Information technologies applied to Post-covid education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/665m7j16

Keywords:

Covid, technologies, platforms, mobile applications

Abstract

With the onset of COVID, humanity had to adapt to a new change in its way of life, from one moment to another, people had to undergo forced confinement, which no country could have foreseen, and had not planned either. The countries had to rebuild themselves along the way, according to the circumstances. Unfortunately to survive, without the existence of a vaccine that can help in the survival of humanity, hospitals were reinventing themselves, acquiring new experiences, new processes to try to cure people were transmitted between countries, through the web , without these becoming completely efficient, for this several years had to pass. For the development of a vaccine that could counteract this disease. But not only this could be evidenced, companies in order to sell their products had to use technology, created mobile applications for people to place their orders, mainly pharmaceutical products, food products, clothing, education became eminently virtual with the help from different platforms such as Moodle, Canvas, Teams, Zoom among others. The training processes for the use of these systems were carried out in a disorganized and improvised way, until reaching the objective, the same one that was to educate through the web. But these new processes only reached the basic elements for life, such as health, education, food and clothing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balderas Solís, J., Roque Hernández, R. V., López Mendoza, A., Salazar Hernández, R., & Juárez Ibarra, C. M. (2021). ¿Cómo cambió la enseñanza-aprendizaje de las asignaturas prácticas en el área de tecnologías de la información con la Covid-19? RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22).

Bravo Echevarría, B., & Fernández Peña, C. L. (2022). Indicadores para evaluar el impacto de estrategia de recuperación posCOVID. Universidad de Pinar del Río" Hermanos Saíz Montes de Oca". Mendive. Revista de Educación, 20(4), 1160-1175.

Ecuador. Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2019). Encuesta Nacional Multipropósito de Hogares. INEC. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/TIC/2019/201912_Principales_resultados_Multiproposito_TIC.pdf

Espinoza Macas, A. R. (2022). Estrategias de desarrollo para el sector turístico del Ecuador, post-pandemia COVID-19. (Tesis de Maestría). Universidad de Guayaquil.

Fitzgerald, M., Kruschwitz, N., Bonnet, D., & Welch, M. (2014). Embracing digital technology: A new strategic imperative. MIT Sloan Management Review, 55(2), 1-12.

Gómez López, P. (2020). ¿Qué sucederá con la internacionalización de la educación superior y la movilidad estudiantil después del COVID-19? Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2).

Hernández Flores, Y., Salgado Domínguez, E., & Morejón Sánchez, P. (2021). Tendencias en la comercialización digital de las agencias de viajes en en el escenario del COVID-19. Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 5(2), 131-145.

Organización Internacional del Trabajo. (OIT). (2021). Liderazgo empresarial durante la crisis de la COVID-19. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---act_emp/documents/publication/wcms_766963.pdf

Perdomo, B. (2021). Publicaciones científicas de países latinoamericanos sobre educación ante el COVID-19: Revisión sistemática de la literatura. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 344-351.

Pérez Labrada, S., Díaz Pompa, F., Cruz Aguilera, N., & Balseira Sanamé, Z. (2022). Marketing turístico digital en Latinoamérica: estudio bibliométrico 2010-2019. Universidad Y Sociedad, 14(2), 521-534.

Roller, H. I. (2022). Perspectivas de la educación superior pospandemia. En Líneas Generales, (008), 21-32.

Sánchez Jiménez, M. Á., Fernández Allés, M. T., & Mier-Terán Franco, J. J. (2018). Revisión teórica de la relevancia de las nuevas tecnologías de la comunicación (TIC) en el sector turístico. Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 11(24).

SCImago Lab. (2022). SCImago Journal & Country Rank. SCImago Institution Ranking; 2022. https://www.scimagojr.com/journalrank.php

Tafur, G. (2018). Desarrollo tecnológico del sector turístico en la ciudad de Guayaquil. Revista Espacios, 39(44).

Useche-Aguirre, M. C., Pereira-Burgos, M. J., & Barragán-Ramírez, C. A. (2021). Retos y desafíos del emprendimiento ecuatoriano, trascendiendo a la pospandemia. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), 271-286.

Zurita, F. (2021) Políticas educacionales escolares durante la pandemia COVID-19: el caso de Chile. En, M. Romero, y S. Tenorio (Ed.), La Educación en Tiempos de Confinamiento: Perspectivas de lo Pedagógico. (pp. 18-38). Fondo Editorial UMCE: Ariadna Ediciones.

Downloads

Published

2023-01-01

How to Cite

Sancho-Zurita, V. ., Crespo-Nuñez, X. ., & Herrera-Díaz, S. del P. (2023). Information technologies applied to Post-covid education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 6(1), 260-266. https://doi.org/10.62452/665m7j16