Levels for the development of skills in information literacy from the Resource Center for Learning and Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/g86tma32

Keywords:

Information skills, information literacy, Resource Center for Learning and Research

Abstract

In this paper theoretical-conceptual aspects related to Information Literacy are addressed from the Resource Center for Learning and Research, which has been of great importance and necessity with the advent of Information and Communication Technologies. Elements are required relative to its denomination and conceptualization in the Resource Center for Learning and Research; as well as information skills by levels to consider a user literate in information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Área Moreira, M. (2007) Adquisición de competencias en información. Una materia necesaria en la formación universitaria. Documento marco de Rebiun para la CRUE: REBIUN. Recuperado de http://www.rebiun.org/export/docReb/resumen_adquisicion_41FF98.doc

Azorín-Millaruelo, C., & Sánchez-Suárez, J. A. (2009). Alfabetización informacional en un entorno virtual. ¿Trabajamos juntos? IX Congreso Isko Capítulo Español. Valencia.

Badke, W. (2010). Foundations of Information Literacy: Learning From Paul Zurkowski. Online 34 (1), 48-50. Recuperado de http://www.academia.edu/32843686/_Foundations_of_Information_Literacy_Learning_from_Paul_Zurkowski._Online_34_no._1_January-February_2010_48-50

Cheuk, B. (2002) Information literacy in the workplace context: issues, best practices and challenges. Recuperado de http://www.nclis.gov/libinter/infolitconf&meet/papers/cheuk-fullpaper.pdf.

Domínguez Aroca, M. I. (2005). La biblioteca universitaria ante el nuevo modelo de aprendizaje: docentes y bibliotecarios juntos porque trabajamos juntos. RED. Revista de Educación a Distancia, 4(1). Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/24481

Horton, F. (2008). Understanding Information Literacy: a Primer. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001570/157020E.pdf

Luo, L. (2010). Web 2.0 Integration in Information Literacy Instruction: An Overview. The Journal of Academic Librarianship. Journal of Academic Librarianship, 36(1), 32-40. Recuperado de https://www.learntechlib.org/p/108720/

Marzal, M. Á. (2008). La alfabetización en información como dimensión de un nuevo modelo educativo: la innovación docente desde la Documentación y los CRAI. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11(2), 41-66. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/930

Nijboer, J., & Hammelburg, E. (2010). Extending media literacy: a new direction for libraries. New Library World, 111(1-2), 36-45. Recuperado de https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/03074801011015676

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1998). Declaración Mundial Sobre La Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. París: UNESCO.

Ortoll, E. (2003). Competencia informacional en las ciencias de la salud. Propuesta de un modelo de formación. (Tesis Doctoral). Zaragoza: Universidad de Zaragoza

Pinto Molina, M., & Uribe, A. (2010). Formarnos y autoformarnos en Alfabetización informacional. Naciones Unidas Programa de mentorización en Bibliotecas universitarias, CRAI. Investigación Bibliotecológica, 24(52), 63-95. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2010000300004

Pinto Molina, M., Sales, D., & Osorio, P. (2008). Biblioteca Universitaria, CRAI y Alfabetización informacional. Gijón: TREA ed.

Sánchez Díaz, M. (2010). Competencias informacionales en la formación de las BioCiencias en Cuba. Tesis Doctoral. Granada: Universidad de Granada.

Soto Guzmán, R. (2010). Propuesta de transformación de Bibliotecas Universitarias en Centros de Recursos del Aprendizaje y de la Investigación (CRAI) según los nuevos modelos formativos. XV Conferencia Internacional de Bibliotecología. Santiago de Chile.

Downloads

Published

2019-01-01

How to Cite

León González, J. L. ., Rodríguez Muñoz, R. ., Zamora Fonseca, R. ., & Guerra Maldonado, C. P. . (2019). Levels for the development of skills in information literacy from the Resource Center for Learning and Research. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(1), 32-39. https://doi.org/10.62452/g86tma32