Spirituality, labor welfare and teacher revaluation in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/dt6qh494

Keywords:

Well-being at work, human development, side effects, spirituality, teacher empowerment

Abstract

Study carried out with basic education teachers from the municipalities of Cuautepec de Hinojosa and Tulancingo de Bravo; State of Hidalgo. Research of mixed approach with qualitative paradigm and concurrent design, descriptive correlational type. Self-selected sample; participants responded to a Letter of Informed Consent whose objective was to determine whether spirituality is constituted as a fundamental element of work wellbeing and Teacher Revaluation. Findings: Participants attach great importance to spirituality, considering it a priority aspect of human development. Although physically, socially and mentally they project themselves in a positive sense: 40% and 60% of the participant population; there are collateral effects in the same percentage manifesting themselves in physical symptoms evidencing various ailments and illnesses, as they agree that the spiritual sphere is an aspect that is neglected. Spirituality is a fundamental element of well-being at work and the revaluation of teachers; it has a significant influence, and is therefore the basis for a profound transformation in the vindication of the teaching body, which is a contribution to the existing proposals for strengthening quality in integral education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gurdián, F. A. (2007). El paradigma cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. PrintCenter.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, M. (2014.). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.

Mauro, A., & Godoy, L. (2016). El impulso de una carrera: política de revalorización docente en el Perú. Minedu. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000263028/PDF/263028spa.pdf.multi

Méndez, J. (2019). Estrés laboral o síndrome de 'burnout'. Instituto Nacional de Pediatría. Acta Pediátrica de México, 25 (5), 299-302.

México. Secretaría de Educación Pública. (2022). Marco Curricular y Plan de Estudios de la Educación Básica Mexicana. SEP. https://www.sep.gob.mx/marcocurricular/docs/1_Marco_Curricular_ene2022.pdf

Moreira, Z. (2019). UNAE y su incidencia en la revalorización docente. Universidad Nacional de Educación.

Muñoz, S. M. (2015). La pertinencia social de la logoteoría aplicada al ámbito educativo. [Ponencia]. XLII Congreso Nacional de Psicología, Tijuana, México.

Ortega, M. J., & Ortega, O. J. (2017). Clima Laboral: Efecto del agotamiento profesional “Burnout” en la calidad de vida en el trabajo. Revista Empresarial, 11(41), 6-13.

Ortiz, J. D. (2018). Espiritualidad y pensamiento utópico en tiempos de crisis. A Jaume Botey, 167. El problema de introducir a las nuevas generaciones en lo que nuestros mayores llamaron espiritualidad. 13º Encuentro Internacional. Barcelona, España.

Vargas Herrera, F., & Moya Marchant, L. (2018). La espiritualidad como fortaleza humana y su relación con la construcción de sentido vital. Algunas notas específicas para el campo educativo CAURIENSIA. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 13, 277-299.

Downloads

Published

2022-09-01

How to Cite

Gómez Ortega, A. G. ., & Cáceres Mesa, M. L. . (2022). Spirituality, labor welfare and teacher revaluation in basic education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(3), 30-41. https://doi.org/10.62452/dt6qh494