Learning analytics using the digital tool Canva in the subject of Social Studies
DOI:
https://doi.org/10.62452/gr3s1240Keywords:
Learning analytics, didactics of social sciences, teaching resource, digital teaching resourceAbstract
Digital teaching resources are facilitators of the teaching-learning process, to which a learning analytics is applied to corroborate their growth assessments in students. The research objective is to apply learning analytics using the digital teaching resource, Canva, for the transformation of academic quality in the subject of Social Studies. A quantitative methodology was used due to the research's purpose, which demonstrates that digital teaching resources improve teaching quality. The theoretical methods employed were the synthetic analytical and the inductive-deductive, while the empirical aspect involved mathematical statistical methods. The key results indicate that activities utilizing Canva as a digital teaching resource led to superior evaluation quality compared to traditional methodology. This improvement is attributed to motivation and the active teaching methods employed with the teaching medium.
Downloads
References
Acosta, E., & Ramirez, A. (31 de Julio de 2020). Estudio comparativo de técnicas de analítica del aprendizaje para predecir el rendimiento académico de los estudiantes de educación superior. CienciaUAT, 15(1), 63-74.
Albán, L., Mendoza, M., Lopéz, R., & Tapia, T. (2023). Recursos didácticos digitales en la presencialidad: dificultades en las buenas prácticas docente. Revista de Educación, 21(4), 1-11.
Araya, I., & Majano, J. (2022). Didáctica universitaria en entornos virtuales. Experiencia en ciencias sociales. Revista Electrónica Educare, 26(3), 511-529.
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1, 1-10.
Cáceres, P., Rodríguez, A., Gómez, G., & Rodríguez, C. (2020). Analíticas de aprendizaje en educación superior: una revisión de la literatura científica de impacto. International Journal of Educational Research and Innovation, 13, 32-46.
Camelloni, A. (2007). Justificación de la didáctica. En, A. De Camelloni, E. Cols, L. Besabe, & S. Feeney, El saber didáctico. (pp. 1-12). Paidós.
Campos Posada, R., Escribano Hervis, E., Campos Posada, G., Boulet Martínez, R., & Vázquez Horta, F. (2022). Analítica del aprendizaje: un desafío al desempeño del personal docente. Universidad Y Sociedad, 14(6), 40-48.
Canva. (2023). 6 increíbles herramientas gráficas para el aula. https://www.canva.com/es_mx/aprende/recursos-canva-para-tus-clases/
Corona, A., Altamirano, M., López, M., & González, O. (2019). Analítica del aprendizaje y las neurociencias educativas: nuevos retos en la integración tecnológica. Revista Iberoamericana de Educación, 80(1), 31-54.
Cueva Gaibor, D. A. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Revista Conrado, 16(74), 341-348.
Delors, J. (2013). Los cuatro pilares de la educación. UNESCO. http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/30016/1/169-619-1-PB.pdf
Intriago, Y., Vergara, J., & López, R. (2023). Uso de los recursos didácticos, desde la analítica de aprendizaje en las transformaciones de la enseñanza de las matemáticas en la geometría plana. MQRInvestigar, 7(3), 2278-2296.
Lino-Calle, V. A., Barberán-Delgado, J. A., López-Fernández, R., & Gómez-Rodríguez , V. G. (2023). Analítica del aprendizaje sustentada en el Phet Simulations como medio de enseñanza en la asignatura de Física. MQRInvestigar, 7(3), 2297–2322.
López, R. (2010). Componentes para la estructura didáctica de un curso de Educación a Distancia usando como herramienta las plataformas gestoras. (Tesis doctoral). Universidad Cienfuegos.
Miranda, P., & Medina, R. (2020). Estrategia metodológica para la enseñanza de estudios sociales en el cuarto grado de básica basada en la animación interactiva. Encuentros, 18(1), 23-34.
Moya, A. (2010). Recursos didácticos en la enseñanza. Innovación y experiencias educativas. Revista Digital Innovación y Experiencia Educativas, 45, 1-9.
Pagé, J. (2002). Aprender a enseñar historia y ciencias sociales: el currículo y la didáctica de las ciencias sociales. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educional Latinoamericana, 30(1), 255-269.
Pérez, I. L. (2022). Didáctica de las Ciencias Sociales. https://www.udima.es/es/didactica-ciencias-sociales-educacion-primaria.html
Ruiz, L., & Intriago, W. (2022). El uso de la herramienta tecnológica canva como estrategia en la enseñanza creativa de los docentes de la Escuela Fiscal Lorenzo Luzuriaga. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada Yachasun, 6(11), 75-90.
Soler Mc-Cook, J., López Fernández, R., Palmero Urquiza, D., & Ruano Fernández, Y. (2022). La analítica del aprendizaje como herramienta de cambio en el proceso de enseñanza aprendizaje. Universidad Y Sociedad, 14(6), 18- 23.
Soletic, Á. (2018). Didáctica de las disciplinas: Ciencias Sociales. Obtenido de Red INFD: https://red.infd.edu.ar/wp-content/uploads/2020/05/Didactica_de_las_disciplinas_Ciencias_Sociales.pdf
Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2021). Red de Educación Continua de Latinoamérica y Europa. http://recla.org/blog/recursos-educativos-digitales-una-nueva-forma-de-aprender-y-consumir-contenido/#Definicion_y_tipologia_de_recursos_educativos_digitales
Vega, G., Ávila, J., Vega, A., Camacho, N., Becerril, A., & Leo, G. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque Cuantitativo y Cualitativo. European Scientific Journal, 10(15), 523-528.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.