Teaching support and diversity: the case of students with outstanding skills
DOI:
https://doi.org/10.62452/1a17y911Keywords:
Outstanding skills, diversity, Educational inclusion, educational figures, advice, supportAbstract
The need to make visible students with outstanding aptitudes and, above all, identify a path by which the different educational figures guide this process, is the main objective of this work aimed at establishing the characterization of the role of these important actors in education, in relation to the help that students need in this representation of human diversity in schools. For this reason, the research was carried out in pedagogical articles and books that would allow us to understand some characteristic features of the educational figures that would make possible the inclusion of students with outstanding aptitudes in the classroom, in an inclusive learning environment in which students with disabilities or diverse educational needs participate in classes along with the rest of their classmates without the presence of barriers associated with learning or participation. This approach promotes the inclusion of all students in a diverse learning environment. Therefore, it is important to recognize that currently, the role of both the teacher and the director have changed to respond to the demands not only of training, but also of performance within an increasingly diverse classroom; and this is related to the concept of accompaniment as a central axis in this process in which the continuous training relationship between manager-teacher is carried out; understanding this accompaniment as the collaborative learning and professional development that educators carry out throughout their entire career.
Downloads
References
Aguilar, L. (1993). Estudio introductorio. En: La implementación de las políticas. Miguel Ángel Porrúa.
Araiza Mendoza, S. M., Magaña y García, R., & Carrillo Vargas, L. E. (2014). Evaluación por estándares de la gestión directiva en secundaria. Revista Iberoamericana De Educación, 64, 99–113. https://doi.org/10.35362/rie640408
Benito, Y. (2012). Identificación temprana. En, M., Valadez, J. Betancourt, y M. Zavala (Eds.), Alumnos superdotados y talentosos. Identificación, evaluación e intervención. Una perspectiva para docentes. (pp. 99-120). Manual Moderno.
Betancourt, J., & Valadez, M. (2012). Herramientas psicopedagógicas para la intervención en alumnos con aptitudes sobresalientes o talentos específicos en México. En, M., Valadez, J. Betancourt, y M. Zavala (Eds.), Alumnos superdotados y talentosos. Identificación, evaluación e intervención. Una perspectiva para docentes. ( (pp. 99-120). Manual Moderno.
Camacho, B. (2016). Formación, conocimientos y evaluación personal del profesorado ante los alumnos de altas capacidades en el aula. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Casas, A. (2019). Liderazgo pedagógico, nuevas perspectivas para el desempeño docente. Investigación Valdizana, 13 (1), 51-60. https://doi.org/10.33554/riv.13.1.171
Charlier, É. (2005). Cómo formar maestros profesionales. Por una formación continua vinculada con la práctica. En, L. Paquay (Coords.) La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias. Educación y Pedagogía. (pp. 139-169). Fondo de Cultura Económica.
Chiner, E. (2011). Las percepciones y actitudes del profesorado hacia la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas inclusivas en el aula. (Tesis doctoral). Universidad de Alicante.
De la Rosa, A., Chumpitaz, J., & Gallegos, C. (2023). Acompañamiento Pedagógico para el fortalecimiento del desempeño docente. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. Horizontes, 7(28), 996-1001. http://portal.amelica.org/ameli/journal/466/4664309033/
Echeíta, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Revista Tejuelo, 12.
Ezpeleta, J. (1992). El trabajo docente y sus condiciones invisibles. https://es.scribd.com/document/407622688/El-Trabajo-Docente-y-Sus-Condiciones-Invisibles-Ezpeleta
Fierro, C., Fortoul, B., & Rosas, L. (2008). Transformando la práctica docente. Una propuesta basada en la investigación acción. Paidós.
Fullan, M., & Hargreaves, A. (1996). La Escuela que Queremos. Los objetivos por los que vale la pena luchar. SEP/Amorrortu.
Garrido Pereira, M. (2011). La Construcción De Espacio Escolar Y La Justicia Social. Revista Geográfica de América Central, 2, 1-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451744820090
Giraldo, J. (2010). Inclusión y Talento en el Aula: dos caras de la misma moneda. En, J. Giraldo y C. Núñez (Eds.), Inclusión y Talento. Equidad en una educación de calidad. Programa de Inclusión y Talento en el Aula. (pp. 10-19). Ediciones Buinaima.
Gobierno de México. (2024). Nuevas miradas en el acompañamiento del Asesor Técnico Pedagógico. https://www.mejoredu.gob.mx/images/programa-formacion-docente/funciones_pedagogicas/Nuevas_miradas_acompanamiento_del_ATP.pdf
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela. Fondo de Cultura Económica.
Loyo, A. (2010). Política Educativa y actores sociales. En, A. Arnaut y S. Giorguli, Los grandes Problemas de México. (pp. 116- 138). https://repositorio.colmex.mx/concern/books/w66345843?locale=es
Márquez, N., Andrade, A., & García, I. (2021). Autoevaluación de prácticas inclusivas docentes en atención a la población con aptitudes sobresalientes. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 1-24. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-47032021000200398&script=sci_abstract&tlng=es
México. Secretaría de Educación Pública. (1992). Acuerdo Nacional para la Modernización de la Educación Básica. SEP. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/b490561c-5c33-4254-ad1c-aad33765928a/07104.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2019). Estrategia Nacional de Educación Inclusiva. SEP. https://drive.google.com/file/d/1G83N833F5nyrjhC6RhO3dgSMTiVUYRSj/view
México. Secretaría de Educación Pública. (2020). Programa Sectorial de Educación 2020-2024. Diario Oficial de la Federación. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/562380/Programa_Sectorial_de_Educaci_n_2020-2024.pdf
Morga, L. (2016). El papel del director en la gestión de comunidades de aprendizaje. https://biblat.unam.mx/hevila/Revistaelectronicadeinvestigacioneinnovacioneducativa/2016/vol1/no3/5.pdf
Navarro, D., & Espino, M. (2012). Inclusión Educativa, ¿es posible? Revista Edetania, 41. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/266
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). Educación Especial e Inclusión Educativa. Estrategias para el desarrollo de escuelas y aulas inclusivas. OREAL/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000178084_spa
Plata, M., Gonzalo, M., Gómez, C., & Barrios, S. (2021). Los docentes que creen en la inclusión educativa ¿tienen una actitud favorable hacia el alumnado de altas capacidades? International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 1(1), 379-388. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/13728/1/0214-9877_2021_1_1_379.pdf
Rodríguez, M. (1996). Las claves del asesoramiento en educación. En, M, Rodríguez, El asesoramiento en Educación. (pp. 65-96). Aljibe.
Sánchez, M., & García, R. (2013). Diversidad e inclusión educativa. Los libros de la Catarata.
Silva, B., Coral, L., & Cordero, G. (2009). Las capacidades del director de Educación Primaria en México desde la perspectiva de los expertos. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_15/ponencias/1061-F.pdf
Stainback, S., & Stainback, W. (2007). Aulas inclusivas. Un modo nuevo de enfocar y vivir el currículo. Narcea.
Valadez, M., & Avalos, R. (2010). Atención Educativa a Alumnos Sobresalientes y Talentosos en Escuelas Inclusivas. Simposio Internacional sobre Inclusión y Talento en la Escuela. https://www.researchgate.net/profile/Dolores-Valadez-Sierra/publication/229025655_Atencion_Educativa_a_Alumnos_Sobresalientes_y_Talentosos_en_Escuelas_Inclusivas/links/551946d70cf21b5da3b814c9/Atencion-Educativa-a-Alumnos-Sobresalientes-y-Talentosos-en-Escuelas-Inclusivas.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.