The impact of e-commerce as a marketing strategy for micro-enterprises in the city of Machala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/7h71m458

Keywords:

E-commerce, microenterprises, digital tools, commerce, marketing strategies

Abstract

This research work analyzes the impact of e-commerce as a marketing strategy for microenterprises in the city of Machala. The general objective for this research is as follows: Determine the impact of E-Commerce as a marketing strategy for microenterprises in the city of Machala, through the primary and secondary sources of information available. The methodology used responds to a descriptive, field and documentary investigation. The results obtained show that while commercial and productive activities through electronic means have promoted many companies and has contributed to their growth, there are also microenterprises that resist using these means. Internet sales dynamics implies some challenges for organizations and some do not know how to face them losing the advantages that this medium implies for their businesses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, J., Villasís, M., & Miranda, M. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-206.

Castaño, J., & Jurado, S. (2016). Comercio electrónico. Editex.

Chacha, H., & Vizcaíno, V. (2020). Importancia de las MIPYMES, en el desarrollo social y productivo del Ecuador. Revista Académica y científica VICTEC, 1(1), 126-130.

Cisneros, E. (2017). E-commerce Comercio Electrónico. Editorial Marcombo.

Dini, M., Gligo, N., & Patiño, A. (2021). Transformación digital de las mipymes. Elementos para el diseño de políticas. CEPAL.

Ecuador. Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. (2020). El 82,3% de Mipymes en el Ecuador utilizan Internet. https://www.telecomunicaciones.gob.ec/el-823-de-mipymes-en-el-ecuador-utilizan-internet/

Ecuador. Universidad Espíritu Santo. (2022). Estudio de transacciones no presenciales en Ecuador. Universidad Espíritu Santo.

Ekos. (2021). En 2021, el comercio electrónico mantendrá un crecimiento sostenido en Ecuador. https://ekosnegocios.com/articulo/en-2021-el-comercio-electronico-mantendra-un-crecimiento-sostenido-en-ecuador#:~:text=El%20comercio%20electr%C3%B3nico%20en%20Ecuador,despu%C3%A9s%20en%20el%20comercio%20online

Fonseca, A. (2014). Marketing Digital en Redes Sociales: Lo imprescindible en Marketing Online para tue empresa en las Redes Sociales. Google Book.

Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 4(3), 163-173.

Oropeza, D. (2018). La competencia económica en el comercio electrónico y su protección en el sistema jurídico mexicano. Universidad Autónoma de México.

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232.

Rodríguez, G., Cano, E., & Ruíz, A. (2019). La competitividad en las microempresas en Manta 2019. Revista San Gregorio, 1(35), 51-69.

Somalo, I. (2017). El comercio electrónico: Una guía completa para gestionar la venta online. ESIC Editorial.

Sumba, R., & Santistevan, K. (2018). Las microempresas y la necesidad de fortalecimiento: reflexiones de la zona sur de Manabí, Ecuador. Universidad y Sociedad, 10(5), 323-326.

Ventura, J. (2017). ¿Población o muestra?: Una diferencia necesaria. Revista Cubana de Salud Pública, 43(4), 648-649.

Zambrano, B., Castellanos, E., & Miranda, M. (2021). El E-Commerce en las empresas ecuatorianas: Un análisis de los informes de la Cámara Ecuatoriana de Comercio Electrónico (CECE) en el marco de la pandemia covid-19. Revista Publicando, 8(29), 13-20.

Downloads

Published

2023-03-01

How to Cite

Cajamarca-Ramos, E. J. ., Delgado-Garrido, J. L. ., & Zamora-Campoverde, M. A. (2023). The impact of e-commerce as a marketing strategy for micro-enterprises in the city of Machala. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 6(Suplemento 1), 158-167. https://doi.org/10.62452/7h71m458