Management skills and job performance of university professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/def8n623

Keywords:

Management skills, job performance, Higher education

Abstract

In this research, an analysis is made of managerial skills and their relationship with the job performance of teachers at the Catholic University of Cuenca (UCACUE). For this, a methodology with a cross-sectional non-experimental quantitative approach with a correlational scope was used. The sample consisted of 374 students to whom a survey was applied and 10 career directors who were interviewed. The results indicate that the management skills of the UCACUE teachers (74.87%) are good; In addition, 88.5% consider that job performance is adequate according to the scale used. It was also verified, through Spearman's correlation coefficient and the Multinomial Regression Model, that there is a causal relationship between management skills and job performance of UCACUE professors, that is, while management skills are continuously improved, job performance will be more adequate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana, J., Salón, M., & Guzmán, N. (2019). Liderazgo sistémico en las competencias gerenciales docentes universitarias. Cienciamatria, 5(8), 50–74.

Batista, J., & Gil, M. C. B. (2009). Inteligencia emocional y liderazgo femenino en cargos de dirección en organismos públicos. REDHECS, 7(4), 45–65.

Giron Mendoza, L. S. (2018). Habilidades directivas y desempeño laboral de docentes de la Universidad San Pedro-Filial Huacho, 2017. (Tesis de licenciatura). Universidad San Pedro.

González Alonso, J., & Pazmiño Santacruz, M. (2015). Cálculo e interpretación del Alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista Publicando, 2(1), 62–67.

Oviedo, C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572–580.

Parra Rivas, R. (2011). Liderazgo transformacional del director y desempeño laboral de los docentes. Revista Científica Digital Del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 2(2), 54–72.

Paz Flores, T. M. (2020). Gestión educativa y la mejora del desempeño laboral de los docentes. Ciencia y Educación-Revista Científica, 1(4), 15–26.

Poco Rodriguez, J. R. (2019). Competencias directivas de los coordinadores académicos y su relación con el desempeño laboral de los docentes de una institución de educación superior universitaria, Arequipa, 2019. (Tesis de bachiller).Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa.

Reyes Agurto, C. J. (2018). Habilidades Gerenciales y Desempeño Laboral en la Gerencia de Apoyo al Diagnóstico de un Hospital Nacional de ESSALUD–Callao, 2018. (Tesis de maestría). Universidad César Vallejo.

Salazar, R., Bejarano, B., & Nuñez, Y. (2018). Las competencias gerenciales y el desempeño laboral: un estudio descriptivo de corte transeccional aplicado a las autoridades de las Instituciones Estatales de Educación Superior del Cantón Ambato. Revista Publicando, 5(14), 259–274.

Trelles-Vicuña, D., & Galindo-Mora, J. (2020). Revisión teórica de los factores que inciden en el desempeño eficiente de los docentes en las universidades privadas de la provincia del Azuay–Ecuador. http://www.web.facpya.uanl.mx/Vinculategica/Vinculategica6_2/63_Trelles_Galindo.pdf

Valles-Montero, K. D. C., Del-Valle-Giraldoth, D., Valles-de-Rojas, M. E., & Torres-de-Nava, L. M. (2020). Habilidades gerenciales aplicadas por docentes de aulas para el fortalecimiento de la enseñanza-aprendizaje en el nivel de secundaria de la unidad Educativa Ernesto Flores Fuenmayor del municipio Miranda, estado Zulia. Panorama, 14(27), 146–161. https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1527

Vilema Escudero, M. D. C. (2018). Correlación de los factores del clima laboral con el desempeño de los trabajadores. Caso de estudio: Codiempaques del Ecuador. (Tesis de maestría). Universidad Andina Simón Bolívar.

Whetten, D., & Cameron, K. (2011). Desarrollo de habilidades directivas. Pearson Educación.

Zamalloa Calvo, T. (2020). Habilidades gerenciales y desempeño laboral del personal administrativo de la Red de Servicios de Salud Cusco Norte-2018. (tesis de maestría). Universidad Andina Del Cusco.

Downloads

Published

2022-11-01

How to Cite

Castillo Castillo, D. C. ., & Castillo Ortega, Y. . (2022). Management skills and job performance of university professors. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(Suplemento 1), 271-284. https://doi.org/10.62452/def8n623