Proposal of didactic strategy for the development of mathematical competences in students of the basic secondary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/1msvsp74

Keywords:

Education, Mathematics, strategy, didactics, mathematical competences

Abstract

This article focuses on the presentation of the didactic strategy proposal with stages and actions for the development of mathematical competences in the students of the Colombian Secondary School. A diagnosis of the current state of these is made in the teaching-learning process of the Mathematics; the theoretical foundations that sustain the strategy are exposed, as well as the three stages of its structure: planning, instrumentation and evaluation; with their respective actions, concluding with the results of its application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Barrows, H. (1996). Problem-Based learning in medicine and beyond: A brief overview. En, L., Wilkerson y W. H., Gijselaers (eds) Bringing Problem-Based Learning to Higher Education: Theory and Practice.San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Bravo Estévez, M. (2002). Una Estrategia Didáctica Para La Enseñanza De Las Demostraciones Geométricas. Tesis doctoral. Oviedo: Universidad De Oviedo.

Brousseau, G. (1997). Los diferentes roles del maestro. Didáctica de las Matemáticas. Aportes y reflexiones. México: Paidos.

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares. Bogotá: MEN.

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos De Competencias en Lenguaje, Matemática, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: MEN.

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2017). Informe Académico. Guacarí: Institución Educativa Pedro Vicente Abadía.

Comisión Iberoamericana de la Calidad Educativa. (2018). Manual de estrategias didácticas. México: CICE.

De Armas Ramírez, N., Marimón Carranza, J., Guelmes Valdez, E., Rodríguez del Castillo, M., Rodríguez Palacios, A., & Lorences González, J. (2011). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. (pp. 1-7). La Habana: Universidad Pedagógica “Félix Varela”. Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas.

Galperin, P. (1995). Teoría de la formación por etapas de las acciones mentales. Moscú: MGY.

Illesca Pretty, M. (2012). Aprendizaje basado en problemas y competencias genéricas: concepciones de los estudiantes de enfermería de la Universidad de la Frontera, Temuco Chile. Tesis doctoral. Lleida: Universitat de Lleida.

Lara Barragán, A. (2016). Desarrollo y aplicación de una estrategia didáctica para la integración del conocimiento a la enseñanza de la física en ingeniería. Innovación educativa, 16(71), 133-155. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732016000200133&lng=es&tlng=es

León González, J. L. (2011). Estrategia Didáctica Para El Desarrollo De Habilidades Geométricas En El Primer Ciclo De La Educación Primaria. Tesis doctoral. Cienfuegos: Universidad de Ciencias Pedagógicas Conrado Benítez García.

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Executive Summary, Principles and Standards for School Mathematics. Recuperado de http://www.nctm.org/uploadedFiles/Math_Standards/12752_exec_pssm.pdf

Perkins, D., Simmons, R., & Tishman, S. (1990). Teaching cognitive and metacognitive strategies. Journal of Structural leraning, 10(4), 285-292.

Downloads

Published

2018-09-01

How to Cite

Gómez Moreno, F. . (2018). Proposal of didactic strategy for the development of mathematical competences in students of the basic secondary. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(3), 132-139. https://doi.org/10.62452/1msvsp74