Gamification in Higher Education: challenges and proposal for teachers of the Architecture Career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/5fztfp82

Keywords:

Architecture, educational games, teaching and training, educational strategies, teaching methods

Abstract

The aim of this research was to identify the main challenges that Architecture teachers face when integrating gamification into their teaching activities, with the intention of offering recommendations and strategies to improve their adaptability and effectiveness in the educational environment. A study involving 25 teachers from the Universidad Nacional de Chimborazo was carried out through purposive sampling. The results revealed challenges such as alignment of objectives and activities, adaptation of content and integration of feedback. A mixed non-experimental, cross-sectional cohort approach was adopted, using surveys with 21 closed-ended questions and a reliability coefficient of 0.720. These surveys, all non-parametric, allowed for a Spearman correlation analysis, which supported the effectiveness of gamification in stimulating interdisciplinarity, knowledge integration and competence development. This finding could motivate teachers to seek training in this area. As a result, the development of a didactic guide containing guidelines, platforms and usage guidelines for the effective application of gamification in the classroom is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nancy Marcela Cárdenas-Cordero, Universidad Católica de Cuenca. Ecuador.

     

     

References

Alarcón-Díaz, M. A., Alarcón-Diaz, H. H., Rodríguez-Baca, L. S., & Alcas-Zapata, N. (2020). Intervención educativa basada en la gamificación: experiencia en el contexto universitario. Eleuthera, 22(2), 117–131. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.8

Alonso-García, S., Martínez-Domingo, J. A., Berral-Ortiz, B., & De la Cruz-Campos, J. C. (2021). Gamificación en Educación Superior. Revisión de experiencias realizadas en España en los últimos años. Hachetetepé. Revista Científica de Educación y Comunicación, 23, 1–21. https://doi.org/10.25267/hachetetepe.2021.i23.2205

Batistello, P., & Cybis-Pereira, A. T. (2019). El aprendizaje basado en competencias y metodologías activas: aplicando la gamificación. Arquitectura y Urbanismo, 40(2), 31–42. https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/536

Briceño-Núñez, C. E. (2022). La gamificación educativa como estrategia para la enseñanza de lenguas extranjeras. ACADEMO Revista de Investigación En Ciencias Sociales y Humanidades, 9(1), 11–22. https://doi.org/10.30545/academo.2022.ene-jun.2

Castillo-Parra, B.F. (2023). Gamificación en el proceso enseñanza-aprendizaje del cálculo diferencial en los est udiantes de la Facultad de Ciencias Pecuarias de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. (Trabajo de Magister). Escuela Superior Politécnica de Chimborazo.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining “gamification.” Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, MindTrek 2011, 9–15. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

Díaz-Barriga, A., & Hernández-Rojas, G. (1998). Estrategia de enseñanza para la promoción de aprendizajes significativos. McGraw-Hill.

Durán-Rodríguez, M. (2010). Una renovación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/una-renovacion-proceso-ensenanza-aprendizaje/

Ecuador. Asamblea Nacional. (2018). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial Suplemento 298. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Gallego, D. J., & Nevot-Luna, A. (2008). Los estilos de aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista Complutense de Educación, 19(1), 95–112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2555680&orden=169398&info=link

Kapp, K. M., Blair, L., & Mesch, R. (2013). The Gamification of Learning and Instruction Fieldbook: Ideas into Practice. John Wiley & Sons.

Landers, R. N., & Callan, R. C. (2011). Casual Social Games as Serious Games: The Psychology of Gamification in Undergraduate Education and Employee Training. Serious Games and Edutainment Applications. Springer.

Lee, J. J., & Hammer, J. (2011). Gamification in Education: What, How, Why Bother? Academic Exchange Quarterly, 15(2). https://education.ohio.gov/getattachment/Topics/Learning-in-Ohio/Ohio%E2%80%99s-Learning-Standards-for-English-Language-Art/Resources-for-English-Language-Arts/Technology-Integration-in-English-Language-Arts/Gamification_in_Education_What_How_Why_Bother.pdf.aspx

Marín-Díaz, V. (2015). La Gamificación educativa. Una alternativa para la enseñanza creativa. Digital Education Review, 27, 1–4. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/13433

Mera-Paz, J. A. (2016). Gamificación una estrategia de fortalecimiento en el aprendizaje de la ingeniería de sistemas, experiencia significativa en la Universidad Cooperativa de Colombia sede Popayán. Revista Científica, 26, 3–11. https://doi.org/10.14483/23448350.11085

Murillo, F. J., Hernández-Castilla, R., & Martínez-Garrido, C. (2016). ¿Qué ocurre en las aulas donde los niños y niñas no aprenden? Estudio cualitativo de aulas ineficaces en Iberoamérica. RELIEVE - Revista Electronica de Investigacion y Evaluacion Educativa, 21(151), 55–70. https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5015

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS), 9(2), 97–113.

Ormaza-Murillo, L.-M. (2013). Gamificación en el proceso de lectoescritura para contextos interculturales, en estudiantes de segundo año de EGB de la unidad educativa "Miguel Ángel León Pontón”. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Chimborazo.

Oviedo, G. (2020). Los ocho principios de la Gamificación según Yu-Kai Chou. Closelly.

Quintanal-Pérez, F. (2016). Aplicación de herramientas de gamificación en física y química de secundaria. Opción, 32(12), 327–348. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048903016.pdf

Quisnancela-Quisnancela, A. M. (2022). Gamificación como estrategia didáctica para estudiantes con dislexia de EGB superior, en la Escuela de Educación Básica “Fe y Alegría” de la Ciudad de Riobamba. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Chimborazo.

Ramos-Soler, I., López-Sánchez, C., & Torrecillas-Lacave, T. (2018). Online risk perception in young people and its effects on digital behaviour. Comunicar, 26(56), 71–79. https://doi.org/10.3916/C56-2018-07

Werbach, K., & Hunter, D. (2014). Gamificación. Revoluciona tu negocio con las técnicas de los juegos. Pearson Educación.

Downloads

Published

2024-08-01

How to Cite

Vimos-Rosacela, E. M. ., & Cárdenas-Cordero, N. M. . (2024). Gamification in Higher Education: challenges and proposal for teachers of the Architecture Career. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 7(S2), 231-241. https://doi.org/10.62452/5fztfp82