Pedagogical strategies for the inclusion of students with special educational needs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/2483pq34

Keywords:

Curricular adaptations, educational needs, higher education, university teachers

Abstract

Educational inclusion in the university environment is a fundamental process to ensure equal opportunities and comprehensive development, as established by the regulatory precepts, towards a quality, equitable and fair education, which guarantees access, participation and learning of students with special educational needs aligned or not to a disability. It is aimed at contributing to the Fourth Sustainable Development Goal of the 2030 Agenda. With this background, the present work determines the pedagogical strategies that favor the inclusion of students with Special Educational Needs (SEN) in the university environment. The methodology applied addressed a quantitative, descriptive and exploratory approach, oriented to the identification and analysis of the objects of study. For data collection, an online survey was conducted, which was randomly directed to teachers at the Quevedo State Technical University (UTEQ). Among the main results, the importance of continuous teacher training on the theoretical and practical mastery of SEN, strategies and actions to implement curricular adaptations as essential elements for effective inclusion is highlighted. International models and good practices are analyzed, and a comprehensive vision that includes inclusive policies, psychosocial support and inter-institutional collaboration is promoted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2021). Promoting inclusion: The role of schools and communities. Routledge.

Arteaga, Y., & Begnin, L. (2022). Inclusión educativa en Ecuador: Análisis de la educación superior para estudiantes con necesidades educativas en Ecuador. Revista Científica Mundo de La Investigación y El Conocimiento, 6(1), 308–318. https://doi.org/10.26820/recimundo

Bunch, G. (2008). Claves para la educación inclusiva exitosa. Educación Inclusiva, 1(1). https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/22

Carpio Vera , D., Romero Urréa, H., Intriago Alcívar, G., Arellano Romero, F., & Troya Santillan, B. (2020). Liderazgo docente y la inclusión educativa en la educación superior. Salud y Bienestar Colectivo, 4(1), 69 - 83. https://revistasaludybienestarcolectivo.com/index.php/resbic/article/view/74

Castillo Pindo, B. M., & Larreal Bracho, A. J. (2023). Adaptaciones Curriculares: Alternativa Inclusiva en el Aprendizaje de Niños con Necesidades Educativas Especiales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 7976-7994. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5932

Contreras Rodríguez, D. E. (2017). Gestión del conocimiento para la adaptación curricular de estudiantes con necesidades educativas especiales. Gestión Competitividad E Innovación, 5(1), 10-21. https://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/69

Espina Prieto, M., Zabala, M. C., Fundora, G., & Núñez Morales, I. (2021). Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(2). https://revistas.uh.cu/revflacso/article/download/4208/3696/4321

Fernández Bereau, V. B., López Rodríguez del Rey, M. M., & Pérez Pérez, E. (2022). La inclusión: principio de la responsabilidad social de la universidad. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 311-320. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n2/2218-3620-rus-14-02-311.pdf

Fernández Rodríguez, E., Anguita Martínez, R., & Pradena García, Y. (2024). Racionalidades culturales de la profesión docente: un estudio de caso en la formación del profesorado europeo. Revista Española de Educación Comparada, 44, 205–305. https://portal.reunid.eu/documentos/65a829d8aa5bde0b41d4913d?lang=ca

Fernández, P. I., & Valencia, E. V. (2023). Perfil ético del profesor universitario ante los retos de la inclusión y la diversidad. HOLOS, 39(2). https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/download/15155/3631/37843

Fernández-Batanero, J. M., Román-Graván, P., Montenegro-Rueda, M., & Fernández-Cerero, J. (2022). Knowledge of university teaching staff on the use of digital resources to assist people with disabilities. The case of the Autonomous Community of Castilla-La Mancha. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 98(362), 63–78. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8935095/

Gómez Sigcha, J. M. (2022). Estrategias Pedagógicas basadas en Necesidades Educativas Especiales para mejorar el desempeño docente en la Universidad de Guayaquil, 2021. (Tesis doctoral). Universidad César Vallejo.

Hehir, T. S. (2016). A summary of the evidence on inclusive education. Journal of Special Education Leadership, 29(2), 86-95. https://alana.org.br/wp-content/uploads/2016/12/A_Summary_of_the_evidence_on_inclusive_education.pdf

Iturbide Fernandez, P., & Pérez Castro, J. (2020). Dilemas del profesorado en la inclusión educativa de estudiantes universitarios con discapacidad. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 11. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech. v11i0.1007

Lombardi, A. R. (2011). College faculty and inclusive instruction: Self-reported attitudes and actions pertaining to Universal Design. Journal of Diversity in Higher Education, 4(4), 250-261. https://doi.org/10.1037/a0024961

López-Bastias, J. L., Moreno-Rodriguez, R., & Diaz-Vega, M. (2020). Attention to the special educational needs of university students with disabilities: the CAUSSEN tool as part of the educational inclusion process. Cultura y Educación, 32(1), 27–42. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1705563

López-Meneses, E. M.-P. (2023). Educar para transformar: innovación pedagógica, calidad y tic en contextos formativos. DYKINSON.

