Incidence of programming fundamentals in the abstract thinking of university students
DOI:
https://doi.org/10.62452/p63w8m61Keywords:
Abstract thinking, programming, university studentAbstract
This article examines the impact of learning programming fundamentals on the development of abstract thinking in college students. Through an exhaustive review of the literature and the application of a questionnaire, the connections between the teaching of programming and the cognitive skills associated with abstract thinking are explored. Descriptive and non-experimental statistics were used, the sample consisted of 116 fourth level university students enrolled in the Second Academic Period 2022 - 2023 of a public university in Ecuador. The results reveal a positive correlation, indicating that programming instruction is linked to substantial improvements in abstraction capacity, problem solving and creativity. These findings suggest the importance of effectively integrating programming into the university curriculum to foster the comprehensive development of cognitive skills.
Downloads
References
Albiter Jaimes, J., Mendoza Mendez, R. V., & Dorantes Coronado, E. J. (2019). El pensamiento computacional en la electrónica: la importancia del software de simulación en la comprensión del principio de funcionamiento de los componentes electrónicos. 3C TIC: Cuadernos de Desarrollo Aplicados a Las TIC, 8(4), 85–113.
Astudillo, G., & Bast, S. (2020). Enseñanza y aprendizaje de programación. Hacia un estado del arte. Virtualidad, Educación y Ciencia, 20(11), 138-155.
Schwartz, B. (2004). La paradoja de la elección. https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_the_paradox_of_choice?language=es
Bocconi, S., Chioccariello, A., & Earp, J. (2018). The Nordic Approach to Introducing Computational Thinking and Programming in Compulsory Education. Nordic@BETT2018 Steering Group.
Calzadilla, F. (2019). Importancia del pensamiento abstracto. Su formación en el aprendizaje de la Programación. EduSol, 20(72).
Casali, A., Deco, C., Colussi, N., Viale, P., Bender, C., & Monjelat, N. (2020). Didáctica del Pensamiento Computacional y la Programación en distintos Niveles Educativos. (Ponencia). XXIV Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación. Mendoza, Argentina.
Csizmadia, A., Selby, C., & Woollard, J. (2018). Computational thinking-a guide for teachers. https://eprints.soton.ac.uk/424545/1/150818_Computational_Thinking_1_.pdf
Delcker, J., & Ifenthaler, D. (2017). Computational Thinking as an Interdisciplinary Approach to Computer Science School Curricula: A German Perspective. En, P. J. Rich y C. B. Hodges, Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking. (pp. 49–62). Springer International Publishing.
Gómez, L. (2017). Desarrollo cognitivo y educación formal: análisis a partir de la propuesta de L. S. Vygotsky. Universitas Philosophica, 34(69), 53.
Jaramillo, L. M., & Puga, L. A. (2016). El pensamiento lógico-abstracto como sustento para potenciar los procesos cognitivos en la educación. Sophía, 2(21).
Molina, R., Padilla, R., & Leyva, M. (2019). Estudio y propuesta metodológica para la enseñanza-aprendizaje de la programación informática en la educación superior. Dilemqs Contemporáneos, 7.
Mujica Statzewitch, L. DE. (2021). Evaluación del Desarrollo del Pensamiento Computacional en Estudiantes de Educación Primaria y Media General. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 7.
Pérez-Suasnavas, A. L., & Cela Rosero, K. L. (2022). Validación de un cuestionario de evaluación de actitud y autopercepción del pensamiento crítico de estudiantes universitarios. Revista San Gregorio, (50), 19–35.
Pérez, J. (2021). Percepción de estudiantes universitarios sobre el pensamiento computacional. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 19(1).
Polanco, N., Planchart, S. F., & Reina, M. F. (2021). Aproximación a una definición de pensamiento computacional. RIED-Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 24(1), 55–76.
Prada-Reyes, S., Bilbao-Ramírez, J., Lastre-Amell, G., Jinete-Acendra, J., & Manuel -Ferrer, A. (2020). Estilo de aprendizaje y nivel de pensamiento: una apuesta por el rendimiento académico en estudiantes de enfermería de una universidad privada. Educación y Humanismo, 22(39), 1–16.
Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), 103–124.
Senge, P. (2010). La quinta disciplina. Granica.
Shute, V. J., Sun, C., & Asbell-Clarke, J. (2017). Demystifying computational thinking. Educational Research Review, 22(1), 142–158.
Valverde-Berrocoso, J., Fernández-Sánchez, M. R., & Garrido-Arroyo, M. C. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), 46.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.