The Law degree, face-to-face modality of the Metropolitan University, Guayaquil Headquarters: justification of the curricular structure within the framework of the resizing of the academic offer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/hn4t6k43

Keywords:

Law degree, curricular design, in-person modality

Abstract

Curriculum design is a specialized job that demands expertise and application of regulations, quality standards and monitoring of trends, as guarantees of relevance, relevance and impact of the academic offer. Once the post-pandemic stage began, uncertainty arose at the Metropolitan University in addressing the trends in career study modalities, which demanded a study in context, applying appropriate and reliable methods to determine each scenario based on the particularities of each field of knowledge. In the case of the Law degree, the background of the previous curriculum, infrastructure, level of enrollment, demand, relevance and offer at the national level was analyzed, which led to the presentation of a new degree design in person modality approved by the Council of Higher Education in 2023. This article presents the justification of the curricular structure of the new academic offer corresponding to the Law degree, in-person modality at the Guayaquil Headquarters of the Metropolitan University.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ecuador. Asamblea Nacional. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Ecuador. Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial 298 . https://www.gob.ec/regulaciones/ley-organica-educacion-superior

Ecuador. Consejo de Educación Superior; Secretaría de Educación Superior, Ciencia e Innovación,: Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2022). Plan de Desarrollo de la Educación Superior, 2022-2026.

Ecuador. Consejo de Educación Superior. RPC-SO-34- No. 618-2017, de fecha 20 de septiembre de 2017.

Ecuador. Consejo de Educación Superior RPC-SE-11-No.108-2020, de fecha 22 de julio de 2020.

Ecuador. Consejo de Educación Superior. RPC-SO-34-No.572-2023 de fecha 23 de agosto de 2023.

Ecuador. Consejo de Educación Superior. Resolución RPC-SO-37-No.650-2023 del CES, del 13 de septiembre de 2023

Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación. (2021). Plan de Creación de Oportunidades 2021-2025. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/2021/09/Plan-de-Creacio%CC%81n-de-Oportunidades-2021-2025-Aprobado.pdf

Ecuador.Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2021). Informe técnico sobre la concentración de oferta académica de tercer y cuarto nivel en el país – segundo semestre 2021. SENESCYT No. de informe: SIES-DGATCN-ITEXT-2021-034. Oficio Nro. CES-SG-2022-0058-O de fecha 19 de enero de 2022.

Socorro Torres, L. (2022) Diagnóstico para la Estrategia Académica de Tercer Nivel. Facultad de Ciencias Sociales, Humanidades y Educación. Consultoría evaluación Interna y proyectos de carreras y programas FCSHE, UMET.

UMET. (2023). Estatuto de la Universidad Metropolitana. Resolución No. 104-UMET- CAS-SE-03-2023 de fecha 6 de noviembre de 2023.

UMET. (2023) Informe sobre estructura curricular de la carrera de Derecho. Comisión Temporal de Oferta Académica de Derecho, Matriz Guayaquil.

UMET. (2019). Modelo Educativo y Pedagógico. https://www.umet.edu.ec/wp-content/uploads/2020/11/UMET-MODELO-EDUCATIVO-Y-PEDAGOGICO-2019-CR.pdf

UMET. OFICIO No. UMET-VAC-2022-15 de fecha 26 de enero de 2022 del Vicerrector Académico

UMET. (2020) Plan Estratégico de Desarrollo Institucional 2020-2025. Resolución Nº. 001-UMET-CAS-SO-01-2020. https://umet.edu.ec/wp-content/uploads/2019/02/UMET-PEDI-2020-2025-CR.pdf

Downloads

Published

2024-05-01

How to Cite

Monzón-Bruguera, Y. ., & Goyas-Céspedes, L. . (2024). The Law degree, face-to-face modality of the Metropolitan University, Guayaquil Headquarters: justification of the curricular structure within the framework of the resizing of the academic offer. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 7(2), 264-277. https://doi.org/10.62452/hn4t6k43