The didactic treatment of Carlos Enriquez's work in art education and his aesthetic vision
DOI:
https://doi.org/10.62452/8yebgk91Keywords:
Carlos Enríquez, Cuban painting, aesthetics, Cuban nationality, didacticsAbstract
The article addresses some of the characteristics linked to the significance of "what is Cuban" in the visual arts, as part of the aesthetic problems and the existence of a Cuban art that has been a subject widely discussed. From these keys we recognize the figure of Carlos Enríquez to characterize his personality and work from a vision of his criollismo as part of the Cuban nationality and identity, and the dynamics of some of these elements to be taken into account in a didactics by arts professionals in defense of cultural identity.
Downloads
References
Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.
Aldeanueva, I., & Arrabal, G. (2018). La comunicación y medición de la Responsabilidad Social Universitaria: Redes sociales y propuesta de indicadores. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 121–136.
Álvarez de Zayas, C. (1992). La escuela en la vida. Editorial Félix Varela.
Beltrán, L., & Lozano, H. (1995). Estrategias para un desarrollo cognitivo a través de la apreciación artística. https://www.researchgate.net/publication/27571399_Estrategias_para_un_desarrollo_cognitivo_a_traves_de_la_apreciacion_artistica
Carpentier, A. (1992). Carlos Enríquez. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 427-428). Editorial Letras Cubanas.
De Juan, A. (1992). Carlos Enríquez en Cuba. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 415-418). Editorial Letras Cubanas.
Enríquez, C. (1992a). Confesiones. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 457-458). Editorial Letras Cubanas.
Enríquez, C. (1992b). El criollismo y su interpretación plástica. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 467-468). Editorial Letras Cubanas.
Gaete, R., & Álvarez, J. (2019). Responsabilidad social universitaria en Latinoamérica. Los casos de URSULA y AUSJAL. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(3), 1-27.
Merino, L. (1992). Carlos Enríquez polemiza con Guy Pérez de Cisneros. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 441-446). Editorial Letras Cubanas.
Miotto, G., Blanco, A., & Del Castillo, C. (2018). Social Responsibility: A Tool for Legitimation in Spanish Universities’ Strategic Plans. Trípodos, 42(42), 59–79.
Morriña, O. (2005). Fundamentos de la forma. Félix Varela.
Peramo, H. (2008). La condición autónoma del valor artístico. En, Estética: enfoques actuales. Félix Varela.
Pogolotti, G. (1992b). Redescubrimiento de Carlos Enríquez. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 459-464). Editorial Letras Cubanas.
Pogolotti, G. (2003). Experiencia de la crítica. Letras Cubanas.
Pogolotti, M. (1992a). Carlos Enríquez (1900-1957). Personalidad, pintura y poesía. En, A. Cairo (comp.), Letras. Cultura en Cuba. Tomo 7. (pp. 423-426). Editorial Letras Cubanas.
Silbermann, A., Bourdieu, P., Brown, R. L., Clausse, R., Karbusicky, V., Luthe, H. O., & Watson, B. (1971). Sociología del arte. Ediciones Nueva Visión.
Torres Maya, H. F., & Verdecia Marín, M. (2021). La responsabilidad social universitaria y su visión estético-social y ambiental. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 318-330.
Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la Responsabilidad Social Universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12, 34–58.
Vallaeys, F., & Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93–116.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hugo Freddy Torres-Maya, Orlando José González-Sáez, Manuel Iván Paredes-Navarrete, Lietter Suárez-Vivas (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.