D. C. (2023). Uso de Tecnologías Innovadoras y su Relación con el Aprendizaje de los Estudiantes de la Licenciatura en Ingeniería en Informática del CRUV, Panamá. 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 10242–10253. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7707

Ponce de León Gerra, J. C., & Robleda Gómez, D. (2009). Realidad Virtual: una tecnología al alcance de la universalización. Luz Educar Desde La Cienciaiencia, 8(2), 1–12. https://doi.org/https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589165875006 Cómo

Portela Pozo, Y., & Rodríguez Stiven, E. (2012). Evaluación de la condición física mediante las pruebas de eficiencia física en la Universidad de las Ciencias Informáticas (UCI). EmásF: Revista Digital de Educación Física Revista Digital de Educación Física, 3(18), 18–29. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4196727.pdf

Quintana-Guerrero, B., Parra-Duque, C., & Riaño-Peña, J. P. (2017). El podcast como herramienta para la innovación en espacios de comunicación universitarios. Anagramas - Rumbos y Sentidos de La Comunicación, 15(30), 81–100. https://doi.org/10.22395/angr.v15n30a4

Rios-Cabrera, P., & Ruiz-Bolivar, C. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199–212. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828

Rodríguez-Umaña, L. A., & Martínez-Baquero, J. E. (2022). Uso de aplicaciones móviles como herramienta de apoyo tecnológico para la enseñanza con metodología steam. Revista Politécnica, 18(36), 75–90. https://doi.org/10.33571/RPOLITEC.V18N36A6

Sánchez-Pacheco, C. L. (2019). Gamificación: Un nuevo enfoque para la educación ecuatoriana. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 20(2), 96–105. https://doi.org/10.37843/rted.v7i2.16

Trujillo Florez, L. M. (2017). Teorías pedagógicas contemporáneas. Fundación Unibersitaria del área Andina.

Vásquez-Bernal, M. V. (2019). Relación entre investigación educativa e innovación educativa en el marco del Buen Vivir. Mamakuna, 10, 48–55. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/111

Vega-Dutan, J. D., Ochoa-Encalada, S. C., & León-González, J. L. (2023). Metodologías activas aplicada en la intervención de trastorno en el desarrolló del lenguaje en niños de educación inicial. Journal Scientific MQRInvestigar, 7(4), 671–685. https://doi.org/10.56048/mqr20225.7.4.2023.671-685

Vidal-Ledo, M., Rivera, N., Nolla, N., Morales, I. R., & Vialart, M. N. (2016). Aula invertida, nueva estrategia didáctica. Revista Cubana de Educacion Medica Superior, 30(3), 678–688. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300020

Zamora, R., & Granados, J. (2018). Realidad aumentada: Rol del docente y modelos pedagógicos en el proceso educativo. Revista De La Falcutad De La Ingeniería, 1(1), 34–47. http://revistas.uteq.edu.ec/index.php/ingenio/issue/current

Zurita-Cruz, C. E., Zaldivar-Colado, A., Sifuentes Ocegueda, A. T., & Valle Escobedo, R. M. (2020). Análisis crítico de ambientes virtuales de aprendizaje. Utopía y Pxáxis Latinoamericana, 25, 32–46. http://doi.org/10.5281/zenodo.42783

Downloads

Published

2024-08-01

How to Cite

Naspud-Vivar, E. M. ., Guevara-Vizcaíno, C. F. ., & García-Herrera, D. G. . (2024). Generation of innovative learning environments: Perceptions of teachers and students in Azogues. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 7(S2), 285-302. https://doi.org/10.62452/0e9bm995