Proposal for a renewable energy theme park in Cienfuegos, Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/xeeezn28

Keywords:

Theme park, natural resources, energy, renewables

Abstract

Environmental education must adjust to socioeconomic changes, it remains a necessity to maintain environmental balance and the necessary resilience to climate change. The community located in the Pastorita Popular Council of Cienfuegos, Cuba is linked to the educational sector through a basic secondary school, three primary schools and the University of Cienfuegos. It is a context in which educational institutions can influence the proper management of natural resources water, sea, land, air and sun through proposals for environmental education for renewable energy sources, with support in the diffusion models of renewable energy technologies. That is why the objective of this work is to propose an initial theoretical framework for a theme park project, which allows the dissemination of technologies for the use of renewable energy sources towards community practice. It concludes by reaffirming that it is an urgent need to maintain resources and the environment, which includes all members of urban communities, since environmental problems imply more global solutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariza Carla, P., Rueda Toncel, L. Á., & Sardoth Blanchar, J. (2017). La educación ambiental como estrategia Global para la sustentabilidad. Revista Redipe, 6(5), 64-70.

Armesto Céspedes, M. S., & Vallejos Armas, R. I. (2021). Revisión sistemática sobre la educación ambiental universitaria en Latinoamérica durante la pandemia (2020-2021). INNOVA Research Journal, 6(3), 121-134.

Arredondo Velázquez, M., Saldivar Moreno, A., & Limón Aguirre, F. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. Innovación educativa (México, DF), 18(76), 13-37.

Ballesteros, V. A., & Gallego Torres, A. P. (2019). Modelo de educación en energías renovables desde el compromiso público y la actitud energética. Revista Facultad de Ingeniería, 28(52), 27-42.

Batel, S. (2020). Research on the social acceptance of renewable energy technologies: Past, present and future. Energy Research & Social Science, 68.

Bravo Hidalgo, D., & Monteagudo Yanes, J. P. (2019). Modelos de difusión de tecnologías energéticas renovable. Ingeniería Energética, 40(1), 30-41.

Centro de ciencias y estudios pedagógicos (2010). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Universidad Pedagógica “Félix Varela”.

Constant, C., Kotarbinski, M., Stefek, J., Green, R., DeGeorge, E., & Baring-Gould, I. (2021). Accelerating ocean-based renewable energy educational opportunities to achieve a clean energy future. Progress in Energy, 3(4).

Cortés, S., & Arango Londoño, A. (2017). Energías renovables en Colombia: una aproximación desde la economía. Revista Ciencias Estratégicas, 25(38), 375-390.

Cuba. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2016). Estrategia nacional ambiental 2016/2020. CITMA. http://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2727/1/Estrategia%20Ambiental%20Nacional%202016-2020.pdf

Díaz Cuevas M. P, Fernández Tabales, A., & Pita López, M. F. (2016). Energía Eólica y Paisaje. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (71).

Dominicana. Ministerio de Energía y Minas (2019). Inaugurarán Parque Temático de Energía Renovable en Ciudad Juan Bosch. https://mem.gob.do/sala-informativa/noticias/inauguraran-parque-tematico-de-energia-renovable-en-ciudad-juan-bosch/

Fernandes Silva, F., & Marques Júnior, S (2017). Fatores que afetam o encantamento do cliente do turismo de lazer a partir da experiência em parques temáticos. Turismo - Visão e Ação, 19(1), 103-127.

Gavilanes Capelo, R.M., & Tipán Barros, B.G. (2021). La Educación Ambiental como estrategia para enfrentar el cambio climático. Alteridad, 16(2), 286-298.

Gielen, D., Boshell, F., Saygin, D., Bazilian, M. D., Wagner, N., & Gorini, R. (2019). The role of renewable energy in the global energy transformation. Energy Strategy Reviews, 24, 38-50.

Lucas, H., Pinnington, S., & Cabeza, L. F. (2018). Education and training gaps in the renewable energy sector. Solar Energy, 173, 449-455.

Padilla, Y., Acosta, J., & Perozo, D. (2016). Paradigmas socio-educativos. Una síntesis referencial para un modelo educativo basado en la teoría de la complejidad. Alteridad, 11(1), pp. 88-100.

Palomino Fonseca, D., & Álvarez Fonte, B. L. (2016). Estrategia educativa para la Educación Ambiental y su tratamiento por la familia en la comunidad. Mendive. Revista de Educación, 14(4), 345-351.

Pérez Rodríguez, U., Varela Losada, M., Lorenzo Rial, M.A., & Vega Marcote, P. (2017). Tendencias actitudinales del profesorado en formación hacia una educación ambiental transformadora. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 60-68.

Rodríguez Muñoz, R., & Guerrero Caicedo, A. E. (2017). Una mirada desde la universidad a la educación ambiental en el nivel básico primaria de Colombia. Revista Conrado, 13(1- Ext), 19-32.

Rodríguez Muñoz, R., & Guerrero Caicedo, A. E. (2019). Definición de estrategias para la educación ambiental en el nivel básico de Tumaco, Nariño, Colombia. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(3), 16-22.

Rodríguez Valdés, J., & Foronda Robles, C. (2020). Objetivos de Desarrollo Sostenible en los parques temáticos: el camino hacia la economía circular. http://ibdigital.uib.es/greenstone/sites/localsite/collect/monografiesHistoriaNatural/index/assoc/Monograf/iesSHNB_/2020vol0/31p161.dir/MonografiesSHNB_2020vol031p161.pdf

Downloads

Published

2022-05-01

How to Cite

Rodríguez Muñoz, R. ., Formoso Mieres, A. A., Ramírez Cutiño, C. M. ., & Llody García, Y. . (2022). Proposal for a renewable energy theme park in Cienfuegos, Cuba. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(2), 6-16. https://doi.org/10.62452/xeeezn28