Research projects-action in the formation of the investigative competence in university students
DOI:
https://doi.org/10.62452/0nd5zq59Keywords:
Higher education, research projects - action research skills, initial trainingAbstract
The present article is aimed at making an approximation on the contribution of research - action projects in the training of research competence in university students since their initial formation. It addresses the theoretical foundations that underpin this research paradigm which responds to the current demands imposed by society as consequences of the development of information and communication technologies. It is for this reason that a strategy is proposed for the formation of the investigative competence of students from the development of the research projects - action, allowing not only to prioritize the acquisition of knowledge and skills, but also, the Training of attitudes and the individual commitment that along with the knowledge and the skills allow to give satisfactory answers to their professional performance, with the purpose of giving solution to the investigative insufficiencies that today is manifested in the educative practice.
Downloads
References
Álvarez de Zayas, C. (2003). Pedagogía. Un modelo de formación del hombre. Editorial Kipus.
Bxter, E. (1989). Formación de valores. Una tarea pedagógica. Editorial Pueblo y Educación.
Carrizo, M., y Rodríguez, C. (2012). La formación inicial en Educación Física en España y Argentina. Revista Wanceulen, 9.
González, F. (1985). La personalidad su educación y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación.
González, F. (1998). Desarrollo de la personalidad, y el papel de la educación. Conselho Regional de Psicología.
González, M. (1989). Formación de habilidades investigativas en los estudiantes durante la práctica laboral. En Revista Cubana de Educación Superior, 9 (1), 23-27.
Kemmis, S (1986). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Laertes.
Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes.
Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34-46.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa
Ramírez, P. (1999). La formación por competencia. Editorial Félix Varela.
Tobón, S. (2014). Proyectos Formativos: Teoría y Metodología. Pearson Educación.
Tobón, S. (2013). Los proyectos formativos y el desarrollo de competencias. Instituto CIFE.
Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Ediciones ECOE.
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Proyecto Mesesup.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.