Repercussion of stress and anxiety on academic performance in Nursing Bachelor students
DOI:
https://doi.org/10.62452/yw9pah50Keywords:
Stress, anxiety, academic performance, academic overloadAbstract
Stress and anxiety are the main causes of poor academic performance in students, due to the overload of school work, Therefore, the objective of this research was to identify how stress and anxiety affects students in nursing in their psychological, physical and social state analyzing since the beginning of this degree.To achieve this goal, the case is presented of a student of this degree who is in his last semester. This research is carried out from an interpretative descriptive perspective with a qualitative approach of non-experimental design, supported by an interview, from which an analysis was made of the narration that the student made in order to present herself as a novel in which it is known in depth how negative factors that influenced the academic life of a student were developed.
Downloads
References
Clemente, Z. (2021). Estrés Académico y Ansiedad en Estudiantes de Licenciatura en Enfermería. (Tesis de maestría). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Cocunubo, S. (2021). Relación entre estrategias de afrontamiento del estrés y rendimiento académico en estudiantes universitarios. (Tesis de especialización). Universidad Piloto de Colombia.
De Dios, M., Varela, I., Braschi, L., & Sánchez, E. (2017). Estrés en estudiantes de enfermería. Educación Médica Superior, 31(3), 110-123.
Grasso, P. (2020). Rendimiento académico: un recorrido conceptual que aproxima a una definición unificada para el ámbito superior. Revista de Educación, (20), 89-104.
Herrera, S., Luna, D., & Solano, G. (2019). Psicoterapia breve para pacientes que sufren cáncer de mama. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 10(1), 49-62.
López, F., & López, M. J. (2011). Situaciones generadoras de estrés en los estudiantes de Enfermería en las prácticas clínicas. Ciencia y enfermería, 17(2), 47-54.
Marty, M., Lavín M., Figueroa M., Larraín de la Cruz D., & Cruz, C. (2005). Prevalencia de estrés en estudiantes del área de la salud de la Universidad de los Andes y su relación con enfermedades infecciosas. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 43(1), 25-32.
Mosqueira, C., & Poblete, M. (2020). Relación entre el nivel de ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Enfermería Universitaria, 17(4), 437-448.
Negrete, T. J., & Pacheco, A. (2017). Relación entre análisis institucional y currículum. Herramientas para pensar la formación de jóvenes restauradores. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 39(2), 128-142.
Pinargote, I., & Caicedo, L. (2019). La ansiedad y su relación en el rendimiento académico de los estudiantes de la carrera de Psicología de la Universidad Técnica de Manabí. Espirales Revista Multidisciplinaria de Investigación Científica, 3(28).
Rodríguez, A., Durán, M., Fernández, M., & Quintero, T. (2007). Situaciones de las prácticas clínicas que provocan estrés en los estudiantes de enfermería. Enfermería Global, 6(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.