The didactic treatment of Carlos Enriquez's work in art education and his aesthetic vision
DOI:
https://doi.org/10.62452/8yebgk91Keywords:
Carlos Enríquez, Cuban painting, aesthetics, Cuban nationality, didacticsAbstract
The article addresses some of the characteristics linked to the significance of "what is Cuban" in the visual arts, as part of the aesthetic problems and the existence of a Cuban art that has been a subject widely discussed. From these keys we recognize the figure of Carlos Enríquez to characterize his personality and work from a vision of his criollismo as part of the Cuban nationality and identity, and the dynamics of some of these elements to be taken into account in a didactics by arts professionals in defense of cultural identity.
Downloads
References
Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.
Aldeanueva, I., & Arrabal, G. (2018). La comunicación y medición de la Responsabilidad Social Universitaria: Redes sociales y propuesta de indicadores. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 121–136.
Álvarez de Zayas, C. (1992). La escuela en la vida. Editorial Félix Varela.
Beltrán, L., & Lozano, H. (1995). Estrategias para un desarrollo cognitivo a través de la apreciación artística. https://www.researchgate.net/publication/27571399_Estrategias_para_un_desarrollo_cognitivo_a_traves_de_la_apreciacion_artistica
Carpentier, A. (1992). Carlos Enríquez. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 427-428). Editorial Letras Cubanas.
De Juan, A. (1992). Carlos Enríquez en Cuba. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 415-418). Editorial Letras Cubanas.
Enríquez, C. (1992a). Confesiones. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 457-458). Editorial Letras Cubanas.
Enríquez, C. (1992b). El criollismo y su interpretación plástica. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 467-468). Editorial Letras Cubanas.
Gaete, R., & Álvarez, J. (2019). Responsabilidad social universitaria en Latinoamérica. Los casos de URSULA y AUSJAL. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(3), 1-27.
Merino, L. (1992). Carlos Enríquez polemiza con Guy Pérez de Cisneros. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 441-446). Editorial Letras Cubanas.
Miotto, G., Blanco, A., & Del Castillo, C. (2018). Social Responsibility: A Tool for Legitimation in Spanish Universities’ Strategic Plans. Trípodos, 42(42), 59–79.
Morriña, O. (2005). Fundamentos de la forma. Félix Varela.
Peramo, H. (2008). La condición autónoma del valor artístico. En, Estética: enfoques actuales. Félix Varela.
Pogolotti, G. (1992b). Redescubrimiento de Carlos Enríquez. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 459-464). Editorial Letras Cubanas.
Pogolotti, G. (2003). Experiencia de la crítica. Letras Cubanas.
Pogolotti, M. (1992a). Carlos Enríquez (1900-1957). Personalidad, pintura y poesía. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 423-426). Editorial Letras Cubanas.
Silbermann, A., Bourdieu, P., Brown, R. L., Clausse, R., Karbusicky, V., Luthe, H. O., & Watson, B. (1971). Sociología del arte. Ediciones Nueva Visión.
Torres Maya, H. F., & Verdecia Marín, M. (2021). La responsabilidad social universitaria y su visión estético-social y ambiental. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 318-330.
Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la Responsabilidad Social Universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12, 34–58.
Vallaeys, F., & Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93–116.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hugo Freddy Torres-Maya, Orlando José González-Sáez, Manuel Iván Paredes-Navarrete, Lietter Suárez-Vivas (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright, granting the Journal the right to first publication of the work. The authors assign the Journal the rights to exploit the work, authorizing its distribution and public communication for non-commercial purposes. The authors retain the moral rights to the published work. The economic rights belong to the Journal.