The formation of cultural identity through dance practices linked to the Parrandas of Guayos in Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/vwa7g924

Keywords:

Dance practice, traditional popular festival, traditional party, cultural identity

Abstract

The article addresses some characteristics of the Guayos traditional party (traditional festivals of the central region of Cuba), declared Cultural Heritage of the Nation in 2013 and Intangible Cultural Heritage of Humanity in 2018.These celebrations, also named changüíes, integrate creatively music, dance, singing, religious beliefs, food, drink, clothing, all as part of traditional popular culture, which embody, in various ways, the roots of those who preserve the roots of the people. Based on these elements, it is argued that the potential of the traditional party has not been used sufficiently for the formation of cultural identity in children, adolescents and young people. Dance practices with children and adolescents, developed by the House of Culture of Guayos and linked to traditional party, allow cultural traditions to be kept alive and contribute to the formation of cultural identity, the development of a sense of belonging to the community and its traditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castells, M. (2003). Internet, libertad y sociedad: una perspectiva analítica. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 1(4).

Colectivo de autores. (1986). Segunda Conferencia Mundial sobre Políticas Culturales. Artículo de Armando Hart. Pueblo y Educación.

Cuba. Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. Editora Política.

Delgado, E. (2018). La globalización en clave cultural: una mirada latinoamericana. https://occsiet.wordpress.com/2018/04/12/la-globalizacion-en-clave-cultural-una-mirada-latinoamericana/

Enebral Rodríguez, R. (2012). La preparación del maestro primario para la concepción de un ambiente identitario en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Educación Plástica. (Tesis doctoral). ISP Capitán Silverio Blanco Núñez. Sancti Spíritus.

Feliu Herrera, V. (2001). Fiestas Populares Tradicionales, La jiribilla, (14). http://www.lajiribilla.cu/2001/n14-agosto/etn/fiestastxt.htm

García Canclini, N. (2006). La sociología de la cultura de Pierre Bourdieu. https://hum.unne.edu.ar/biblioteca/apuntes/Apuntes%20Ciencias%20de%20la%20Educacion/Sociologia/Unidad4/NGC_La_sociologia_de_cult_P_Bourdieu.pdf

Guerra, R. (2003). Apreciación de la Danza. Letras Cubanas.

Martín-Barbero, J. (2003). La globalización en clave cultural. Una mirada latinoamericana. Renglones, revista del ITESO, 53.

Seijas Bagué. C. (2010). La Identidad cultural, en las disciplinas del ciclo artístico. Pueblo y Educación.

Tejeda del Prado, L. (2001). Ser y Vivir. Pueblo y Educación.

Torres Maya, H. F., & Verdecia Marín, M. (2021). La responsabilidad social universitaria y su visión estético-social y ambiental. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 318-330.

Downloads

Published

2023-10-01

How to Cite

Rodríguez-Díaz, M. de la C. ., González-Sáez, O. J. ., Herrera-Rojas, R. L. ., & Torres-Maya, H. F. . (2023). The formation of cultural identity through dance practices linked to the Parrandas of Guayos in Cuba. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 6(Suplemento 2), 142-150. https://doi.org/10.62452/vwa7g924