The role of the tutor in the insertion of new teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/ykxzjy94

Keywords:

Tutoring, teacher tutor, tutor profile

Abstract

Since its origins, the Tutoring for new teachers has been plagued by irregularities, which have not responded to the objectives with which it was created and that has put this program in question, about the benefits it offers to address the areas of opportunity. of novice teachers. The present study is an analysis aimed at analyzing the criteria and perceptions of tutors and tutors from a personal perspective, and that the only thing that is intended is to find elements that allow improving the Tutoring processes, from the tutoring function and the role played by the teacher. more experienced that accompanies in his incursion into teaching practice. It is based on the analysis of the evolution that Tutoring has had and how it has contributed to peer work, strengthening teaching skills, in the understanding that working with professionals, who make decisions, who have passed through a higher level institution and who has been trained to be a teacher, appeals to a bit of intellectual humility to allow himself to be supported and strengthen the areas of opportunity of the apprentices in the function. From the methodological point of view, it is based on the qualitative approach and inspired by hermeneutics, the technique used is narrative, as a strategy to rescue information from the perceptions of the main actors in the Tutoring process, references that constitute an important input for analyze and interpret and propose to the corresponding authorities, the strategies that affect the improvement of the tutoring practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benedito, V., Ferrer, V., & Ferreres, V.S. (1995). La formación universitaria a debate. P.U.B.

Brockbank, A., & McGill, I. (2011). Facilitating Reflective Learning: Coaching, Mentoring and Supervision. Kogan Page.

Collazo Delgado, B. (2006). Modelo de tutoría integral para la continuidad de estudios universitarios en las sedes municipales. (Tesis doctoral). ISP Enrique José Varona.

Connelly, M., & Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencias e investigación narrativa. En, J. Larrosa et al., Déjame que te cuente: Ensayos sobre narrativa y educación. Laertes.

Day, C. (2005). Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Narcea.

Day, C., Stobat, G., Sammons, P., Kingston, A., Gu, Q., & Smees, R. (2007). Variations on Teachers' Work, Lives and Effectiveness. London: Department for Education and Skills, Research Report, 743.

Duran, D., & Vidal, V. (2014). Tutoría entre iguales, del concepto a la práctica en las diferentes etapas educativas. Experiencias Educativas, 2(1), 31-39.

Gadamer, H. (1990). Truth and Method (Bloomsbury Revelations). Goodreads.

García Cabrero, B., Martínez Soto, Y., Islas Cervantes, D., & Caso Niebla, J., Martínez Sánchez, S., García Vigil, M. H., Morales Garduño, C., Serna Rodríguez, A., Aceves Villanueva, Y., & Ponce Ceballos, S. (2016). Las competencias del tutor universitario: una aproximación a su definición desde la perspectiva teórica y de la experiencia de sus actores. Perfiles Educativos, 38(151),104-122

Habermas, J. (1990). La lógica de las ciencias sociales. Editorial Tecno.

Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Ed. Grao.

Martínez Olivé, A. (2008). La función del asesor técnico pedagógico en la formación continua. (Conferencia). Diplomado en Asesoría Técnico Pedagógica para la calidad de la Educación Básica. San Luis Potosí, México.

Massuga, F., Soares, S., & Días Doliveria, S. (2021). El papel del tutor en la enseñanza de la educación a distancia: una revisión sistemática sobre el enfoque de competencias. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(66).

México. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2000). Programas Institucionales de Tutoría. Una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior. ANUIES.

México. Secretaría de Educación Pública. (2016). Marco general para la organización y el funcionamiento de la Tutoría en Educación Básica. Docentes y Técnicos Docentes de nuevo ingreso. Coordinación Nacional del Servicio Profesional Docente.

Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, 14(3), 503-523.

Romo, L. (2011). La tutoría: una estrategia innovadora en el marco de los programas de atención a estudiantes. ANUIES.

Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós Ibérica.

Topping, K. (2006). Tutoría, Serie Prácticas Educativas. CENEVAL.

Veláz de Medrano, C. (2009). Competencias del profesor-mentor para el acompañamiento al profesorado principiante. Profesorado, 13(1), 209-229.

Vezub, L. (2011). El desarrollo profesional docente centrado en la escuela. Concepciones, políticas y experiencias. IIPE – UNESCO.

Downloads

Published

2022-05-01

How to Cite

Sánchez Islas, F. ., & Cáceres Mesa, M. L. . (2022). The role of the tutor in the insertion of new teachers. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(2), 45-56. https://doi.org/10.62452/ykxzjy94