Disproportionality in the exercise of the coactive power of public administrations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/79jmm640

Keywords:

Public administration, legal right process, coercive power

Abstract

In Ecuador, the public administration has certain power granted by law, one of which is called coercive power, defined as the exorbitant privilege that empowers them to collect debts in their favor in a forced manner, based on the principle of general interest and without judicial immediacy. The coercive execution procedure arises from the application of this power, due to both: administrative and tax matters, which are regulated in different forms, that’s why the present analysis will address the administrative coercive procedure under the Organic Administrative Code. When analyzing the substantiation of the coercive procedure, it is clear that the performing officer, called coercive judge, who "protects the rights of the parts" belongs to the same public entity, so the following question arises: Will the administrative authority that is judge and part guarantee the applicability of the rights under the principle of impartiality, transparency and proportionality? This research has a qualitative approach, referring to the violation of the constitutional guarantee of the legal right process, with the objective of analyzing the coercive procedure in administrative matters and the existence or not of the violation of the legal right process in its substantiation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, T. (1999). El principio de proporcionalidad. Edersa.

Agudelo, M. (2006). El debido proceso. Opinion Jurídica.

Bechara, A. (2014). La protección especial de los derechos del administrado frente al abuso del Derecho. Editorial Jurídicas.

Cano, T. (2009). Lecciones y materiales para el estudio del Derecho Administrativo. Iustel.

Cassagne, J. (1981). El acto administrativo. Abeledo Perrot.

Chávez, J. (2015). El desarrollo del debido proceso en las actuaciones administrativas para la formación de contratos estatales. Vniversitas.

Ecuador. Asamblea Nacional. (2017). Código Orgánico Administrativo. https://www.gobiernoelectronico.gob.ec/wp-content/uploads/2020/11/COA.pdf

Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Fernández, I. (2015). Manual de derecho procesal y contencioso Administrativo . Universidad La Gran Colombia.

García de Enterría , E., & Fernández , T. (2000). Curso de Derecho Administrativo. T.I. Civitas.

Gordillo, A. (2013). Teoria General del Derecho Administrativo. Fundación de Derecho Administrativo.

Pardo Iranzo, V. (2006). Sobre la constitucionalidad de la ejecución coactiva civil. Revista Boliviana de Derecho, 1, 117-140.

Bechara Llanos, A. (2015). El debido proceso: una construcción principialista en la justicia administrativa. Justicia, 28, 88-104.

Moran, P. (2013). Procedimiento coactivo. (Tesis de maestría). Universidad de Cuenca.

Paredes, E. (2012). La optimización del proceso coactivo y su incidencia en el gasto público para el SRI. (Trabajo de titulación). Universidad Técnica de Ambato.

Parra, J. (2019). La Aplicacion del COA a los Procedimientos Sancionatorios del Consejo de la Judicatura. (Trabajo de titulación). Universidad Católica Santiago de Guayaquil.

Reyes, M. (2019). El debido proceso en el proedimiento de ejecución coactiva. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Soler, E. (2015). Derecho Administrativo. Athenaica Ediciones Universitarias.

Villar, J. (1999). Derecho Administrativo. Universidad Complutense de Madrid.

Downloads

Published

2023-05-01

How to Cite

Maita-Freire, M. J. ., & Morales-Navarrete, M. A. . (2023). Disproportionality in the exercise of the coactive power of public administrations. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 6(2), 226-235. https://doi.org/10.62452/79jmm640