Viral marketing for the dissemination of social programs in rural communities of Perú
DOI:
https://doi.org/10.62452/n0mpqa61Keywords:
Social programs, viral marketing, communication, rural communitiesAbstract
The article aims to analyze the reality of the use of social networks for the dissemination of social programs in rural communities of Perú. The research is qualitative-interpretive. Methodologically, it is based on phenomenology and hermeneutics, which uses the interview and bibliographic review. Social media in rural communities in Peru is associated with Facebook and Twitter, however, the advertising or informative content that is developed is inappropriate, within the most relevant social programs are the programs QaliWarma, Juntos, Beca 18, Jóvenes Productivos, Trabaja Perú, Noa Jayatai, Agro rural, Impulsa Perú, Vivienda Rural and Pensión 65, however, not all programs have made it possible to meet the objectives aimed at reducing poverty levels and especially the coverage limit to generate a greater social impact.
Downloads
References
Bendezu Quispe, G., León, F., Moreno, J., & Inga-Berrospi, F. (2020). Characteristics of compulsory service programs for medical professionals in the Andean states. Medwave, 20(2).
Cardozo, C., Martin, A. E., & Saldaño, V. (2017). Los adultos mayores y las redes sociales. Informes Científicos - Técnicos UNPA, 9(2), 1–29.
Cavero Arguedas, D., Cruzado de la Vega, V., & Cuadra Carrasco, G. (2017). The effects of social programs on the health of the population living in poverty. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 34(3).
Córdova, D., Domínguez, J., Moreira, J., Suárez, S., Guarda, T., Haz, L., & Coronel, I. (2021). The impact of business intelligence in the social network. RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, 2021(E42), 113–125.
Daher, M., Jaramillo, A., & Rosati, A. (2020). Advances in comprehensive evaluation: contributions to social programs of intervention in poverty in non-governmental organizations. Revista de Estudios Sociales, 1(74), 84–98.
De Oliveira, M. D., Pittarelli de Souza, M., Fuentes, J. A., & Dias Reis Pessalacia, J. (2020). Cancer patients’ experiences published in virtual social networks. Revista Cubana de Información en Ciencias de La Salud, 31(3), 1–18.
Espinoza Beraún, L. M., Espinoza Beraún, J. C., & Molina Espinoza, S. (2020). El seguimiento en la gestión de los programas sociales. Gaceta Científica, 6(2), 69–79.
Fernández Lorenzo, A., Pérez Rico, C., Méndez Rojas, V. E., Fernández García, C., Méndez Rojas, A. P., & Calero Morales, S. (2017). Social marketing and its influence in the solution of health problems. Revista Cubana de Investigaciones Biomedicas, 36(3).
Flachs, A. (2018). Development roles: contingency and performance in alternative agriculture in Telangana, India. Journal of Political Ecology, 25(1), 716–731.
Frutos Torres, B., Pastor Rodríguez, A., & Cruz Díaz, R. (2021). Credibility and ethical implications of social media for young people. Revista Latina de Comunicación Social, 1(79), 51–68.
Garcinuño, I., & García, S. (2020). Análisis de la comunicación en redes sociales de la campaña de la vacuna de gripe en España. Revista Española de Salud Pública, 94.
Gutiérrez Aragón, Ó., Gassiot Melian, A., & Alabart Algueró, J. (2021). Uso, y repercusión de las redes sociales en el sector ecuestre. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 32, 115–142.
Hernández Cuevas, F., Becerril García, J., & López Barreto, M. (2018). The Mayan-Yucatecan biocultural heritage from the perspective of political ecology: the case of the family garden in Chimay. Journal of Political Ecology, 25(1).
Martínez Sanz, R., & González Fernández, C. (2018). Brand Communication on Instagram, a Question of Gender? Masculinities y Social Change, 7(3).
Massarani, L., Leal, T., & Waltz, I. (2020). O debate sobre vacinas em redes sociais: uma análise exploratória dos links com maior engajamento. Cadernos de Saúde Pública, 36(suppl 2).
Matassi, M., & Boczkowski, P. J. (2020). Redes sociales en Iberoamérica. Artículo de revisión. El Profesional de La Información, 29(1).
Merino, M., Córdova, J., Aguirre, J., García, A., & López, K. (2020). Nivel de percepción sobre la pobreza en el Perú. causas y efectos sociales. Universidad y Sociedad, 12(6), 46-53.
Mesa Manzano, R., & Esparcia Pérez, J. (2021). Diffusion of Innovations in Organic Farming and Social Network Analysis: An Application Essay. Anales de Geografía. 41(1), 133–159.
Moreno Murillo, G., Dávila Valencia, M. V., & Arboleda Truque, R. V. (2019). Gestión social y desarrollo comunitario. Sabia Revista Científica, 5(1), 131–149.
Núñez Lira, L. A., Núñez Untiveros, J., Vigo Ayasta, E. R., Ruiz Gutiérrez, J. G., Rengifo Lozano, R. A., Diaz Dumont, J. R., & Dumont, J. R. D. (2020). Impacto de las políticas sociales en la calidad de vida del adulto mayor. Revista Ciencias de La Educación, 5(37), 171–182.
Olivera Carhuaz, E. S., & Pulido Capurro, V. M. (2018). Social marketing: its importance in social problem solving. Revista Científica de La UCSA, 5(2), 26–35.
Quispe Quispe, M. R. (2017). Impact of social programs in the decrease of poverty. Pensamiento Crítico, 22(1).
Quispe, C., Sánchez, C., & Gozzer, E. (2020). Redes sociales del Ministerio de Salud del Perú en la lucha contra la anemia. Revista Cubana de Información, 31(2).
Rodríguez, M., Pineda, D., & Castro, C. (2020). Tendencias del marketing moderno, una revisión teórica. Revista Espacios, 41(27).
Ruiz Lozano, M., Ariza Montes, A., Sianes, A., Tirado Valencia, P., Fernández Rodríguez, V., & López-Martín, M. del C. (2021). The social value generated by the inclusion programs. Revista de Economía Pública, 101, 5-32.
Teixeira, A., & Rigo, L. C. (2020). Sociedade de controle e redes sociais na internet: #saúde e #corpo no instagram. Movimento (ESEFID/UFRGS), 26.
Vanhulst, J. (2019). Think sustainability from Latin America. Retrospective of academic discourse from a bibliometric analysis. Revista Colombiana de Sociología, 42(1), 41–71.
Vargas, J., Lemos, V., & Richaud, M. C. (2017). Programa de fortalecimiento Parental en contextos de vulnerabilidad social. Interdisciplinaria, 34(1), 157–172.
Villa, C. P., Camacho, C., & Bernal, D. (2020). Data analysis as an alternative for evaluating the impact for social programs. Intersticios Sociales, 1(20), 13–48.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.