Evaluation of learning in multigrade schools of the C04 circuit of the Pichincha Canton-Province of Manabí. A formative alternative for teachers
DOI:
https://doi.org/10.62452/1rn74b31Keywords:
Diagnosis, learning assessment, teacher performance, teacher trainingAbstract
The learning evaluation aim in education consists in providing feedback to the teaching-learning process, it becomes the starting element to improve the deficiencies in its achievement and to have an impact on its quality improvement. At multigrade institutions, learning assessment involves its own particularities and, in general, teachers get difficulties to perform adequately in this area. Particularly, teachers at the multigrade schools which are located in rural area of Pichincha district, in Manabí Province, do not have satisfactory training to adapt the model proposed by the Ministry to the reality of each institution, especially when there are only two or three teachers to teach all grades and subjects. This leads to an inadequate and slow assessment or brings a negative impact on students learning. Therefore, this study aim was to evaluate the performance of teachers concerning to learning assessment for multigrade institutions, with focus on diagnostic assessment in institutions belonging to the San Sebastian parish of the Pichincha district in Manabí province. The research was carried out in different schools that are located in 6 rural communities. Six teachers participated in the study and described the evaluation process, which was useful to verify the problems and at the same time to make a proposal that delimits the areas of teacher training needed, as well as the forms of development, methodologies, resources and participants in learning assessment, open interviews were used to collect the information.
Downloads
References
Abós, P., & Boix, R. (2017). Evaluación de los aprendizajes en escuelas rurales multigrado. Aula abierta, (45), 41-48.
Basurto, S., Moreira, J. A., Velásquez, A. N. & Rodríguez, M. (2021). Autoevaluación, Coevaluación y Heteroevaluación como enfoque innovador en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(3), 828-845.
Boix, R. (2011). Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. En Profesorado. Revista de currículum y formación de profesorado. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 15(2),13-23.
Carbajosa, D. (2011). Debate desde paradigmas en la evaluación educativa. Perfiles educativos, 33(132), 181-190.
Carrera, B., & Mazzarella, C. (2001). Vygotsky: enfoque sociocultural. Educere, 5(13), 41-44.
Cóndor-Quimbita, B., & Remache-Bunci, M. (2019). La evaluación al desempeño directivo y docente como una oportunidad para mejorar la calidad educativa. Revista Cátedra, 2(1), 116-131.
Contreras Moina, M. J. (2019). Diagnóstico de las escuelas unidocentes y pluridocentes en el Ecuador en la etapa de Educación Básica. (Trabajo de titulación). Universidad Nacional de Educación.
Contreras, M. J. (2019). Diagnóstico de las escuelas unidocentes y pluridocentes en el Ecuador en la etapa de Educación Básica. (Trabajo de titulación). Universidad Nacional de Educación.
De la Vega, L. F. (2020). Docencia en aulas multigrado: Claves para la calidad educativa y el desarrollo profesional docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 154–175.
Domínguez, M., Valera, B., & Rodríguez, R. (2017). Praxis como acción en la formación continua de las y los docentes de escuelas multigrado del estado de Chihuahua. Revista Centro de Investigación y Docencia, 7–17.
González, M. (2005). La evaluación del aprendizaje. Revista Docencia Universitaria, 6(1).
Ibarra-Sáiz, M. S., & Rodríguez-Gómez, G. (2019). Una evaluación como aprendizaje. En, I., Mayo, Cartografía de la buena docencia. Un marco para el desarrollo del profesorado basado en la investigación. (pp. 175-196). Narcea.
Macay, P. (2020). Unas 573 entidades educativas regresan a clases a distancia por protestas. https://www.primicias.ec/noticias/sociedad/entidades-educativas-regresan-clases-virtuales-protestas/
Miller, M. D., Linn, R. L., & Gronlund, N. E. (2012). Measurement and Assessment in Teaching. Pearson.
Miranda, L., & Rosabal, S. (2018). La gestión directiva en escuelas unidocentes y dirección 1: Un desafío para alcanzar la equidad educativa en contextos rurales de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1–30.
Mora, A. I. (2004). La evaluación educativa: Concepto, períodos y modelos. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(2).
Navarro Mosquera, N., Falconí Asanza, A., & Espinoza Cordero, J. (2017). El mejoramiento del proceso de evaluación de los estudiantes de la Educación Básica. Universidad Y Sociedad, 9(4), 58-69.
Núñez, C. (2020). El efecto de la capacitación docente sobre las prácticas pedagógicas y los aprendizajes. (Tesis de Licenciatura). Universidad del Pacífico.
Perassi, Z. (2008). La evaluación en educación: un campo de controversias. Ediciones del Proyecto: Ediciones LAE.
Rodríguez-García, M. del C., & García-Robelo, O. (2023). Las Tecnologías de la información y la comunicación en la práctica docente con alumnos universitarios de nuevo ingreso durante COVID-19. Revista Transdiciplinaria De Estudios Sociales Y Tecnológicos, 3(1), 26–36.
Santos del Real, A. (2019). Escuelas multigrado en México: en busca de una nueva identidad. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(1), 49-66.
Suquilanda, S. (2021). Capacitación continua para docentes de escuelas multigrado. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5918-5935.
Vargas, T. (2003). Escuelas Multigrados. ¿Cómo funcionan? Reflexión a partir de la experiencia evaluativa del proyecto Escuelas Multigrado Innovs. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000137497
Vera, J., & Peña, C. (2016). Prácticas docentes y educación multigrado en escuelas indígenas del estado de Sonora, México. Revista Educación y Humanismo, 18(31), 225–240.
Zabalza, M. (2000). El cambio educativo para el siglo XXI. Innovación en la enseñanza como mejora de los procesos y resultados de los aprendizajes: condiciones y dilemas. En Estebaranz, A. (Coordinador): Construyendo el cambio: perspectivas y propuestas de innovación educativa. Servicio Publicaciones Universidad de Sevilla.
Zambrano-Trujillo, S., Lara-Lara, F., & Cano de la Cruz, Y. (2022). Maestras de multigrado en Esmeraldas (Ecuador): una realidad silenciada. ALTERIDAD. Revista de Educación, 17(2), 304-317.
Zúñiga Álvarez, L. (2018). Resultados de aprendizaje en las evaluaciones censales de los estudiantes del segundo grado de primaria de las instituciones educativas unidocentes multigrado de la región Cusco (Perú). Foro educacional, (31), 69-97.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.