Affirmative actions and criteria on their application in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/cv7yfs89

Keywords:

Inequality, discrimination, affirmative action, group membership, positive discrimination

Abstract

Affirmative action’s constitute one of the themes that has generated deep debates in recent stages, mainly due to the conflicts that arise from the fact that their adoption is carried out without taking into account the characteristics and features that have been linked to this type of measures. The State, as the maximum guarantor of collective well-being, must justify before society the implementation of affirmative measures or actions as a necessary mechanism to balance the inequality caused by certain groups in a situation of disadvantage or marginality. The objective of this study was to evaluate the theoretical and legal conceptions about affirmative actions in Latin America, as well as the criticisms that have been formulated against it. To achieve the results, a legal research methodology was used, focused on theoretical methods, such as exegetical, and doctrinal legal linked to analysis, synthesis, induction and deduction. The conclusions establish the duty and responsibility of the State with the promotion and implementation of affirmative measures in a coherent, justified and temporary manner, as well as the need for awareness and participation that citizens must achieve based on the understanding of the importance that has equal rights to less favored people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banks, T. L. (1997). Equality, affirmative action and diversity in the United States. Houghton Mifflin Company.

Barros Carvajal, M. V. (2018). Síndrome del hombre maltratado y su relación con violencia intrafamiliar, Medicina Legal, Unidades de atención de peritaje integral, en Quito 2016 - 2017. (Trabajo de titulación). Universidad Central del Ecuador.

Bobbio, N. (1993). Igualdad y libertad. Paidós Ibérica.

Chávez Toscano, I. A. (2020). Las acciones afirmativas como políticas públicas de igualdad de género n un Estado Constitucional de Derecho. (Tesis de Maestría). Universidad Técnica de Ambato.

Comisión Interamericana de Derechos Humanos. (2019). Compendio sobre la igualdad y no discriminación. Estándares Interamericanos. https://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/Compendio-IgualdadNoDiscriminacion.pdf

Cordeiro Ferreira, A., & Pacheco de Oliveira Filho, J. (2010). Empoderamiento de los pueblos indígenas en la política global. https://www.academia.edu/11586565/Empowering_Indigenous_Peoples_in_Global_Politics

Durango Alvarez, G. (2016). Las acciones afirmativas como mecanismos reivindicadores de la paridad de género en la participación política inclusiva: Ecuador, Bolivia, Costa Rica y Colombia. Revista de Derecho, 45, 137-168.

Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial No. 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Ecuador. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2019). Encuesta nacional de relaciones familiares y violencia de genero contra las mujeres. INEC. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/violencia-de-genero/

Ferrajoli, L., & Carbonel, M. (2006). Igualdad y Diferencia de Género. México: Colecciones Miradas.

Folguera Cots, L. (2014). El varón maltratado: representaciones sociales de la masculinidad dañada. https://custodiapaterna.blogspot.com/2014/06/tesis-doctoral-el-varon-maltratado.html

Glazer, N. (1988 ). The future of preferential affirmative action. En, P. A. Katz & D. A. Taylor, Eliminating Racism, Profiles in Controversy. (pp. 329-339). Plenum Press.

Gómez Orfanel, G. (2008). Acciones positivas a favor de la mujer en España. Anuario de Derechos Humanos, (9), 379-402.

Herrera Ordoñez, C. G. (2018). La violencia hacia el hombre en el contexto iberoamericano. FICTEC.

Huesca Rodríguez, M. (2014). El lado oscuro de las acciones afirmativas. Visión Crítica. Quid Iuris, 9(28).

Jara Cobos, R. V., & Massón Cruz, R. (2016). Política de acción afirmativa, su repercusión en la Universidad Politécnica. Revista Cubana de Educación Superior, (2), 139-153.

Kennedy, J. F. (1961). Executive Order 10925—Establishing the President's Committee on Equal Employment Opportunity. https://www.presidency.ucsb.edu/documents/executive-order-10925-establishing-the-presidents-committee-equal-employment-opportunity

Martínez Asprilla, Y. M., & Ordóñez, E. J. (2019). Igualdad en las acciones afirmativas en Latinoamérica. Aproximación comparativa. Revista Venezolana de Gerencia, 2, 308-326.

Mosquera Rosero-Labbé, C., & León Díaz, R. E. (2009). Acciones Afirmativas y ciudadanía diferenciada étnico-racial negra, afrocolombiana, palenquera y raizal. Entre Bicentenarios de las Independencias y Constitución de 1991. Centro de Estudios Sociales.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Informe de UNESCO IESALC afirma que la desigualdad de género en la educación superior sigue siendo un problema universal. UNESCO. https://www.iesalc.unesco.org/2021/03/10/informe-de-unesco-iesalc-afirma-que-la-desigualdad-de-genero-en-la-educacion-superior-sigue-siendo-un-problema-universal

Organización de las Naciones Unidas. (2009). Convención Internacional sobre la Eliminación de todas las Formas de Discriminación Racial. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2012/8464.pdf

Organización de las Naciones Unidas. Consejo Económico Social. (2002). Concepto y Práctica de la Acción Afirmativa. ONU-CES.

Organización de Naciones Unidas. (1979). Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer. https://www.ohchr.org/sites/default/files/cedaw_SP.pdf

Parlamento Europeo. (2000). Carta de los Derechos Fundamentales de la Unión Europea. https://www.europarl.europa.eu/charter/pdf/text_es.pdf

Rangel, M. (2019). Políticas de acción afirmativa para la inclusión de personas afrodescendientes e indígenas en las universidades en Brasil. CEPAL. https://www.cepal.org/sites/default/files/presentations/20190529_7_marta_rangel.pdf

Downloads

Published

2023-10-01

How to Cite

Ramírez-López, G. M. . (2023). Affirmative actions and criteria on their application in Latin America. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 6(Suplemento 2), 151-161. https://doi.org/10.62452/cv7yfs89