Diagnosis on the environmental perception of students of the Metropolitan University of Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/vjw37290

Keywords:

Environment, environmental perception, sustainable development, university students

Abstract

The objective of this non-experimental research with a descriptive scope was to diagnose the environmental perception and knowledge on this subject of the students of various careers of the Metropolitan University of Ecuador. In order to support the importance of environmental training from all the subjects of the curriculum of the academic offer, not only with a vision oriented to the nature preservation and the protection of the environment, but also from the perspective of sustainable development. For it, a questionnaire was designed based on the bibliography and applied to a sample of 200 students. As a result, it was obtained that approximately 50% of the students consider that they have high-medium knowledge on environmental issues and this same amount expresses irritation on situations that deteriorate the environment. However, the other half is not aware of the situation and seriousness of the environmental problems of global society, neither the level of necessary environmental perception to induce them to change habits and values ​​towards the protection and care of the environment, as an essential dimension for sustainable development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aznar, P., & Ull, M. A. (2009). La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenible: el papel de la Universidad. Revista de Educación, (Extraordinario), 219-237.

Berenguer, J., & Corraliza, J. (2000). Preocupación ambiental y comportamientos ecológicos. Revista Psicothema, 12(3), 325-329.

Chhokar, K. B. (2010). Higher education and curriculum innovation for sustainable development in India. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(2), 141-152.

Conopoima, Y. C. (2021). El papel de la familia en la formación de valores ambientales. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(3), 78-88.

Corral, V. (2010). Psicología de la Sustentabilidad: un análisis de lo que nos hace pro ecológicos y pro sociales. Trillas.

Ecuador. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2010). Censo de Población y Vivienda. INEC. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/base-de-datos-censo-de-poblacion-y-vivienda-2010/

Espejel, A., & Castillo, M. (2008). Educación Ambiental para el nivel medio superior: propuesta y evaluación. Revista Iberoamericana de Educación, 46(2), 1-11.

Espinosa, J. A., Diazgranado, L. M., & Ojeda, R. (2016). La formación ambiental de los es¬tudiantes. Recomendaciones para su consideración en la universidad. Universidad y Sociedad, 8 (3), 13 -22.

Góngora, E. (1996). Reflexiones sobre Medio Ambiente y Desarrollo en Latinoamérica. Revista Ecosistemas y Recursos Agropecuarios, 113-121. https://era.ujat.mx/index.php/rera/article/view/598/516

Hernández, L., Carrillo, M., Charpentier, C., Brenes, O., García, J., Mata, C., Arnáez, E. (2006). La dimensión ambiental en el currículo universitario: un proceso de cambio en la formación profesional. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 6(1), 1-23.

Lehman, P., & Geller, E. (2004). Behavior analysis and enviromental protection: accomplishments and potential for more. Revista Behavior, Health and Social Issues, 13, 13-32.

Márquez, D. L., Casas, M., & Jaula, J. A. (2017). La formación ambiental en la universidad cubana. Universidad y Sociedad, 9(2), 207-213.

Medina, R., Contreras, L. M., Lafita, R. (2020). Cooperación institucional entre la REIMA, A.C. y la Universidad Metropolitana: mirada a tres años de convenio. (Ponencia). VI Seminario Científico Internacional sobre Cooperación Universitaria para el Desarrollo Sustentable. Universidad Nacional, Liberia, Costa Rica.

Murga, M. A. (2017). Universidades en transición. Hacia una transformación institucional orientada al logro de la sostenibilidad. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 61-84.

Organización Meteorológica Mundial. (2021). Unidos en la Ciencia. OMM. https://library.wmo.int/doc_num.php?explnum_id=10794

Pavez, I., León, C. & Triadú, V. (2016). Jóvenes universitarios y medio ambiente en Chile: percepciones y comportamientos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1435-1449.

Teitelbaum, A. (1978). El Papel de la Educación Ambiental en América Latina. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000029861

Zamorano, B., Parra, V., Peña, F., Castillo, Y., & Vargas, J. (2009). Percepción Ambiental en estudiantes de secundaria. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9, 1–19.

Downloads

Published

2022-09-01

How to Cite

Charpentier Alcívar, A. ., Freire Mancheno, J. A. ., & Contreras Velázquez, L. M. . (2022). Diagnosis on the environmental perception of students of the Metropolitan University of Ecuador. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(3), 174-183. https://doi.org/10.62452/vjw37290