Macías Figueroa, J. J. (2021). Estrategias creativas para fortalecer la práctica docente en la inclusión educativa de estudiantes con Necesidades Educativas Especiales. (Tesis de maestría). Universidad San Gregorio de Porto Viejo.

Maravé-Vivas, M., Salvador-García, C., Gil-Gómez, J., & Chiva-Bartoll, Óscar. (2022). Promoción de la inclusión educativa en la formación docente a través de la aplicación de Aprendizaje-Servicio Universitario en el ámbito de la diversidad funcional. Retos, 45, 163–173. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92688

Mejía-Caguana, D. R., Esteves-Fajardo, Z. I., & Mateo-Ortega, R. A. (2023). Estrategias de atención inclusiva: Competencias básicas y valores necesarios para entornos educativos en educación universitaria. Episteme Koinonia, 6(12), 4–19. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2513

Meyer, A., Rose, D., & Gordon, D. (2014). Universal Design for Learning: Theory and Practice. Remedial and Special Education, 35(6), 338-349. https://www.cast.org/products-services/resources/2014/universal-design-learning-theory-practice-udl-meyer

Muñoz Moreno, A., Smith, E., & Matos Duarte, M. (2020). Una Experiencia de Inclusión Educativa en el Aula de Expresión Corporal con Alumnado Universitario. Retos, 37, 702–705. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68438

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and Education – All Means All. . UNESCO. https://www.unesco.org/gem-report/es/inclusion

Ortiz González, M. D. (2023). Enseñanza adaptada a las necesidades educativas especiales. https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/ART11538/ense%C3%B1anza_adaptada_necesidades_educa.pdf

Paz-Maldonado, E. (2020). Systematic review: Educational inclusion of university students in situation on disabilities in Latin America. Estudios Pedagógicos, 46(1), 413–429. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100413

Paz-Maldonado, E., & Flores-Girón, H. (2021). Attitude of university teachers towards educational inclusion: A systematic review. Revista Brasileira de Educacao Especial, 27, 1037–1052. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0008

Perlado Lamo De Espinosa, I., Torrego Seijo, J. C., & Muñoz Martínez, Y. (2021). Social skills and cooperative learning in the inclusion of students with specific educational needs. Revista Brasileira de Educacao Especial, 27, 953–970. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0066

Rao, K., Bryant, B., & Wook, M. (2014). A review of research on Universal Design Educational Models. Journal of Inclusive Education, 18(3), 239-260. https://eric.ed.gov/?id=EJ1024727

Saloviita, T. (2020). How common are inclusive educational practices among Finnish teachers? International Journal of Inclusive Education, 24(8), 849-867. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1390001

Scott, S. S., McGuire, J. M., & Shaw, S. F. (2003). Universal Design for Instruction: A New Paradigm for Adult Instruction in Postsecondary Education. Remedial and Special Education, 24(6), 369–379. https://doi.org/10.1177/07419325030240060801

Uriarte, J. D., Pegalajar, M., De León, J. M., & Galindo, H. (2019). Las relaciones entre las actitudes hacia la educación inclusiva, la autoeficacia y la resiliencia docentes. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 3(1), 75–86. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1452

Valarezo-Cueva, A. S., Gonfiantini, V., & Sánchez-Pastor, F. M. (2022). Concepciones pedagógicas y actitudes sobre la inclusión de estudiantes universitarios con necesidades educativas específicas. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(14), 44. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i14.1861

Varguillas Carmona, C.S., Urquizo Alcivar, A.M., Bravo Mancero, P.C., & Moreno Aguirre, P.E. (2021). Experiencias en el proceso de inclusión educativa en la educación superior Iberoamericana. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 15, 180–195. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.12

Yépez Moreno, A. G., & Castillo Bustos, M. R. (2020). La inclusión educativa en la Universidad Central del Ecuador desde las percepciones del estudiantado. Revista Científica Retos de La Ciencia, 4(8), 1–14. https://doi.org/10.53877/ rc.4.8.20200101. 01

Downloads

Published

2024-08-01

How to Cite

Lucio-Mendoza, E. ., & Cárdenas-Zea, M. . (2024). Pedagogical strategies for the inclusion of students with special educational needs. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 7(S2), 122-133. https://doi.org/10.62452/2483pq34