Analysis of didactic situations as psychological instruments to learn to read and write in primary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/jfv2q026

Keywords:

Reading, writing, basic education

Abstract

In this article, a qualitative analysis is made of formal and informal educational situations that function as psychological instruments from a Vygostskian perspective, which benefits from learning reading comprehension and written composition, in a group of 9 primary school students from a private school in the city of Pachuca de Soto, Hidalgo through semi-structured interviews and participant observation. The results show the importance of favoring informal educational situations in addition to maintaining the formal ones, since the context, environment and informal educational agents such as parents can favor these skills, mainly in contexts as complex and challenging as those that the pandemic has represented by Covid-19.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casaseca, S. (2004). El aprendizaje cooperativo de la comprensión lectora. Ediciones Aljibe.

Ferreiro, E. (1997). Alfabetización Teoría y Práctica. Siglo XXI.

Garton, A., & Pratt, C. (1991). Aprendizaje y proceso de alfabetización. El desarrollo del lenguaje hablado y escrito. Paidós.

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta. Ed.). Mc Graw-Hill.

Kozulin, A. (1990). La psicología de Vygotsky. Alianza.

Martín, R. B. (2013). Contextos de Aprendizaje: formales, no formales e informales. Ikastorratza, e-Revista de didáctica, 12.

Meece, J. (2000). Desarrollo del niño y del adolescente. Mc Graw Hill.

Morales, R. (2002). Análisis del papel de la familia en el ámbito de la educación formal e informal de niños y niñas de educación primaria. (Tesis de grado). Universidad Pedagógica Nacional.

Olmos, A., & Carrillo, A. (2009). Juego y Alfabetización. Miguel Ángel Porrúa.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). Alfabetización y desarrollo de competencias. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265546_spa

Organización de las Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). ONU. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Payer, M. (2005). Teoría del constructivismo social de Lev Vygotsky en comparación con la teoría Jean Piaget. Universidad Central de Venezuela.

Rodríguez, A. (2007). Definiendo la lectura, el alfabetismo y otros conceptos relacionados. Investigación bibliotecológica, 21(42), 143-175.

Solé, I., & Teberosky, A. (2014). La enseñanza y aprendizaje de la alfabetización: una perspectiva psicológica. En, C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico y educación. (pp. 461-486). Editorial Alianza.

Stranges, A. (2016). Inclusión educativa: la importancia de saber leer y escribir . Letras. 31-35. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/53908/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1

Downloads

Published

2022-11-01

How to Cite

Martínez Corona, B., & Moreno Tapiaa, J. . (2022). Analysis of didactic situations as psychological instruments to learn to read and write in primary school. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(Suplemento 1), 203-213. https://doi.org/10.62452/jfv2q026